Lateralitatea la copii și influența ei asupra dezvoltării psihomotrice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
649 40
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 13:12
SM ISO690:2012
NINICU, Alina. Lateralitatea la copii și influența ei asupra dezvoltării psihomotrice. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 87-90. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Lateralitatea la copii și influența ei asupra dezvoltării psihomotrice

Laterality in children and its influence on psychomotor development


Pag. 87-90

Ninicu Alina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitatea temei. Perioada celei de a treia copilării este propice nu doar debutului școlarității, ci și începerii unei activități sportive cu șanse sporite de a căpăta caracter de performanță.
Una dintre aptitudinile implicate în performanța sportivă este cea psihomotrice, și anume lateralitatea.
Programa şcolară este prevăzută pentru copiii la care este în funcţiune mai mult emisfera stângă a creierului. În aşa fel, emisfera dreaptă la elevi nu se prea dezvoltă, iar cea stângă este suprasolicitată. După primul semestru al anului de studiu, la medici se adresează părinţii cu copiii lor, care manifestă tonus muscular încordat, ticuri, poziţie incorectă a coloanei vertebrale, enorezis. Mai frecvent aceste simptoame se manifestă la elevii stângaci. Motivele acestora pot fi diverse, dar unul dintre ele poate fi istovirea emisferei stângi şi imposibilitatea efectuării “aruncărilor energetice” cu ajutorul emisferei drepte. Pentru a diminua aceste simptoame, este necesar a chibzui asupra restructurării procesului instructiv. Scopul. Lateralitatea are ca principal obiectiv dezvoltarea ambidextriei, respectiv a capacității de a utiliza cu aceeași eficiență toate segmentele corpului. Această componentă a psihomotricității se va aborda începând cu vârsta de 4 ani, prin intermediul unor acțiuni motrice pentru membrele inferioare, pentru membrele superioare. În același timp, se va urmări și întărirea părții dominante prin exerciții care să solicite precizie, acuratețe, prin solicitarea segmentului îndemânatic, în timp ce segmentul neîndemânatic va contribui la eficiența acțiunii motrice a celui îndemânatic. Metode și tehnici de cercetare: studiul bibliografic, metoda istorică, metoda convorbirii, metoda observației, metoda și tehnica logică, proba de lateralitate Harris.
Constatări și rezultate. Lateralitatea are o bază neurologică. Ea depinde de gradul de dominanţă a unei emisfere cerebrale asupra celeilalte.
Termenii consacraţi pentru dominanta laterală dreaptă sunt dexteralitate, iar pentru cea stângă senestralitate.
Dificultăţile de lateralitate pot fi, în general, consecințe ale unor cauze clasificate astfel:
- cauze ereditare;
- cauze determinate de lipsa de educaţie şi stimulare;
- leziuni corticale;
- cauze afective (determinate de emoţii puternice);
- cauze determinate de boli psihice grave;
- cauze determinate de intoxicaţii (voluntare sau involuntare). S-a demonstrat, experimental, că dominanta manuală (dreaptă sau stângă) este însoţită, în cele mai multe cazuri, de aceeaşi dominantă vizuală, auditivă sau tactilă.
Prin contrarierea stângăciei se poate ajunge la consecinţe grave, de natură fizică, psihomotrică, intelectuală, afectivă şi nevrotică, astfel:
- consecinţe de natură fizică: enurezis, onicofagie (obiceiul de a-şi mânca, a-şi roade unghiile), strabism, hemianopsie (pierderea vederii pentru jumătate din câmpul vizual, de obicei dreapta-stânga şi mai rar sus sau jos);
- consecinţe de natură psihomotorie: instabilitate motrică, hiperexcitabilitate la nivel manual, sinchinezii (mişcări automate, involuntare) ale întregului corp sau ale gâtului, lipsa de dibăcie, ticuri, crampe, imprecizie în mişcări;
- consecinţe intelectuale: bradikinezie (lentoare generală), dislexie (perturbări în achiziţiile normale ale mecanismelor citirii), disortografie, retard grafic, scrisul în oglindă (de la dreapta spre stânga), tulburări de elocuţiune (fel de exprimare a ideilor) oglindite prin exprimare lentă, greoaie, bâlbâială etc.;
- consecinţe afective: atitudine negativă faţă de şcoală, emotivitate, timiditate, sentiment de inferioritate, culpabilitate, susceptibilitate (dispoziţie de a se lăsa uşor influenţat), opoziţie, agresivitate, dezechilibru afectiv;
- consecinţe nevrotice: nelinişte, anxietate, copiii obosesc rapid, sunt negativişti şi irascibili.
Se pot imagina diverse exerciţii, ce pot face obiectul unui program de educare psihomotrică, însă ne vom rezuma la prezentarea câtorva preluate din diverse lecturi.
- jocuri pentru membrele inferioare
- jocuri pentru membrele superioare
- jocuri pentru ochi
- jocuri pentru recunoașterea dreapta-stînga (nivel de competență de 7-8 ani).
Concluzie. Proba de lateralitate Harris își regăsește rostul de a ne prezenta lateralitățile axate pe mână, ochi și picior. În linie de ansamblu, colectivul de elevi are o structură și o conduită psiho-fiziologică normală, varietatea remarcată intră în normalitate atât timp, cât cadrele didactice reușesc să construiască tabloul clasei de elevi cu specificitatea fiecărui individ, reunit într-o coeziune de ansamblu, fără a face discriminări. Cadrele didactice au datoria să coreleze specificul lateralității cu personalitatea, temperamentul și potențialul adaptiv al fiecărui individ.



