Construcții anatomice în elaborarea portretului sculptural moldovenesc
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
292 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-16 17:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.041.5.02:611(478) (2)
Arte plastice (429)
Anatomie. Anatomie umană și comparată. (234)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Construcții anatomice în elaborarea portretului sculptural moldovenesc. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 133-141. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.26
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Construcții anatomice în elaborarea portretului sculptural moldovenesc

Anatomical constructions of the creation of a sculptural portrait in the works of Lazar Dubinivsky

DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.26
CZU: 730.041.5.02:611(478)

Pag. 133-141

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 16 mai 2022


Rezumat

Un moment important în elaborarea portretului sculptural prezintă construcţiile anatomice. Atât şcoala academică de modelare cât şi tendinţele moderniste pot fi sesizate în opera lui Alexandru Plămădeală (1888—1940). Tratarea anatomică riguroasă este caracteristică şi operelor lui Lazăr Dubinovschi (1910—1982). Deja în seria de lucrări dedicate colegilor săi de breaslă (1968—1979), Lazăr Dubinovschi a conştientizat prevalarea redării lumii interioare în portret, fapt care s-a revărsat în modelarea trăsăturilor anatomice ale portretizaţilor. Claudia Cobizev (1905—1995) posedă şi ea cunoştinţe elevate, ceea ce-i permite actualizarea construcţiilor anatomice în portretele sale feminine. Un alt bun cunoscător al construcţiilor anatomice în portretele sculpturale ale oamenilor celebri este Dumitru Rusu-Scvorţov (1926—1991). Alexandra Picunov-Târţău (1928—2002) se afirmă în calitate de portretistă excepţională cu o cunoaştere aparte a construcţiilor anatomice. În portretele colegilor de breaslă (1972—1981) miracolul chipurilor autentice constă în laconismul trăsăturilor anatomice. Sculptoriţa Brunhilda Epelbaum-Marcenco (n. 1927) experimentează coloristic în domeniul portretului. Iurie Canaşin (n. 1939) înglobează în creaţia sa întregul diapazon dintre redarea realistă şi cea stilizată. Portretele marilor personalităţi evoluează sub aspectul redării anatomice. Sculptorul Constantin C. Constantinov (n. 1943) implementează construcţiile anatomice în portretele oamenilor vârstnici (1985—1989). Cu totul altfel abordează construcţiile anatomice Dumitru Verdianu (n. 1954). Portretele sale (1982—1989) conţin o redare impresionistă, dar şi modernistă, sculptorul recurgând la actualizarea construcţiilor anatomice. În creaţia lui Ion Bolocan (n. 1961), ancorată la minimalism şi conceptualism, construcţiile anatomice îşi pierd din actualitate, respectând doar formele exterioare intercalate şi extrase. Construcţiile anatomice, indispensabile portretului sculptural, au contribuit la conferirea vitalităţii şi expresiei plastice în realizarea acestuia.

Anatomical constructions are the important point in creating a sculptural portrait. The academic school of modelling, as well as modernist tendencies can be tested in the work of Alexandru Plămădeală (1888—1940). A severe anatomical interpretation also characterized the creativity of Lazăr Dubinovschi (1910—1982). Already in a series of works, dedicated to colleagues in the workshop (1968—1979), Lazăr Dubinovschi realized the prevalence of the inner world in the portrait, which contributed to the modeling of the anatomical features of the portrayed people. Claudia Cobizev (1905—1995) went through a good school, which helped to update the anatomical structures in the female portrait. Dumitru Rusu-Scvorţov (1926—1991) is a good connoisseur of anatomy in sculptural portraits of famous people. Alexandra Picunov-Târţău (1928—2002) conveys the secrets of the images she creates through the laconicism of anatomical features in the portraits of her colleagues (1972—1981). Brunhilda Epelbaum-Marcenco (b. 1927) experiments with color in the portrait genre. The work of Yuri Kanashin (b. 1939) contains a whole range of modeling between realistic and stylized interpretation in portraits of great personalities. Sculptor Constantin C. Constantinov (b. 1943) introduces anatomical constructions in portraits of elderly people (1985—1989). Portraits of Dumitru Verdianu (b. 1954) contain, in addition to anatomical structures, both impressionist and modernist interpretations (1982—1989). The minimalism and conceptualism of Ion Bolocan (b. 1961) reduces anatomical constructions to external forms, displaced and extracted. Anatomical constructions have always contributed to lifelikeness and plastic expression in the portrait.

Cuvinte-cheie
sculptură, portret, construcţii anatomice, realism, impresionism, modernism, minimalism, conceptualism,

sculpture, portrait, anatomical structures, realism, Impressionism, modernism, minimalism, conceptualism