Înotul – deprindere vitală necesară și mijloc important în educația fizică a elevilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
489 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-07 12:18
SM ISO690:2012
BOTNARENCO, Teodor, DIACENCO, Eugenia. Înotul – deprindere vitală necesară și mijloc important în educația fizică a elevilor. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 15-16. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Înotul – deprindere vitală necesară și mijloc important în educația fizică a elevilor

Swimming – a vital skill and important means of students’ physical education


Pag. 15-16

Botnarenco Teodor, Diacenco Eugenia
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitatea. Înotul este o deprindere vital necesară, care se formează o dată și pentru totdeauna. Lecțiile de înot ocupă un loc important în educația și dezvoltarea fizică, contribuind la fortificarea sănătății elevilor. Condițiile prielnice pentru dezvoltarea calităților fizice și posibilitatea preîntâmpinării cazurilor de pericol pe apă poziționează înotul printre primele locuri în cadrul lecțiilor de educație fizică. În prezent, pregătirea de înot în Republica Moldova este încă la un nivel scăzut, atât la mature, cât și la copii. Numărul cazurilor de înec rămâne la un nivel ridicat. Numai anul trecut în apele Moldovei și-au pierdut viața 72 de persoane, dintre care 14 copii. Calea principală pentru soluționarea problemei accidentelor pe apă este învățarea în masă a înotului.
Scopul cercetării constă în perfecționarea sistemului de educație fizică la nivelul învățământului școlar, prin organizarea și aplicarea mijloacelor speciale de instruire a deprinderii motrice în natație.
Metodele de cercetare: analiza literaturii de specialitate, studierea datelor statistice ale instituțiilor de învăţământ privind problema în cauză și a programelor de educație fizică școlară, chestionarul, interviul, observațiile pedagogice, metoda statistico-matematică.
Rezultate: Studiul și sondajul de masă al copiilor privind nivelul pregătirii de înot a scos în evidență că, din 530 elevi, 55% nu știu să înoate sau înoată cu greu până la 10m, 7,3% nu au putut să-și aprecieze aptitudinile și 37,7% știu să înoate. A fost efectuat un calcul pe un eșantion de elevi, cu scopul aprecierii posibilității de învățare în masă a înotului, și s-au făcut observații asupra elevilor din două licee, care practicau înotul în cadrul lecțiilor de educație fizică. A fost efectuată analiza eficienței lecțiilor de înot, controlul indicilor nivelului pregătirii de înot și a dezvoltării fizice a elevilor. Concluzii și recomandări: Problema învățării în masă a înotului poate fi soluționată în cadrul lecțiilor de înot în sistemul lecțiilor școlare de educație fizică. Eficiența lecțiilor de înot este confirmată prin indicii mai buni ai pregătirii fizice, ai capacității intelectuale, ai nivelului înalt al motivației elevilor față de lecțiile de educație fizică. Este timpul ca învățarea înotului să devină obligatorie, la fel ca învățământul gimnazial. Experiența arată că în toate țările în care înotul este o disciplină școlară de bază numărul cazurilor de înec este cu mult mai mic. Rezultatele cercetării pot fi folosite în practica pregătirii specialistului în domeniul culturii fizice și sportului (predarea cursurilor teoretice, desfășurarea seminarelor la disciplina „Înotul și metodologia de predare”, elaborând și însușind o serie specială de cursuri), în sistemul de dezvoltare profesională a cadrelor didactice.



Actuality. Swimming is a vital skill that is formed once and forever. Swimming lessons play an important role in physical education and development, contributing to promotion of students’ health. Favorable conditions for the development of physical qualities and possibility of prevention of hazardous situations in water place swimming among the priorities of physical education lessons. At present, teaching swimming both to adults and children in Moldova is still underdeveloped. The number of cases of drowning remains high. Only in the last year, 72 people lost their lives in Moldovan waters, 14 of them were children. The main way to solve the problem of water accidents is mass teaching to swim.
The purpose of the research is to improve the physical education system at the level of school education by organizing and applying special means of training the motor skills in swimming.
Research methods: analysis of specialized literature, study of statistical data of educational institutions on the issue in question and school curricula for physical education, questionnaire method, interview, pedagogical observations, statistical-mathematical method.
Results: The study and mass survey of children regarding the level of swimming skills has revealed that out of 530 pupils – 55% do not know how to swim or swim with difficulty up to 10 m, 7.3% cannot appreciate their skills and 37.7% know how to swim. A calculation has been made on a sample of students to assess the possibility of mass teaching of swimming, and observations have been carried out over students in two high schools practicing swimming at physical education lessons. An analysis of the effectiveness of swimming lessons and the control of swimming readiness indicators and physical development of students has been carried out.
Conclusions and recommendations: The problem of mass teaching of swimming can be solved at swimming lessons within the system of physical education lessons. The effectiveness of swimming lessons is confirmed by better indicators of physical training, intellectual capacity, high level of students’ motivation for physical education lessons. It is time for teaching of swimming to become compulsory just like gymnasium education. Experience shows that in all countries where swimming is a basic school subject, the number of drowning cases is much lower.
The results of the research can be used in the training of specialists in the field of physical education and sports (teaching of theoretical courses, holding of seminars on Swimming and Teaching Methodology, development and holding of a special series of courses), in the system of professional development of the teaching staff.



Cuvinte-cheie
înot, deprindere vital necesară, problema învățării înotului cu copiii, mijloc al educației fizice,

swimming, vital skills, problem of teaching children to swim, means of physical education