Coruperea și înfruntarea ciumei în folclorul românesc: credințe, superstiții și practici magice (aspecte etnoculturale)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
354 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-21 20:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.1/.4 (1)
Folclor propriu-zis (721)
SM ISO690:2012
ARAPU, Valentin. Coruperea și înfruntarea ciumei în folclorul românesc: credințe, superstiții și practici magice (aspecte etnoculturale). In: Studii culturale, Ed. 3, 28 septembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Fox Trading SRL, 2021, Ediția 3, p. 32. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 3, 2021
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
3, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2021

Coruperea și înfruntarea ciumei în folclorul românesc: credințe, superstiții și practici magice (aspecte etnoculturale)

CZU: 398.1/.4

Pag. 32-32

Arapu Valentin
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 28 septembrie 2021


Rezumat

În formele tradiționale ale folclorului românesc Ciuma personificată apare în postură malefică, fatală, tragică și devastatoare pentru locuitori. În Bugeac a circulat o variantă versificată a unei balade păstorești dedicate ororilor Ciumușoarei, care, fiind hidoasă și necruțătoare, în cele din urmă, îți curmă zilele, indiferent de darurile (carul cu boi, murgul) pe care i le face omul. Frica față de Ciuma aducătoare de moarte pentru toți, îi face pe oameni să se adreseze după ajutor lui Dumnezeu, prin invocarea următoarelor rânduri: Scobori, Doamne pe pământ / Și vezi ciuma ce-a făcut. Într-o doină din Racșa, Țara Oașului, este menționată Ciuma devoratoare de prunci, care, în chip de moarte, stă în așteptare la capul lui Gherghicuț, care-i „mort de bat” ori e „beteag”. Sentimentul fricii față de Ciumă este prezent în medicina magică românească, descântătoarele rostindu-și formulele de vindecare, amintesc de ciumă, plasând-o pe podiumul celor mai periculoase boli. În descântecele „De bubă” sunt menționate 99 feluri de bube „la om” și „la vite” (bubă roșie, bubă vânătă, bubă verde, bubă grabnică, bubă porcească, bubă cu orbățul etc), descântătoarea adresându-le diferite calificări în care este menționată Ciuma. Totodată, sursele folclorice converg în favoarea faptului că Ciuma poate fi înfruntată și chiar învinsă prin anumite remedii naturale și practici magice. În Țara Oașului a circulat legenda Soarelui și Rândunicii, ultima fiind „o fată frumoasă” care, în încercarea de a se salva de molimă, a aruncat „uiaga cu laptele gios, șî sʼo făcut apă mare de lapte. Șî ciuma tăt o băut, până ce-o crăpat. Șʼapoi nʼo putut fugi mai mult după fată”. Certitudinea Morții adusă de Ciumă este spulberată în folclorul cules din fostul județ Tutova prin circulația legendei despre un cioban care a păcălit Moartea, Ciuma și Holera.