Aspecte ale tratării mijloacelor tehnico-expresive și interpretative ale trompetei în creațiile Oleandra de Vladimir Slivinski și Studiul de concert de Alexandr Sochireanschii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
338 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-09-29 12:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.7:788.1:78.071.2 (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
HANGANU, Dumitru, BADRAJAN, Svetlana. Aspecte ale tratării mijloacelor tehnico-expresive și interpretative ale trompetei în creațiile Oleandra de Vladimir Slivinski și Studiul de concert de Alexandr Sochireanschii. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 48. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4906099
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Aspecte ale tratării mijloacelor tehnico-expresive și interpretative ale trompetei în creațiile Oleandra de Vladimir Slivinski și Studiul de concert de Alexandr Sochireanschii

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4906099
CZU: 785.7:788.1:78.071.2

Pag. 48-48

Hanganu Dumitru, Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

Creația instrumentală de cameră a compozitorilor din Republica Moldova este bogată și diversă atât din punct de vedere al genurilor muzicale abordate, cât și al instrumentelor solicitate, fie în ansamblu, fie solistic. Trompeta, fiind un instrument cu largi posibilități tehnico-expresive și interpretative, oferă teren fertil compozitorilor pentru valorificarea acestui potențial, iar începând cu anii 70 ai sec. XX constatăm un interes aparte pentru acest instrument. În domeniul muzicii camerale s-au scris lucrări valoroase pentru trompetă. Aducem câteva exemple de creații pentru trompetă și pian: V. Slivinski – Piesă concertistică, O. Negruța – Romanță, D. Fedov – Piesă concertistică, B. Dubosarschi – Capriccio, A. Luxemburg – Rondo de concert, Z. Tcaci – Două piese, Vl. Rotaru – Improvizație și dans fecioresc, V. Zagorschi – Scherzino ș.a. Cele două lucrări, pe care le vom analiza sub aspect interpretativ – Oleandra pentru trompetă (in B) și pian de Vladimir Slivinski (1979) și Studiul de concert pentru trompetă (in B) și pian de Alexandr Sochireanschii (1977), fac parte din repertoriul activ al trompetiștilor și prezintă interes pentru cercetare. Ele solicită anumite abilități de execuție, un anumit nivel de cunoaștere a instrumentului, deoarece conțin elemente cu un grad sporit de dificultate, ne referim la structura ritmică cu contraste de valori și desene ritmice ombilicate, complexitatea nuanțelor dinamice, elemente tehnice precum dublu staccato, détachée, diversitatea accentelor, schimbarea tempo-ului pe parcursul desfășurării discursului muzical, exploatarea registrului acut al trompetei. Totodată aceste lucrări sunt interesante pentru interpretare sub aspectul tratării formei, a conținutului ideatic și al modalităților de creare și redare a imaginilor artistice.