The actuality of the subject. The period of the third childhood is not only the beginning of schooling, but also the beginning of a sporting activity with high chances of gaining a performance character.
One of the skills involved in sports performance is the psychomotor one, namely the laterality.
The school syllabus is provided for children with more functioning left hemisphere of the brain. In this way, the right hemisphere in students does not develop much, and the left hemisphere is overloaded. After the first semester of the year of study the parents address to the doctors with their children, who show a strained muscle tone, tics, incorrect position of the spine, enoresis. More often these symptoms are marked in lefty pupils. The reason for these symptoms may be different, but one of them may generate after the left hemisphere is tired and the impossibility of performing "energy throws" with the help of the right hemisphere. To lessen these symptoms it is necessary to think about restructuring the instructional process (Е. Меланченко, 2008). The aim. Laterality has as its main objective the development of ambidextry, respectively the ability to use all the body segments with the same efficiency. This component of psychomotor activity will be approached starting with the age of 4 years, through some motor actions for the lower limbs, for the upper limbs. At the same time, the strengthening of the dominant part will be pursued through exercises that demand precision, accuracy, by requesting the skillful segment, while the non-skillful segment will contribute to the efficiency of the motor activity of the skillful one. Methods and research techniques: bibliographic study, historical method, conversation method, observation method, method and logical technique, Harris laterality test.
Findings and results. Laterality has a neurological basis. It depends on the degree of dominance of one cerebral hemisphere over the other
The terms established for the right lateral dominance are dexterality, and for the left senestrality.
The laterality difficulties can generally be due to causes classified as follows:
- hereditary causes;
- causes caused by lack of education and stimulation;
- causes due to cortical lesions;
- affective causes (caused by strong emotions);
- causes caused by serious mental illness;
- causes caused by poisoning (voluntary or involuntary). It has been demonstrated, experimentally, that manual dominance (right or left) is accompanied in most cases by the same visual, auditory or tactile dominance.
By counteracting the awkwardness one can reach serious consequences, physical, psychomotor, intellectual, affective and neurotic, as follows:
- physical consequences: enuresis, onychophagy (usually to eat, to bite one's nails), strabismus, hemianopsia (loss of sight for half of the visual field, usually right-left and rarely up or down);
- psychomotor consequences: motor instability, manual hyperexcitability, sinchines (automatic, involuntary movements ) of the whole body or neck, lack of weakness, tics, cramps, inaccuracy in movements;
- intellectual consequences: bradykinesia (general slowness), dyslexia (disturbances in the normal acquisition of reading mechanisms), dysortography, graphic retardation, writing in the mirror (from right to left), eloquence disorders (kind of expression of ideas) mirrored by slow, cumbersome, stuttering expression etc.;
- affective consequences: negative attitude towards school, emotionality, timidity, feeling of inferiority, guilt, susceptibility (willingness to be easily influenced), opposition, aggression, emotional imbalance;
- neurotic consequences: restlessness, anxiety, tired quickly, are negative and irascible.
It can be imagine different exercises, which can be the subject of psychomotor education program, but we will summarize at presentation of some precluded from various readings.
● Games for the lower limbs
● Games for the upper limbs
● Games for the eyes
● Right-to-left recognition games (skill level 7-8 years).
Conclusion. Harris laterality test is for presenting the lateralities focused on the hand, eye and foot. Overall, the student body has a normal psycho-physiological structure and conduct, the observed variety enters into normality, as long as the teachers manage to build the picture of the student class with the specificity of each individual, brought together in an overall cohesion, without discriminating. Teachers have a duty to correlate the specificity of laterality, with the personality, temperament and adaptive potential of each individual.



Cuvinte-cheie
lateralitate, psihomotricitate, dexteralitate, senestralitate, deprinderi, educare,

laterality, psychomotricity, dexterality, senestrality, skills, education