Adevăr şi adevăr artistic în teatrul documentar: noi contexte de abordare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
381 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-03 11:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792:32:111.83 (2)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
Politică (2937)
Metafizică (119)
SM ISO690:2012
ŞCHIOPU, Constantin. Adevăr şi adevăr artistic în teatrul documentar: noi contexte de abordare. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 84-88. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.16
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Adevăr şi adevăr artistic în teatrul documentar: noi contexte de abordare

Truth and artistic truth in documentary theater: new conditions of approach

DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2022.16
CZU: 792:32:111.83

Pag. 84-88

Şchiopu Constantin
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 mai 2022


Rezumat

Fenomenul imersiunii esteticului în social, mai ales când este vorba despre faptul teatral documentar, impune tot mai mult abordarea operei de artă, implicit, a celei dramatice, din perspectiva a două concepte-cheie — „adevăr” şi „adevăr artistic”. Apărut la începutul secolului XX ca formă anticanonică, teatrul documentar a suscitat un şir de discuţii, parte din ele negând conceptul de „adevăr artistic” ca drept caracteristică a acestei manifestări spectaculare. Astfel, în articol se fac referinţe la diferite perspective (ontologică, logico-semantică, valorico-existenţială şi gnoseologică), teorii (a corespondenţei, coerenţei, operaţional-pragmatică etc.), fiind analizat, totodată, raportul „artă/teatru documentar — adevăr — adevăr artistic”.

The phenomenon of the immersion of aesthetics in the social, especially when it comes to the documentary theatrical fact, increasingly requires the approach of the work of art, implicitly, the dramatic one, from the perspective of two key concepts — „truth” and „artistic truth”. Appearing at the beginning of the twentieth century, as an anti-canonical form, the documentary theater provoked a series of discussions, some of them denying the concept of „artistic truth” as a characteristic of this spectacular manifestation. Thus, in the article, references are made to different perspectives (ontological, logical-semantic, value-existential and gnoseological), theories (of correspondence, coherence, operational-pragmatics, etc.), while analyzing the relationship „art/documentary theater — truth — artistic truth”.

Cuvinte-cheie
teatru documentar, adevăr, adevăr artistic, verosimil, autenticitate, operă de artă,

documentary theater, truth, artistic truth, plausibility, authenticity, work of art