Interdisciplinary and Transdisciplinary Approaches to Environmental Education in the Curriculum
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
268 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-05 23:13
SM ISO690:2012
MUNTEAN, Adriana, GÎNJU, Stela. Interdisciplinary and Transdisciplinary Approaches to Environmental Education in the Curriculum. In: 3rd Central and Eastern European LUMEN, 8-10 iunie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura LUMEN, 2017, pp. 175-176. ISBN 978-973-166-461-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
3rd Central and Eastern European LUMEN 2017
Conferința "3rd Central and Eastern European LUMEN"
Chişinău, Moldova, 8-10 iunie 2017

Interdisciplinary and Transdisciplinary Approaches to Environmental Education in the Curriculum


Pag. 175-176

Muntean Adriana, Gînju Stela
 
"Ion Creangă" State Pedagogical University from Chisinau
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2021


Rezumat

This study aims to discover opportunities of inter and trans-disciplinary ecological education in the context of the curriculum. The starting premises: 1.Is the eco-educational dimension taken into consideration when framing the curriculum? 2.Do the manual authors aim towards the introduction of ecological education elements amid the proposed topics? This way, the school curriculum and the alternative manuals for primary and pre-primary education are going to be analyzed. We will be describing models of ecological education promoted by the curriculum authors, then we will formulate suggestions of educational policies regarding ecoeducation. The analysis we are about to develop is based on both the quantifying aspects and the those regarding quality, following the extent of: comprehension of forms of ecological education within the curriculum field, models and the values of the promoted type of ecological education. We will be observing the ways of approach in developing study programs for the ecological education: social, procedural and personalized orienting on one hand, whereas on the other one, we will be seeing the methodological manners: conservative, praxiological and exploringinvestigational, underlining the methodological models of ecological education within primary education. We will analyze principles that are global, of holistic nature and that occur systematically on which the achievement of the ecological education we are seeking is based, all within a formal setting, emphasizing afterwards the extra curriculum informal setting, tracking the typical ecological education directions: prospects, society, continuity, commencement, all these being materialized through general education directions.

Acest studiu are ca obiectiv aflarea oportunităţilor de abordare inter şi transdisciplinară a educaţiei ecologice în contextul curriculumului. Premisele de la care pornim: 1. Se ţine cont de dimensiunea ecoeducaţională atunci când se întocmeşte curriculumul? 2. Autorii de manuale urmăresc introducerea unor elemente de educaţie ecologică pe tot parcursul temelor propuse? Va fi analizată astfel curricula şcolară dar şi manualele alternative de la învăţământul primar şi preşcolar. Vom descrie modele de educaţie ecologică promovate de autorii curriculumului, apoi vom formula sugestii de politici educaţionale ale ecoeducaţiei. Analiza pe care o vom dezvolta se va baza atât pe aspectele cantitative cât şi pe cele calitative, urmărind gradul de cuprindere a unor forme de educaţie ecologică în aria curriculară , modelele şi valorile educaţiei ecologice promovate. Vom urmări modurile de abordare în proiectarea programelor de studiu pentru educaţia ecologică: orientarea socială, procesuală, personalizată pe de o parte iar pe cealaltă parte abordările metologice: conservatoare, praxiologice, explorativinvestigaţionale, evidenţiind modele metodologice de educaţie ecologică în învăţământul primar. Vom analiza principiile de natură globală, holistică şi sistemică pe care se bazează realizarea educaţiei ecologice în cadrul formal, punctând apoi şi cadrul nonformal, respectiv informal, urmărind direcţiile specifice educaţiei ecologice: prospectivă, socială, permanentă, deschisă , concretizate din direcţiile generale ale educaţiei.

Cuvinte-cheie
ecological education, interdisciplinary, Transdisciplinary, curriculum,

cheie: educaţie ecologică, interdisciplinaritate, transdisciplinaritate, curriculum