Concierto de Aranjuez pentru chitară clasică modernă și orchestră simfonică de Joaquín Rodrigo Vidre: particularități stilistice și de gen
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
269 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-13 14:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.11:787.61:78.071.1 (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
AGAFIȚA, Mihail. Concierto de Aranjuez pentru chitară clasică modernă și orchestră simfonică de Joaquín Rodrigo Vidre: particularități stilistice și de gen. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 42. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4788432
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Concierto de Aranjuez pentru chitară clasică modernă și orchestră simfonică de Joaquín Rodrigo Vidre: particularități stilistice și de gen

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4788432
CZU: 785.11:787.61:78.071.1

Pag. 42-42

Agafița Mihail12
 
1 Filarmonica Nationala "Serghei Lunchevici",
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

În centrul atenției autorului se află Concierto de Aranjuez pentru chitară clasică modernă și orchestră simfonică, semnat de compozitorul spaniol Joaquín Rodrigo Vidre. Fiind compusă în 1939, creația dată reflectă atât peripeţiile dramatice ale vieții personale a autorului, cât și evenimentele monstruoase ale celui de-al Doilea Război Mondial. Structura tripartită cu raportul tempourilor Allegro con spirito-AdagioAllegro gentile, construită după canoanele genuistice ale unui concert clasic, se încadrează în curentul neoclasicismului spaniol. O semnificație aparte își are conceptul sonor al părții a doua, care se bazează pe legitățile melodice ale unui cântec paraliturgic – saelta. Acest gen există în Andalucía, începând cu secolul a XVII-lea. Saelta reprezintă un cântec religios, apărut ca o imitație a psalmodiei serviciului religios canonic. Textele saelta reflectă evenimentele și emoțiile Săptămânii Patimilor. Există două tipuri de saelta: saeltas antiguas și saeltas flamencas. Analizând structurile melodice ale părții a doua, putem presupune că autorul se bazează pe procedeele de dezvoltare melodică a celui de-al doilea tip și anume: saeltas flamencas, fapt confirmat prin structurile improvizatorice bogat ornamentate ale melodiei de bază a părții de mijloc în partida chitarei solistice. Grație faptului că un gen de muzică laică implică conceptele și mijloacele de expresivitate muzicală ale unui gen religios adaugă părții a doua o profunzime și sensibilitate enormă, provocând o reacție emotivă puternică a ascultătorului. Menționăm că Concierto de Aranjuez este una dintre cele mai interpetate creații pentru chitară clasică modernă în lume, iar partea a doua, deseori, este interpretată ca a lucrare autonomă. În postură de dirijor, autorul prezentului demers a interpretat în repetate rânduri concertul vizat la Chișinău, precum și Barcelona, avându-l ca solist pe chitaristul argentinian Rolando Saad, unul dintre cei mai renumiți interpreți ai Concierto de Aranjuez.