Lupta pentru supremaţie între papalitate şi monarhii Europei Occidentale în sec. V-XIII
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
469 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-03 13:00
SM ISO690:2012
COCÂRLĂ, Pavel. Lupta pentru supremaţie între papalitate şi monarhii Europei Occidentale în sec. V-XIII. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 13 mai 2016, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2016, Ediţia III, pp. 30-31. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia III, 2016
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 13 mai 2016

Lupta pentru supremaţie între papalitate şi monarhii Europei Occidentale în sec. V-XIII


Pag. 30-31

Cocârlă Pavel
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2022


Rezumat

Printre fenomenele importante care au decurs în sec. V - începutul sec. XIII în ţările din Europa Occidentală a fost şi lupta pentru supremaţie între papii de la Roma şi monarhii din Germania, Anglia şi Franţa. Papii de la Roma îşi argumentau dreptul supremaţiei puterii prin acea că forţa spirituală (duhovnicească) este net superioară puterii laice (trecătoare). Ei considerau că deţin puterea duhovnicească în baza temeliei apostolice a Bisericii, deoarece Hristos i-ar fi lăsat apostolului Petru, care a fost primul papă la Roma, întreaga putere spirituală. Concepţia despre superioritatea forţei spirituale asupra celei temporale a fost formulată pentru prima dată de papa Gelasius (492-496), care, într-o scrisoare din anul 494, adresată împăratului bizantin Anastasios (491518), scria: „Două puteri sunt, auguste împărat, [cele] prin care această lume este, în principal, condusă, şi anume autoritatea sacră a preoţilor şi puterea regală. Dintre acestea, aceea a preoţilor are o greutate atât de mare, cu cât ei trebuie să dea mărturie în faţa judecăţii divine chiar şi în privinţa regilor oamenilor. Mai afl ă, dragul [meu] fi u, că, în timp ce ţie ţi se îngăduie să guvernezi cu cinste peste neamul omenesc, totuşi în lucrurile divine îţi pleci cu umilinţă capul în faţa conducătorilor clerului şi aştepţi de la mâinile lor mijloacele mântuirii tale”. Mişcarea pentru reforma Bisericii, declanşată la mănăstirea Cluny din Burgundia în a doua jumătate a sec. X a marcat începutul unei noi etape în lupta pentru supremaţie între papalitate şi monarhii Europei Occidentale. Odată cu începutul pontifi catului lui Inocenţiu al III-lea (1198-1216) începe perioada triumfului papalităţii încheiată în timpul domniei regelui francez Filip al IV-lea cel Frumos (1285-1314), care în rezultatul luptei pentru supremaţie cu papa Bonifaciu al VIII-lea (1294-1303), învinge papalitatea şi pune începutul prizonieratului de la Avignon (1309-1377).