Dramaturgi basarabeni contemporani față cu Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
403 4
Ultima descărcare din IBN:
2022-09-14 19:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.03:821.135.1-2(478).09 (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Dramaturgi basarabeni contemporani față cu Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale”. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 56. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4906236
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Dramaturgi basarabeni contemporani față cu Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale”

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4906236
CZU: 792.03:821.135.1-2(478).09

Pag. 56-56

Khalil-Butucioc Dorina
 
Asociația Internațională a Criticilor de Teatru, Germania
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

În primele decenii ale secolului al XXI-lea, Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chişinău a devenit practic scena și casa dramaturgiei basarabene contemporane. Astfel, în perioada 2005–2008, directorul teatrului Alexandru Grecu şi-a propus implementarea unui proiect teatral unic și temerar întitulat „Promovarea dramaturgiei naţionale în contextul evoluţiei generale a teatrului din Republica Moldova” care se desfăşoară până în prezent. Montate de regizorul Alexandru Grecu, spectacolele abordează o tematică diversă: decerebrarea societăţii în SRL Moldovanul de Nicolae Esinencu (2000), Salvați America! de Dumitru Crudu (2005), Maimuța în baie de Irina Nechit (2007); crizele religioase în Ispitirea lui Iuda de Andrei Burac (2005); frustrările unei generații de intelectuali în Totul despre noi de Constantin Cheianu (2006); delabrarea familiei în Soție de împrumut de Nicolae Negru (2006); fețele totalitarismului în Dictatorul de Andrei Strâmbeanu (2008); corupţia generalizată din țară în Made in Moldova de C. Cheianu (2009); întâmplările tragice din şi de după aprilie 2009 în Cu bunelul, ce facem? (2010) de C. Cheianu și 7 aprilie 2009 de Constantin Cheianu și Irina Nechit (2010); dilemele etice și politice în Eu pentru cine votez? de Val Butnaru (2010), Partidul sexual unit de Serghei Evstratiev (2013); dramele refugiaților sau ale bătrânilor în Înainte și după fugă (2004) și Bătrânii noștri de Dumitru Crudu (2015); ororile războiului de pe Nistru din 1992 în Ţara asta a uitat de noi (2011) de C. Cheianu, Valsul tancurilor de Irina Nechit (2020) etc. Aceste spectacole mizează mai puţin pe spectaculos și pe artistic, şi mai mult pe veridicitate și forţa de impact a adevărului pe care îl expun, fiind determinate nu de simpla stenografiere a temelor acute din realitatea imediată, ci de necesitatea redeşteptării conştiinţei naţionale şi civice. Finalitatea acestui proiect a fost organizarea unui Festival al dramaturgilor contemporani din Republica Moldova, care în 2020 a ajuns la a patra ediţie, influenţând şi impulsionând viaţa teatrală din țară.