Principiile coșeriene ale creativității și alterității în perimetru textologic interpretativ
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
454 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-14 14:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81’42+821.135.1.09 (1)
Lingvistică. Limbi (5052)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
BOTEZATU, Liuba. Principiile coșeriene ale creativității și alterității în perimetru textologic interpretativ . In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european : Eugeniu Coşeriu: 100 de ani de la naştere. Limbajul ca sumă de valori, Ed. 15, 7-8 octombrie 2021, Chişinău. Chişinău: Pro Libra, 2021, Ediţia 15, pp. 29-41. ISBN 978-9975-3274-4-2. DOI: https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.03
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european
Ediţia 15, 2021
Conferința "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european."
15, Chişinău, Moldova, 7-8 octombrie 2021

Principiile coșeriene ale creativității și alterității în perimetru textologic interpretativ

DOI:https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.03
CZU: 81’42+821.135.1.09

Pag. 29-41

Botezatu Liuba
 
Universitatea de Stat din Comrat
 
 
Disponibil în IBN: 22 noiembrie 2021


Rezumat

O abordare textologică complexă (conținut-formă): interpretare gramaticală, interpretare psihotehnologică, interpretare imagistică, interpretare fenomenologică (în format filologocentric continuativ MVPF/metodologia vehiculării potențelor formative/-MECA/metodologia evidenței complinirilor axiologice-Anexele 1 și 2) își poate demonstra eficacitatea constructivă prin exersarea intersectivă a funcționalității celor două principii coșeriene, care îndeamnă la nesfârșit „a intra în contact cu frumusețea”. Or, anume prin ascensiunea parabolică dinspre lexem spre text, desprindem că textul, ca drept semn valoric complex, incorporează modalitatea genetic-instinctivă a unui fel anume de a fi al condeierului/creatorului de valori culturale pe de o parte și pe de alta ‒ a managerului educației ca şi expresie valorică în unicum reprezentativ-creativ: limbă, etnie, naţiune, popor – lume… În prezenta abordare, prin atingerea scopului investigaţional ‒ cuvântul miracol al plinătăţii de sine, ne străduim să pătrundem în lumea misterului conţinutului de sine al creatorului în întregime ajuns pe scala Marilor Virtuţi. Acesta este motivul prin care îndrăznim să spunem că, vizavi de principiile coșeriene cât și de cele două principii metodologice ale gramaticii dintotdeauna: principiul structural-gramatical şi principiul logico-semantic şi funcţional, prioritate trebuie să poarte efectul coordonativ. Prezentul discurs teoretico-aplicativ este solicitat să răspundă la întrebarea: cum o facem?

A complex textological approach (content-form): grammatical interpretation, psycho-technological interpretation, imagistic interpretation, phenomenological interpretation (in continuous philological-centric format-MVPF) can demonstrate its constructive effectiveness by intersectively practicing the functionality of the two Coserian principles, that urge endlessly „we shall come into contact with beauty”. Or, namely through the parabolic ascent from the lexeme to the text, we deduce that the text, as a complex value sign, incorporates the genetic-instinctive modality of a certain way of being of the condeier / creator of cultural values on the one hand and on the other ‒ a of the manager of education as a socially unique expression of value: language, ethnicity, nation, people - world … In the present approach, by reaching the investigative purpose of the Word, the miracle of self-fullness, we strive to enter the world of the mystery of the self-content of the creator as a whole, reached the scale of the Great Virtues. This is the reason why we dare to say that vis-à-vis the Coserian principles, the two methodological principles of grammar of all the time: the structural-grammatical principle and the logical-semantic and functional principle, priority, must have the coordinating effect. This application speech is asked to answer along the way: how do we do it?

Cuvinte-cheie
cultură filologocentrică, testul de inteligență, interpretarea textologică, Principii coșeriene, MVPF/Metodologia Vehiculării Potențelor Formative, MECA/Metodologia Evidenței Complinirilor Axiologice.,

philological culture, intelligence test, textological interpretation, Coserian principles, MVPF / Methodology for Conveying Formative Powers, MECA / Methodology of Evidencing Axiological Completions.