Programarea online – facilitate sau impediment în procesul redobândirii cetăţeniei române
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
405 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-14 12:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.71(=135.1) (1)
Drepturile fundamentale. Drepturile omului. Drepturi și îndatoriri ale cetățenilor (929)
SM ISO690:2012
DELEANU, Ruslan. Programarea online – facilitate sau impediment în procesul redobândirii cetăţeniei române. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Sociale), 2021, nr. 8(148), pp. 209-214. ISSN 1814-3199. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5113530
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Sociale)
Numărul 8(148) / 2021 / ISSN 1814-3199 /ISSNe 2345-1017

Programarea online – facilitate sau impediment în procesul redobândirii cetăţeniei române

Online scheduling - convenience or impediment in the process of regaining romanian citizenship

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5113530
CZU: 342.71(=135.1)

Pag. 209-214

Deleanu Ruslan
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

Odată cu dezvoltarea vieţii sociale şi a expansiunii internetului şi implementarea acestuia în toate palierele vieţii sociale s-a prefigurat apariţia unei noi provocări – programarea online. În vederea simplificării şi îmbunătăţirii interacţiunii dintre cetăţean şi autorităţile publice, la nivel european, mai nou şi la nivel naţional, a apărut tendinţa utilizării din ce în ce mai mult a digitalizării serviciilor publice. Această măsură a fost concepută cu precădere pentru simplificarea şi eficientizarea timpilor de aşteptare atunci când un cetăţean intenţionează să-şi exercite un drept în faţa unei instituţii publice, dar şi ca un instrument legal care să permită fiecărui cetăţean exercitarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale într-un mod facil, în era digitalizării, în spiritul Strategiei Naţionale privind Agenda Digitală pentru România 2020. Din analiza domeniilor în care a fost implementată programarea online, ca formă a digitalizării serviciilor publice, aceasta s-a concretizat ca o măsură complementară/opţională celei de a beneficia de un serviciu public direct la ghişeu, fără o programare online. Dacă în luna ianuarie 2016 la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte Bucureşti, din totalul de cereri înregistrate de eliberare a unui paşaport, aproximativ 2% erau cereri formulate în baza unei programări prealabile online, iar 98% erau cereri fără programare prealabilă online, direct la ghişeu, în timp, numărul solicitanţilor în baza programării online a crescut la aproximativ 10% în iunie 2017, tendinţa fiind în creştere. În articolul de faţă vom identifica avantajele şi dezavantajele programării online în procesul redobândirii cetăţeniei române şi posibilele variante de îmbunătăţire a procesului.

With the development of social life and the expansion of the Internet and its implementation in all spheres of social life, a new challenge emerged - online scheduling. In order to simplify and improve the interaction between the citizen and the public authorities, at European level, and more recently, at national level, there has been a tendency to use more and more the digitisation of public services. This measure was designed primarily to simplify and streamline the waiting time when a citizen intends to exercise a right before a public institution, but also as a legal instrument that allows every citizen to exercise fundamental rights and freedoms easily, in the era of digitisation, in the spirit of the National Strategy on Digital Agenda for Romania 2020. From the analysis of the areas in which the online scheduling was implemented as a form of digitisation of public services, it materialized as a complementary/optional measure to the one to benefit from a public service directly at the counter, without an online scheduling. In January 2016 the Bucharest Passports General Directorate received approximately 2% out of the total registered applications for the issue of a passport based on an online pre-appointment, and 98% were applications without an online preappointment, lodged directly at the counter. Over time, the number of applicants based on online scheduling increased to about 10% in June 2017, thus showing an increasing trend. In this article we will identify the advantages and disadvantages of online scheduling in the process of regaining the Romanian citizenship and possible ways to improve the process.

Cuvinte-cheie
cetăţeni, redobândirea cetățeniei române, programare online, digitalizare, instituţii publice, opţiune, reglementare, transparență,

citizens, regaining Romanian citizenship, Online Scheduling, digitisation, public institutions, option, regulation, transparency