Consecințele utilizării iraționale a substanțelor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
333 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-01 18:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
504.05 (118)
Știința mediului înconjurător (916)
SM ISO690:2012
DÎRU, Mariana, CHIOSA, Zinaida. Consecințele utilizării iraționale a substanțelor. In: Ecological and environmental chemistry : - 2022, Ed. 7, 3-4 martie 2022, Chișinău. Chisinau: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 7, Vol.2, p. 13. ISBN 978-9975-159-08-1.. 10.19261/eec.2022.v2
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Ecological and environmental chemistry
Ediția 7, Vol.2, 2022
Conferința "Ecological and environmental chemistry 2022"
7, Chișinău, Moldova, 3-4 martie 2022

Consecințele utilizării iraționale a substanțelor

CZU: 504.05

Pag. 13-13

Dîru Mariana1, Chiosa Zinaida2
 
1 Universitatea de Stat din Moldova,
2 Liceu Privat "Da Vinci"
 
 
Disponibil în IBN: 22 martie 2022


Rezumat

Una din competențele de bază ale disciplinei Chimia, conform Curricumului ediția 2019, este utilizarea inofensivă a substanțelor în activitatea cotidiană, cu responsabilitate față de sănătatea personală și grijă față de mediu. Elevii, ținând cont de proprietățile fizice și chimice ale substanțelor și clasa din care fac parte, trebuie să anticipe ce impact vor avea acestea dacă ajung în natură. Tabelul consecințelor Poluant Consecința Gazele în urma proceselor de ardere (arderea în exces a carburanților, combustibilul, arderea frunzelor, gazele de eșapament) Mărirea cantității de oxid de carbon(IV), oxizilor de azot, oxid de sulf(VI) – contribuie la efectul încălzirii globale și afectează sănătatea oamenilor. Medicamente expirate Contaminare biologică a solului și a apelor naturale Carburanții cu plumb (tetraetilplumbul – adaos antidetonator la benzinele cu cifra octanică joasă) Nimerind în organele respiratorii sau în produsele alimentare și având proprietatea de a se acumula în organism, atacă sistemul nervos central Detergenții sintetici Afectează fauna și flora râurilor din zonele cursurilor râurilor unde au fost deversați Deșeuri medicale Producătoare de boli Obiecte din plastic, sacoșe din polimeri greu degradabili Creșterea gradului de mortalitate a animalelor datorită consumului de mase plastice deșeuri Baterii expirate Poluarea mediului cu substanțe toxice Îngrășaminte minerale în exces Sol otrăvit, legume cu un conținut ridicat de nitrați Erbicide, pesticide și reziduuri toxice Uciderea a multor plante și vețuitoare folositoare Poluarea cu petrol în urma accidentelor petroliere Poluarea chimică a solului și a apelor Freonii, folosiți la spray-uri și în instalații frigorifice Distrugerea stratului de ozon (filtru absorbant pentru razele ultraviolete)- perturbarea echilibrului biologic, echilibrului termic al planetei Emisii gazoase (surse industriale, gaze emise de autovehicule etc.) Creșterea cantității de ozon în păturile joase ale atmosferei (troposferă) are o acțiune dăunătoare asupra ochilor, nasului și plămânilor (afectează viața plantelor și a animalelor) Deșeurile provenite din construcții Impact negativ asupra mediului De șeuri menajere Contaminare biologică a solului și a apelor naturale Rolul cadrului didactic, a familiei și a societății este de a educa viitori cetățeni responsabili, care să trăiască în plină armonie cu natura, utilizând rațional resursele, se are în vedere fără exces nejustificat, și reciclând la maxim deșeurile. Învățarea pe bază de proiect oferă posibilitatea de a realiza actul educațional în centru fiind elevul prin studiul literaturii de specialitate, investigații, compararea datelor, și formularea concluziilor.