Maturitatea şcolară a copiilor cu deficienţe severe de vedere
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
233 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-20 12:46
SM ISO690:2012
FRUNZE, Olesea. Maturitatea şcolară a copiilor cu deficienţe severe de vedere. In: Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei, 5 iunie 2015, Cahul. Cahul, Republica Moldova: Tipografia Centrografic, 2015, Vol.2, pp. 145-148. ISBN 978-9975-88-000-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei
Vol.2, 2015
Conferința "Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei"
Cahul, Moldova, 5 iunie 2015

Maturitatea şcolară a copiilor cu deficienţe severe de vedere


Pag. 145-148

Frunze Olesea
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 21 iunie 2021


Rezumat

Comparative studies of blind preschool children and those without vision problems, proves that the development of children with blindness follows the same regularities of development as for children with normal vision. Nevertheless, due to the lack of vision they manifest some peculiarities in perception, spatial orientation, formation of spatial representations and those of object, a special way in the evolution of movements. These observations are present at such scholars as Krucinin V.A. (1991), A. Ghergut (2001), C.Bodorin (2011). Actually, blindness produces an imbalance at the behavioral level, influencing negatively the relations of the preschool with the environment. Many researchers, however, are skeptical to support the hypothesis that those with visual lack show significant delays regarding the school maturation, compared to children without blindness.