Teatrul tradițional versus teatrul documentar: repere teoretice și delimitări conceptuale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
447 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-04 20:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792:32 (5)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
Politică (2934)
SM ISO690:2012
STARCIUC, Mariana. Teatrul tradițional versus teatrul documentar: repere teoretice și delimitări conceptuale. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 78-83. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.15
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Teatrul tradițional versus teatrul documentar: repere teoretice și delimitări conceptuale

Traditional theater versus documentary theater: theoretical references and conceptual boundaries

DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2022.15
CZU: 792:32

Pag. 78-83

Starciuc Mariana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 mai 2022


Rezumat

Scopul demersului autoarei constă în identificarea caracteristicilor teatrului documentar prin raportare la cel tradiţional. Reflectând asupra conceptelor teoreticienilor teatrali, concluzionăm că teatrul tradiţional este unul iluzoriu, receptorul-spectator crede drept realitate lumea fictivă produsă de spectacolul teatral. Subiectele dramatice au structură integră şi logică, cu „început, mijloc şi sfârşit”, acţiunea scenică se succede într-o ordine canonică. Spre deosebire de teatrul tradiţional, teatrul documentar este unul anti-iluzoriu, anti-ficţiune şi se remarcă prin reproducerea fidelă, exactă a realului, având la bază investigaţia, cercetarea şi reflectarea documentelor de arhivă, a actelor legislative, rapoartelor, stenogramelor proceselor de judecată, proceselor verbale înregistrate la diverse acţiuni, întruniri, congrese etc.; a biografiilor; mărturiilor, interviurilor preluate de la respondenţii-donatori şi transpuse într-o formulă neprelucrată artistic; a cazurilor, evenimentelor întâmplate într-o realitate imediată ş.a.

The purpose of the author’s approach is to identify the characteristics of the documentary theater by referring to the traditional one. Reflecting on the concepts of theater theorists, we conclude that traditional theater is illusory, the receiver-spectator believes the fictional world produced by the theatrical performance as reality. Dramatic subjects have an integral and logical structure, with „beginning, middle and end”, the stage action succeeds in a canonical order. Unlike traditional theatre, documentary theater is anti-illusory, anti-fiction and stands out for its faithful, exact reproduction of the real, based on the investigation, research and reflection of archival documents, legislative acts, reports, court transcripts, minutes recorded at various actions, meetings, congresses, etc.; biographies; testimonies, interviews taken from the respondents-donors and transposed into an artistically unprocessed formula; cases, events that happened in an immediate reality, etc.

Cuvinte-cheie
teatru documentar, teatru tradițional, compoziție dramatică, structura dramatică, tematică socială, B. Brecht, verbatim, ficţiune, mimesis,

documentary theatre, traditional theatre, dramatic composition, dramatic structure, social theme, B. Brecht, verbatim, fiction, mimesis