Ce mai înţelegem astăzi prin expresia lui Iorga „Bizanţ după Bizanţ”? O analiză conceptuală
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
843 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 17:56
SM ISO690:2012
STOENESCU, Constantin. Ce mai înţelegem astăzi prin expresia lui Iorga „Bizanţ după Bizanţ”? O analiză conceptuală In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie: In Memoriam Gheorghe Palade, 28 aprilie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2017, Ediţia IV, p. 48. ISBN 978-9975-71-901-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia IV, 2017
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie:"
Chișinău, Moldova, 28 aprilie 2017

Ce mai înţelegem astăzi prin expresia lui Iorga „Bizanţ după Bizanţ”? O analiză conceptuală


Pag. 48-48

Stoenescu Constantin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 4 iunie 2022


Rezumat

Nicolae Iorga a propus expresia „Bizanţ după Bizanţ” pentru a rezuma în ea un întreg proces de evoluţie istorică în Europa de Sud-Est în perioada medievală. Cred că prin analiză conceptuală putem extrage cel puţin cinci conotaţii specifi ce acestei expresii pe care le regăsim în diverse teoretizări și reconstrucţii istorice contemporane, adesea sub forma unor presupoziţii metodologice. Mai întâi, Iorga surprinde dinamica oarecum paradoxală a discontinuităţii și continuităţii în istorie. Bizanţ-ul care a urmat a fost diferit de acela care a fost, dar a fost totuși Bizanţ. În al doilea rând el propune un model dinamic al istoriei, al creșterii și descreșterii, pentru a păstra formula consacrată de Cantemir. În al treilea rând, el corelează procesele istorice cu un nivel integrativ maximal echivalabil cu civilizaţiile înţelese ca societăţi complexe. În al patrulea rând, Iorga consideră religia și biserica drept factori constitutivi ai cadrului istoric generativ. În fi ne, Iorga oferă o explicaţie asupra faptelor istorice și a tendinţelor istorice în termenii unei teorii a tradiţiei.