Dreptul la un mediu sănătos
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
493 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-09 09:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
574+349.6 (4)
Ecologie generală şi biodiversitate (779)
Ramuri speciale ale dreptului. Alte probleme de drept (976)
SM ISO690:2012
AVORNIC, Gheorghe, IORDANOV, Iordanca-Rodica. Dreptul la un mediu sănătos. In: Ecological and environmental chemistry : - 2022, Ed. 7, 3-4 martie 2022, Chișinău. Chisinau: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 7, Vol.2, pp. 10-11. ISBN 978-9975-159-08-1.. 10.19261/eec.2022.v2
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Ecological and environmental chemistry
Ediția 7, Vol.2, 2022
Conferința "Ecological and environmental chemistry 2022"
7, Chișinău, Moldova, 3-4 martie 2022

Dreptul la un mediu sănătos

CZU: 574+349.6

Pag. 10-11

Avornic Gheorghe, Iordanov Iordanca-Rodica
 
Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene „Constantin Stere”
 
 
Disponibil în IBN: 22 martie 2022


Rezumat

Pe parcursul ultimilor decenii sunt înregistrate la nivel local, regional şi global mai mult ca oricând impactul activității umane asupra mediului cum ar fi: schimbările climatice, degradarea stratului de ozon, acidificarea, impactul substanțelor chimice şi al deșeurilor, reducerea diversității biologice, poluarea apelor terestre, degradarea solurilor etc. Respectiv, statele fiind îngrijorate de riscurile acestor poluări asupra vieții și sănătății cetățenilor și de pierderile / degradările de resurse naturale, având în vedere și proporțiile foarte mari ale acestora, ca şi efectele tot mai nocive asupra mediului la nivel global, depun eforturi considerabile în perfectarea cadrului politic și normativ din domeniul protecției mediului și folosirii durabile a resurselor naturale. Argumente de ce este necesară un cadrul legislație de mediu eficient sunt destule argumente, prioritare ar fi pentru respectarea drepturilor omului la un mediu sănătos, pentru a preveni folosirea abuzivă a resurselor de mediu și pentru reducerea/stoparea degradării mediului. Este constatat faptul că poluarea (aerului, apei sau solului) este un factor prezent și distrugător și totodată nu respectă teritoriile politice sau jurisdicțiile legislative. Astfel, problemele de mediu sunt intrinsec de natură globală. Prin urmare, pentru a preveni astfel de probleme, legislația de mediu nu este necesară doar la nivel național, ci și la nivel regional și internațional. În această ordine de idei, Republica Moldova la momentul de față este parte prin semnare sau ratificare la aproximativ 36 acte regionale sau internaționale de mediu. Adițional, în anul 2014 a fost semnat Acordul de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, și Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de altă parte, care în anexa XI prevede lista de Directive și Regulamente europene care trebuie să fie transpuse în Republica Moldova. Aceste acte ratificate stau la baza sistemului politic și normativ în domeniul mediului. După semnarea Acordului de Asociere a RM cu UE (în continuare AA), Guvernul Republicii Moldova este nevoit să întreprindă toate angajamentele și acțiunile concrete necesare, în toate domeniile de activitate a statului. În special capitolul „Mediu”, prevede aceste sarcini concrete care triluiesc satisfăcute de către autoritățile statului dintre Prut și Nistru: a) Elaborarea legislației, normelor şi standardelor armonizate cu prevederile directivelor Uniunii Europene, precum şi consolidarea capacitățiiinstituționaleşiînființarea structurilor noi necesare. b) Divizarea strictă şi clară a competențelor între organele de mediu la nivel național, regional şi local.