Psychosocial Skils as Determinants of Quality of Life in Young People
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
334 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-30 18:10
SM ISO690:2012
MUSIENCO, Natalia. Psychosocial Skils as Determinants of Quality of Life in Young People. In: 3rd Central and Eastern European LUMEN, 8-10 iunie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura LUMEN, 2017, pp. 177-178. ISBN 978-973-166-461-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
3rd Central and Eastern European LUMEN 2017
Conferința "3rd Central and Eastern European LUMEN"
Chişinău, Moldova, 8-10 iunie 2017

Psychosocial Skils as Determinants of Quality of Life in Young People


Pag. 177-178

Musienco Natalia
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2021


Rezumat

At present, we are finding more often new concepts that tend to describe the life of the population. One of these concepts is the quality of life that, for the first time, came to the attention of specialists in the economy, demography and migration. From this point of view, the quality of life implies a systemic concept, defined by the unity of its components: the person as a biological and spiritual being, the life and the environment in which it flows. This implies that the field of quality of life must include both the objective characteristics of the individual (or society), his/her life and living conditions, as well as the subjective assessment characteristics, reflecting the subject‘s relationship to the realities of his/her life. The quality of life crystallizes into the subjective satisfaction of persons‘ self and their lives, as well as the objective characteristics inherent in human life as a biological, psychological (spiritual) and social phenomenon. The pilot research initiated by us examined the study of psychosocial competences as factors of subjective evaluation of the quality of life. We assumed that the level of development of psychosocial competences would correlate positively with the subjective perception of quality of life. 40 students, with ages 18-24, students of social, economic and educational profiles participated in the pilot research. The set of methods included 5 research methods: 1. The questionnaire for determining the level of social competence development (A.P. Goldstein); 2. Diagnostic test of social communication competence (SCC); 3. Rotter scale to determine the control locus; 4. Evaluation of satisfaction with the quality of life (N. Vodopianova); 5. AMSSA(ro) – Questionnaire of Adaptation to Student‘s Environment and Academic Requests (Sv. Rusnac).

În prezent tot mai des întâlnim concepte noi, care tind să descrie viaţa populaţiei. Unul din aceste concepte este calitatea vieţii (quality of life) care, pentru început a intrat în atenţia specialiştilor din economie, demografie şi migraţie. Din acest punct de vedere, calitatea vieţii presupune un concept sistemic, definit prin unitatea componentelor sale: persoana ca fiinţă biologică şi spirituală, viaţa şi mediul în care decurge aceasta. Acest lucru implică faptul că domeniul calităţii vieţii trebuie să includă atât caracteristicile obiective ale persoanei (sau societăţii), viaţa şi condiţiile de viaţă ale acestuia, cât şi caracteristicile de evaluare subiectivă, reflectând relaţia subiectului la realităţile vieţii sale. Calitatea vieţii se cristalizează în satisfacţia subiectivă a oamenilor de sine şi de viaţa lor, precum şi caracteristicile obiective inerente vieţii umane ca fenomen biologic, psihologic (spiritual) şi social. Cercetarea-pilot iniţiată de noi a examinat studiul competenţelor psihosociale ca factori de evaluare subiectivă a calităţii vieţii. Am presupus că nivelul de dezvoltare a competenţelor psihosociale ar corela pozitiv cu percepţia subiectivă a calităţii vieţii. În cadrul cercetării-pilot au participat 40 de studenţi, cu vârste cuprinse între 18-24 ani, studenţi ai profilelor social, economic şi educaţional. Setul de metode a inclus 5 metode de cercetare: 1. Chestionar de determinare a nivelului de dezvoltare a competenţelor sociale (А.P. Goldstein); 2. Test de diagnostic a competenţei sociale de comunicare (CSC); 3. Scala Rotter pentru determinarea locusul controlului; 4. Evaluarea satisfacţiei faţă de calitatea vieţii (N. Vodopianova); 5. AMSSA - Chestionar de adaptare la mediul studenţesc şi solicitările academic (Sv. Rusnac).

Cuvinte-cheie
quality of life, psychosocial skills, subjective assessment, young people,

Calitatea vieţii, competențe psihosociale, evaluare subiectivă, Tineri