Ciclul Pătimirilor şi a Învierii din naosurile bisericilor din epoca lui Petru Rareş
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
175 0
SM ISO690:2012
BALACAN, Olesea. Ciclul Pătimirilor şi a Învierii din naosurile bisericilor din epoca lui Petru Rareş. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie: In Memoriam Gheorghe Palade, 28 aprilie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2017, Ediţia IV, p. 59. ISBN 978-9975-71-901-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia IV, 2017
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie:"
Chișinău, Moldova, 28 aprilie 2017

Ciclul Pătimirilor şi a Învierii din naosurile bisericilor din epoca lui Petru Rareş


Pag. 59-59

Balacan Olesea
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2022


Rezumat

Registrul Pătimirilor și al Învierii Mântuitorului din pictura murală a Moldovei medievale ocupă un loc constant și important în programele iconografi ce ale naosurile bisericilor. Spaţiul mare al bisericilor din timpul lui Petru Rareș, în majoritatea cazurilor (Probota, Sf. Gheorghe din Suceava, Moldoviţa, Sf. Dumitru din Suceava), a permis redarea ciclurilor Pătimirilor și a Învierii pe suprafeţe mai întinse. Astfel, cea mai mare parte a pereţilor naosului este rezervată ilustrării unui amplu Ciclu al Pătimirilor, redat în episoade multiple. Ciclul Pătimirilor cuprinde principalele scene: Sărutarea lui Iuda, Judecata lui Pilat, Bodjocorârea, Drumul spre Golgota, Urcarea pe cruce, Coborârea de pe cruce, Plângerea și Punerea în mormânt, registrul fi ind completat de scenele ciclului Învierii: Mironosiţele la mormânt, Pogorârea la iad și Încredinţarea lui Toma. Aceste scene sunt situate în registrul mijlociu al pereţilor de sud, vest și nord ale naosului, inclusiv pe suprafeţele curbe ale pereţilor absidelor laterale. Punctul culminant îl prezintă scena Înălţarea Domnului, situată la o altitudine considerabilă, în registrul superior al peretelui de vest al naosului, pe axa central-longitudinală a edifi ciului. În reprezentarea ciclurilor Pătimirilor și a Învierii, la bisericile din epoca lui Petru Rareș, a fost preferată soluţia ce se articulează în ultimii ani de domnie a lui Ștefan cel Mare (la Hârlău, Botoșani, Bălinești) de friză succesivă fără delimitarea scenelor. În cadrul acestui concept general, se profi lează și anumite versiuni particulare în ceea ce privește compoziţia ciclului și modul concret de amplasament al scenelor.