Articolul precedent |
Articolul urmator |
403 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-09-14 19:31 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.03:821.135.1-2(478).09 (1) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087) |
SM ISO690:2012 KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Dramaturgi basarabeni contemporani față cu Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale”. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 56. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4906236 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 13, 2021 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4906236 | ||||||
CZU: 792.03:821.135.1-2(478).09 | ||||||
Pag. 56-56 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În primele decenii ale secolului al XXI-lea, Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chişinău a devenit practic scena și casa dramaturgiei basarabene contemporane. Astfel, în perioada 2005–2008, directorul teatrului Alexandru Grecu şi-a propus implementarea unui proiect teatral unic și temerar întitulat „Promovarea dramaturgiei naţionale în contextul evoluţiei generale a teatrului din Republica Moldova” care se desfăşoară până în prezent. Montate de regizorul Alexandru Grecu, spectacolele abordează o tematică diversă: decerebrarea societăţii în SRL Moldovanul de Nicolae Esinencu (2000), Salvați America! de Dumitru Crudu (2005), Maimuța în baie de Irina Nechit (2007); crizele religioase în Ispitirea lui Iuda de Andrei Burac (2005); frustrările unei generații de intelectuali în Totul despre noi de Constantin Cheianu (2006); delabrarea familiei în Soție de împrumut de Nicolae Negru (2006); fețele totalitarismului în Dictatorul de Andrei Strâmbeanu (2008); corupţia generalizată din țară în Made in Moldova de C. Cheianu (2009); întâmplările tragice din şi de după aprilie 2009 în Cu bunelul, ce facem? (2010) de C. Cheianu și 7 aprilie 2009 de Constantin Cheianu și Irina Nechit (2010); dilemele etice și politice în Eu pentru cine votez? de Val Butnaru (2010), Partidul sexual unit de Serghei Evstratiev (2013); dramele refugiaților sau ale bătrânilor în Înainte și după fugă (2004) și Bătrânii noștri de Dumitru Crudu (2015); ororile războiului de pe Nistru din 1992 în Ţara asta a uitat de noi (2011) de C. Cheianu, Valsul tancurilor de Irina Nechit (2020) etc. Aceste spectacole mizează mai puţin pe spectaculos și pe artistic, şi mai mult pe veridicitate și forţa de impact a adevărului pe care îl expun, fiind determinate nu de simpla stenografiere a temelor acute din realitatea imediată, ci de necesitatea redeşteptării conştiinţei naţionale şi civice. Finalitatea acestui proiect a fost organizarea unui Festival al dramaturgilor contemporani din Republica Moldova, care în 2020 a ajuns la a patra ediţie, influenţând şi impulsionând viaţa teatrală din țară. |
||||||
|