The efficiency of the use of human resources and the investment in human capital in pre-university education
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
344 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-01 13:54
SM ISO690:2012
ANDONE, Luminiţa. The efficiency of the use of human resources and the investment in human capital in pre-university education. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării, Ed. 15, 15-16 octombrie 2021, Chișinău. Chisinau, Moldova: INCE, 2021, Ediția 15, Vol.2, pp. 262-272. ISBN 978-9975-3529-7-0..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creşterea economică în condiţiile globalizării
Ediția 15, Vol.2, 2021
Conferința "Creşterea economică în condiţiile globalizării"
15, Chișinău, Moldova, 15-16 octombrie 2021

The efficiency of the use of human resources and the investment in human capital in pre-university education

JEL: J24, J44, J53, J82

Pag. 262-272

Andone Luminiţa
 
University of Oradea
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2022


Rezumat

The investments in the human capital represents an essential condition for the economic growth and competitiveness. Despite the numerous “reforms” from the last two decades, the Romanian educational system still requires significant efforts to generate competitive resources for the labour market. This comes as a result because of the “reforms” that were more focused on the organisational dimension of the system and less on the need to restructure the substance of education and angling it towards the needs of the labour market. Increasing the human capital of employees induces the investments productivity gains and competitive advantages. The human capital is very important in a society based on knowledge, both as a factor of production and an intelligent carrier of knowledge and as a consumer of the goods of the knowledge-based economy. Educational capital, health status and income, at aggregate and individual levels, are interrelated, so human capital and economic resources are part of the sphere of their development level. The level of human development in terms of education is statistically represented by two indicators: literacy; degree of education. Literacy represents the percentage of the population age 15 or above, who have completed a school or who can read and write without having completed a school. Degree of education represents the number of students enrolled in a level of education, whether or not they belong to the appropriate age group, as a percentage of the total population in that age group.

Investiţiile în capitalul uman reprezintă o condiţie esenţială pentru creşterea şi competitivitatea economică. Sistemul educaţional românesc, în ciuda multiplelor „reforme” din ultimele două decenii, necesită în continuare eforturi semnificative pentru a genera resurse competitive pentru piaţa muncii, deoarece „reformele” au vizat mai mult dimensiunea organizatorică a sistemului şi mai puţin necesitatea de restructurare a substanţei actului educaţional şi orientarea acestuia către nevoile pieţei muncii. Creşterea capitalului uman al angajaţilor induce investiţiilor sporuri de productivitate şi avantaje competitive. Capitalul uman este foarte important în societatea bazată pe cunoaştere, atât ca factor de producţie şi suport inteligent al cunoaşterii, cât şi în postura sa de consumator de bunuri ale economiei bazate pe cunoaştere. Capitalul educaţional, starea de sănătate şi veniturile, la nivel global şi individual, sunt intercorelate, astfel capitalul uman şi resursele economice sunt parte a sferei dezvoltării nivelului lor. Nivelul dezvoltării umane din punct de vedere al instruirii este reprezentat statistic prin doi indicatori: gradul de alfabetizare; gradul de cuprindere în învăţământ. Gradul de alfabetizare reprezintă ponderea persoanelor care au absolvit o şcoală sau care ştiu să scrie şi să citească fără a avea o şcoală absolvită, din totalul populaţiei de 15 ani şi peste. Gradul de cuprindere în învăţământ reprezintă numărul de elevi înscrişi într-un nivel de învăţământ, indiferent dacă aparţin sau nu grupei de vârstă corespunzătoare nivelului, ca procent în totalul populaţiei din grupa de vârstă respectivă. Constatările noastre sunt că în România sunt vizibile efectele pozitive ale reformei din sistemul de învăţământ, iar efectele negative pun în discuţie egalitatea şanselor de acces la educaţie (număr insuficient de cadre didactice calificate, gradul de degradare a clădirilor). Cadrele didactice reprezintă factorul esenţial în formarea forţei de muncă şi sunt principalii actori în diminuarea efectelor negative ale reformei din sistemul de învăţământ.

Cuvinte-cheie
Human resources, Investment, human capital, Strategies, education,

resurse umane, investiţie, capital uman, strategii, educaţie