Articolul precedent |
Articolul urmator |
467 53 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-08-08 14:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
316.77:323(478) (1) |
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (776) |
Afaceri interne. Politică internă (636) |
SM ISO690:2012 SPRINCEAN, Serghei. Cultura securitară a persoanei prin prisma acordului de asociere RM-UE în contextul pandemiei COVID-19. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 70-71. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Învățământul artistic – dimensiuni culturale Vol.2, 2021 |
|||||
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale" Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021 | |||||
|
|||||
CZU: 316.77:323(478) | |||||
Pag. 70-71 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Cuvinte-cheie cultură, securitate, Acord de Asociere RM-UE, siguranţa persoanei, securitate umană, pandemia COVID-19 |
|||||
Teza |
|||||
Cultura securitară și siguranța persoanei se impun a fi amplificate în contextul procesului de integrare europeană a Republicii Moldova, mai cu seamă în condițiile pandemiei actuale de COVID-19. Cel mai important document politic încheiat de către diplomația de la Chișinău cu Uniunea Europeană – Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, semnat la 27 iunie 2014, presupune instaurarea unui nivel înalt al protecției drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, inclusiv prin intermediul instituirii unor mecanisme de fortificare a culturii securitare și a abilităților cetățenilor de a se proteja contra diversității de riscuri securitare. O nouă dimensiune a căpătat acest deziderat stipulat în Acordul de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană în condițiile pandemiei actuale de COVID-19, atunci când întregul sistem securitar a fost pus la mare încercare, subminându-se fundamentele unei bune ficționări a societății umane atât pe Mapamond, cât și în Republica Moldova. În acest context, domeniul culturii este menționat și într-o serie de articole ale Acordului de Asociere care preconizează cooperarea strânsă dintre Republica Moldova cu Uniunea Europeană, cum ar fi art. 109, unde se menționează domeniile culturii, educației, sănătății etc., ca fiind fundamentale în cadrul cooperării transfrontaliere dintre Republica Moldova și vecinii săi, mai cu seamă cu România – stat de frontieră al UE. Implementarea Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu UE presupune intensificarea procesului elaborării și implementării deciziilor referitor la diverse aspecte ale politicii externe, în vederea ridicării nivelului de civilizare a sociumului din Republica Moldova în concordanță cu asemenea valori precum toleranţa şi echitatea, deschizând noi perspective de dezvoltare socială, cu repercusiuni inevitabile în toate sferele vieţii, atât celei individuale cât şi vieţii în comun. Dezideratele și prioritățile Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu UE sunt determinate de specificul societății din Republica Moldova, de necesitățile de modernizare ale ei şi nu au fost impuse ca niște standarde prestabilite, străine culturii noastre. În contextul actualei pandemii de COVID-19, prioritățile securitare și necesitățile de fortificare a culturii securității persoanei capătă noi valențe prin prisma obiectivului de implementare a Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu UE. Comunicarea este elaborată în cadrul proiectelor de cercetare: 20.80009.1606.05 Calitatea actului de justiție și respectarea drepturilor persoanei în Republica Moldova: cercetări interdisciplinare în contextul implementării Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană; 20.70086.13/COV Atenuarea impactului negativ al pandemiei COVID-19 asupra funcționalității instituțiilor puterii de stat din Republica Moldova. |