Construcţii anatomice la realizarea portretului sculptural în creaţia lui Lazăr Dubinovschi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
349 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-27 12:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.03.071.1(478)(092) (1)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Construcţii anatomice la realizarea portretului sculptural în creaţia lui Lazăr Dubinovschi. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 48-49.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Construcţii anatomice la realizarea portretului sculptural în creaţia lui Lazăr Dubinovschi

Anatomical constructions for the creation of a sculptural portrait in the works of Lazar Dubinivsky

CZU: 730.03.071.1(478)(092)

Pag. 48-49

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 24 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
construcţii anatomice, sculptură, portret, aspecte psihologice, procedee plastice


Teza

Plămădirea portretului sculptural capătă contururile unei veritabile opere de artă prin corespunderea materialului, printr-o tehnică de modelare reuşită, prin procedeele plastice – toate în mare parte bazându-se pe construcţiile anatomice. Uneori mai evidente în lucrările conturate prin stilul realismului, alteori mai depărtate de acestea în cazul stilurilor impresioniste, moderniste sau postmoderniste, construcţiile anatomice constituie punctul de reper în modelare. Fiind prelucrat şi trecut prin vizorul sculptorului, acest reper – construcţiile anatomice, uneori transpare prin modelare, alteori este ascuns prin stilizare, simplificare şi alte procedee plastice. Primele deprinderi în domeniul anatomiei capului sculptorul Lazăr Dubinovschi (1910-1982) le asimilează la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, unde i-a avut ca profesori pe Dimitrie Paciurea şi Oscar Han. O influenţă decisivă asupra creaţiei sale a produs-o călătoria de scurtă durată la Paris, unde şi-a continuat studiile în atelierul lui Antoine Bourdelle, la Academia privată Grand Chomier. În 1930 este absolvent al Şcolii de Arte Frumoase din Bucureşti. În anii 1941-1942 participă la cel de-al Doilea Război Mondial, înrolat în armata sovietică. După rănire, este evacuat pentru tratament la Irkutsk, unde lucrează în calitate de sculptor (1943-1944). În 1943, la Irkutsk, are loc o expoziţie de lucrări ale sale şi ale lui V. Lebedev. Reîntors în republică, L. Dubinovschi debutează ca sculptor cu lucrarea Strâmbă- Lemne (1945, ghips patinat), în tratarea anatomică a căreia se resimte influenţa şcolii lui A. Bourdelle. În anii 1951-1953, Lazăr Dubinovschi activează în atelierul celebrului sculptormonumentalist Evgheni Vucetici, la Moscova. Tratarea anatomică a cutiei craniene şi a muşchilor faciali în portretele sculpturale ale lui Lazăr Dubinovschi se caracterizează prin experiment continuu asupra tehnicilor, propriu perioadei modernismului, pe parcursul căreia sculptorul s-a format ca plastician. Astfel, caracteristicile anatomice în portretele realizate de sculptorul Lazăr Dubinovschi au un rol determinant în relevarea caracterului, felului de a fi al personajului. Cunoştinţele acumulate de sculptor în domeniul anatomiei capului i-au permis să creeze opere de rezonanţă la nivel naţional şi internaţional.