Managementul cunoștințelor ca factor al performanței și competitivității: de la educația profesională spre întreprinderile agricole
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
463 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-20 12:11
SM ISO690:2012
PRISĂCARU, Veronica, ŞEVCIUC, Tatiana. Managementul cunoștințelor ca factor al performanței și competitivității: de la educația profesională spre întreprinderile agricole. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării, Ed. 15, 15-16 octombrie 2021, Chișinău. Chisinau, Moldova: INCE, 2021, Ediția 15, Vol.1, pp. 330-339. ISBN 978-9975-3529-7-0..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creşterea economică în condiţiile globalizării
Ediția 15, Vol.1, 2021
Conferința "Creşterea economică în condiţiile globalizării"
15, Chișinău, Moldova, 15-16 octombrie 2021

Managementul cunoștințelor ca factor al performanței și competitivității: de la educația profesională spre întreprinderile agricole

JEL: I25, O13, O15, Q01

Pag. 330-339

Prisăcaru Veronica, Şevciuc Tatiana
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 18 mai 2022


Rezumat

În condițiile extrem de flexibile în care funcționează întreprinderile agricole la etapa actuală, marcate profund de schimbări de natură tehnologică, provocări climatice, întețirea concurenței, modificarea mentalității resurselor umane, tendințe noi în valorile promovate la nivel global etc., reziliența unităților economice și, respectiv, sustenabilitatea lor depinde decisiv de calitatea promovării managementului cunoștințelor. Instituțiilor de învățământ profesional cu profil agrar, la rândul său, le revine un rol important în formarea competențelor de cunoaștere, acestea constituind un element indispensabil al managementului cunoștințelor. Identificarea direcțiilor de sporire a calității competențelor de cunoaștere ca finalitate a formării profesionale inițiale reprezintă o premisă importantă pentru a asigura o eficacitate mai înaltă transferului competențelor respective în performanțe ale întreprinderilor. Sub acest raport, distingem actualitatea prezentei teme. Cercetarea a avut ca obiective de bază: diagnosticarea problemelor aferente formării competențelor de cunoaștere în instituțiile de educație profesională cu profil agrar și transpunerii în performanțe ale unităților agricole; identificarea și propunerea unor direcții de acțiune în vederea raționalizării procesului de formare a competențelor de către prestatorii educației profesionale cu profil agrar. În vederea atingerii obiectivelor asumate, au fost utilizate următoarele instrumente de cercetare: sinteza abordărilor conceptuale ale subiectului cercetat; observarea; sondajul de opinie; generalizarea; deducția; formularea de concluzii și raționamente. În rezultatul cercetării, au fost identificate o serie de probleme aferente proiectării și formării competențelor de cunoaștere în cadrul educației profesionale cu profil agrar și formulate recomandări orientate spre sporirea eficacității procesului educațional și, respectiv, sporirea calității forței de muncă furnizate economiei naționale.

In the extremely flexible conditions in which agricultural enterprises operate at the current stage, deeply marked by technological changes, climate challenges, intensified competition, changing human resource mentality, new trends in globally promoted values, etc., the economic units` resilience and, respectively, their sustainability depend decisively on the quality of the knowledge management. Agricultural vocational education institutions, in their turn, have an important role in developing the knowledge skills, which are an indispensable element of knowledge management. Identification of the directions to increase the quality of knowledge skills as a vocational education`s outcome represents an important premise to ensure higher effectiveness of the transfer of those skills into enterprises` performances. Based on the above mentioned, we distinguish the actuality of the research. The research basic objectives were the following: diagnosis of the problems related to the development of the knowledge skills within agricultural vocational education institutions as well as regarding their transposition into performance of the agricultural units; identifying and proposing directions for action in order to streamline the process of skills` development by respective providers of vocational education. In order to achieve the assumed objectives, the following research tools were used: the synthesis of the conceptual approaches of the subject concerned; observation; opinion survey; generalization; deduction; formulating conclusions and reasoning. As a research result, a number of issues related to the knowledge skills design and development within the agricultural vocational education were identified and recommendations were made in order to increase the effectiveness of the educational process and, respectively, to increase the quality of the labor provided to the national economy.

Cuvinte-cheie
agricultură, competențe, cunoaştere, învăţământ, management, performanţă,

Agriculture, skills, education, knowledge, management, performance