Pictura murală din paraclisul „Sf. Paisie de la Neamț” de la mănăstirea Răciula
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
295 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-14 00:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.052:7.04 (1)
Pictură (405)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
CĂPRIAN, Igor. Pictura murală din paraclisul „Sf. Paisie de la Neamț” de la mănăstirea Răciula. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 65-66.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Pictura murală din paraclisul „Sf. Paisie de la Neamț” de la mănăstirea Răciula

The mural painting from the chapel „Sf. Paisie de la Neamț” from the Răciula monastery

CZU: 75.052:7.04

Pag. 65-66

Căprian Igor
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 24 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
pictura murală, paraclis, Program iconografic, tehnici și tehnologii, Maica Domnului


Teza

Din timpuri imemorabile pictura murală este considerată una dintre cele mai vechi expresii artistice în domeniul artelor plastice. Existența unei picturi murale vechi pe meleagurile noastre este atestată în mai multe documente de epocă. Oricum, pentru a reconstitui și valorifica patrimoniul cultural al picturii bisericești existente în trecut, este necesar de studiat principiile tehnice și tehnologice de executare și de a le aplica în practică. Pentru elaborarea studiului propus, ne-am propus drept scop analiza aspectului stilistic și artistic al picturii murale (bisericești) a ansamblului iconografic realizat în incinta Paraclisului „Sf. Paisie de la Neamț” din localitatea Răciula (Călărași). Această construcție arhitecturală religioasă a fost ridicată în 2018 în locul unei biserici vechi de lemn care n-a rezistat timpurilor. Interiorul Paraclisului are un spațiu de 55m2, împreună cu spațiul bolții. În timpul elaborării lucrărilor, în urma unor documentari minuțioase, a fost respectată identificarea celor mai reprezentative metode și procedee tehnice și tehnologice de aplicare pentru realizarea picturii propriu-zise. Astfel, au fost întrebuințate materiale contemporane, existente în rețelele de comercializare, care respectă toate calitățile unei picturi murale. După studierea pe larg a programului iconografic acceptat de biserica ortodoxă din Moldova, a fost elaborat un plan iconografic acceptat de stareța mănăstirii, Egumena Eustafia (în prezent Eustolia), luând în considerație și doleanțele acesteia. Astfel, s-a recurs la plasarea imaginilor pe două registre. Primul ține de bolta din interior, în formă piramidală, cu imagini din scenele Buna vestire, Nașterea Maicii Domnului, Intrarea în Biserică a Maicii Domnului și Adormirea Maicii Domnului. Toate scenele sunt dominate de imaginea lui Iisus Hristos Pantocrator situată în partea centrală a bolții. Cele patru scene repartizate în jurul imaginii centrale formează „cununa” registrului de sus. Registrul de imagini repartizate la nivelul inferior al Paraclisului sunt în număr de 12, fiind plasate pe suprafața disponibilă a pereților. Cele 12 figuri reprezintă pe cei 12 Sfinți Apostoli ai Mântuitorului Hristos. În urma cercetării și documentării tematicii respective, a fost posibilă realizarea unei picturi murale bisericești. În acest scop, au fost respectate tehnicile și tehnologiile de rigoare, ținând cont de reconstituirea regulilor și normelor canonice tradiționale. După executarea cartoanelor, desenul a fost trecut pe pereți, respectând în totalitate procedeul respectiv. În final, a fost luată decizia realizării picturii pe bază de tempera polyvinilacetate de tip „Master class”. Importanța studiului abordat este determinat de reconstituirea și aplicarea principiilor de executare a picturii murale, care poate servi drept exemplu în continuitatea elaborării lucrărilor monumentale de acest tip. Realizarea acestei lucrări de pictură murală a contribuit la identificarea mijloacelor plastice, a stilurilor şi tehnicilor de lucru, stabilind astfel și tendinţele principale de dezvoltare ale picturii murale (bisericești) pe teritoriul Moldovei.