Efficiency of medical services in the Republic of Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
402 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 23:37
SM ISO690:2012
CARP, Maria, GOMA, Ludmila. Efficiency of medical services in the Republic of Moldova. In: Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță, Ed. 1, 20-22 octombrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, p. 64. ISBN 978-9975-82-223-7 (PDF)..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță 2021
Conferința "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță"
1, Chişinău, Moldova, 20-22 octombrie 2021

Efficiency of medical services in the Republic of Moldova

Eficiența serviciilor medicale în Republica Moldova


Pag. 64-64

Carp Maria, Goma Ludmila
 
”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy
 
 
Disponibil în IBN: 6 decembrie 2021


Rezumat

Background. The population has an ever-increasing demand for medical services. The accelerated development of technologies is accompanied by an increase in costs, but also in clinical risks. The provision of medical care to the patient and his family presents the essential element around which the activity of the medical workers and the management of the health system take place. Objective of the study. Estimation of the basic principles that allow the determination of the efficiency of medical services in the Republic of Moldova (RM) and their comparison with other EU countries. Material and Methods. I analyzed 11 bibliographic sources to study the basic principles of the efficiency of medical services in RM, as information sources served data presented in 4 studies, 3 research articles, 2 publications, a project, an order. Also, the results of the efficiency of medical services in RM were reported to the data of other states. Results. An important part in estimating the efficiency of medical services is measuring the satisfaction of the beneficiary. Based on the results of a pilot study, it was found that 77.8% of patients are satisfied with medical services in Chisinau. According to Independent Analytical Center Expert-Group, the main problem facing the medical system is the provision of sufficient financial resources. Without the application of reform measures in the financing of medical services, by 2030 there will be a revenue deficit of about 9%, and by 2050 this deficit will reach 26%. The level of transparency of the domestic health system is 36%, which ranks us among countries with an unsatisfactory level of transparency, along with countries such as India, Saudi Arabia, South Africa. The best results are in Denmark (74%), Finland (73%), Sweden (71%). Conclusion. The analysis of the basic principles of the efficiency of medical services remains insufficient to present a complex feature of the efficiency of medical services, as they are largely subjective indicators. In order to create a complete picture of the efficiency of medical services, it is necessary to examine the methodology of cost, expenditure and efficient activity of medical institutions and to develop a set of quality indicators.

Introducere. Populația are o cerere sporită de servicii medicale. Dezvoltarea accelerată a tehnologiilor este însoțită de o majorare a costurilor, dar și a riscurilor clinice. Acordarea asistenței medicale pacientului şi familiei acestuia, prezintă elementul esențial în jurul căruia se desfășoară activitatea lucrătorilor medicali şi managementul sistemului de sănătate. Scopul lucrării. Estimarea principiilor de bază, care permit determinarea eficienței serviciilor medicale din Republica Moldova (RM) și compararea lor cu alte state. Material și Metode. Au fost analizate 11 surse bibliografice, pentru a identifica principiile de bază ale eficienței serviciilor medicale din RM: datele expuse în 4 studii, 3 articolele de cercetare, 2 publicații, 1 proiect și 1 ordin. Au fost raportate rezultatele eficienței serviciilor medicale din RM la datele altor state. Rezultate. O componentă importantă în estimarea eficienței serviciilor medicale este măsurarea satisfacerii beneficiarului. S-a constatat că pacienții sunt satisfăcuți de serviciile medicale în proporție de 77,8% în Chișinău. Problema principală, cu care se confruntă sistemul medical, este asigurarea cu resurse financiare suficiente. Fără aplicarea unor măsuri de reformă în finanțare, până în a.2030 va apărea un deficit de venituri de cca 9%, iar până în 2050 – de cca 26%. Nivelul de transparență a sistemului de sănătate autohton este de 36%, ceea ce ne clasează printre țări ca India, Arabia Saudită, Africa de Sud. Cele mai bune rezultate le arată Danemarca (74%), Finlanda (73%) și Suedia (71%). Concluzii. Analiza principiilor de bază ale eficienței serviciilor medicale rămân insuficiente pentru a prezenta o descriere complexă a eficienței serviciilor medicale, deoarece sunt în mare măsură indicatori subiectivi. Pentru a crea o imagine completă a eficienței serviciilor medicale este necesar de a examina metodologia costului, a cheltuielilor și a activității eficiente a instituțiilor medicale, precum și elaborarea unui set de indicatori de calitate.

Cuvinte-cheie
Principles of quality, financial resources, quality indicators, Cost-effectiveness, Patient Satisfaction,

Principiile calității, resurse financiare, indicatori de calitate, cost-eficienţă, satisfacerea pacienților