Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
221 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-01 12:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.8(478)"1940-1960" (2)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
CALMÎŞ, Dumitru. Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960. In: Studii culturale, Ed. 3, 28 septembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Fox Trading SRL, 2021, Ediția 3, p. 14. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 3, 2021
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
3, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2021

Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960

CZU: 786.8(478)"1940-1960"

Pag. 14-14

Calmîş Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 28 septembrie 2021


Rezumat

Chiar dacă, la nivel mondial, în anii 1920-1930 au fost create condiții favorabile pentru afirmarea celor mai performante tipuri ale armonicii cromatice (acordeonul cu butoane și cel cu taste), anume în perioada anilor 1940-1960 sunt stimulate simțitor căile de manifestare progresivă a academizării acordeonului, proces ce se face vizibil și în Republica Moldova, începând cu a doua jumătate a sec. XX. Odată cu anexarea Basarabiei la URSS, procesul de profesionalizare a acordeoniștilor, cuprinzând toate nivelurile învățământului artistic din țară, este influențat de evoluția artei interpretative din Europa de Est (în special, Rusia, Belarus, Ucraina). Bazele academice sunt consolidate de iluștri pedagogi, precum Iziaslav Birbraier, Valentin Zagumionov, Ivan Folomkin ș.a. Pe parcursul anilor 1940-1960 constituirea artei interpretative acordeonistice din RSS Moldovenească a fost condiționată nemijlocit de ideologizarea masivă a spațiului cultural ex-sovietic, ceea ce a estompat, în mare parte, aspectul identitar național în procesul de academizare a acordeonului. Având la temelie estetica clasico-romantică, „ajustată” la doctrina realismului socialist, profesionalizarea instrumentiștilor basarabeni se distinge printr-un pronunțat conservatism în comparație cu alte școli de acordeon din acea perioadă, precum cea germană, daneză, cehă ș.a. (ne referim, în primul rând, la sfera componistică). Chiar dacă în respectivul segment temporal acordeonul nu a reușit să se integreze plenar în „familia” instrumentelor academice europene, ținând cont de unele sfere (organologică, componistică, pedagogică, interpretativă) ce se cereau a fi intens perfecționate, totuși primele decenii postbelice pot fi considerate punctul de referință al statornicirii statutului academic al armonicii cromatice în RSS Moldovenească.