Protecţia consumatorilor în cazul contractelor cu clauze standard
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
257 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-10 14:39
SM ISO690:2012
MELNIC, Violeta. Protecţia consumatorilor în cazul contractelor cu clauze standard. In: International Conference of Young Researchers , 6-7 noiembrie 2008, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2008, Ediția 6, p. 173. ISBN 978-9975-70-769-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 6, 2008
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 6-7 noiembrie 2008

Protecţia consumatorilor în cazul contractelor cu clauze standard


Pag. 173-173

Melnic Violeta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

Potrivit art. 712 din C. civ. al R. Moldova, clauzele contractuale standard sunt toate clauzele formulate anticipat pentru o multitudine de contracte, pe care o parte contractantă (utilizator) le prezintă celeilalte părţi la încheierea contractului. Totodată, potrivit acestui articol condiţiile contractuale standard devin numai atunci parte a contractului când partea care le propune le aduce, în momentul încheierii contractului, în mod expres la cunoştinţa celeilalte părţi sau îi asigură în alt mod posibilitatea, luând în considerare şi handicapul acesteia, să ia cunoştinţă de conţinutul lor şi, când cealaltă parte este de acord, să le accepte. De regulă, clauzele contractuale standard sunt stabilite în întregime de un contractant care are de regulă are monopolul prestaţiei care asigură obiectul contractului şi pe care cealaltă parte beneficiarul prestaţiei are doar dreptul să la accepte, caz în care contractul se încheie sau să nu le accepte, caz în care contractul se va încheia , dar pe care nu are dreptul să le discute în scopul modificării lor. Evident, în cazul respectiv libertatea contractuală a beneficiarului se reduce doar la a accepta sau a refuza oferta de contract. Principiul libertăţii contractuale, mai ales autonomia de voinţă este limitat, de caracterul de strictă necesitate a prestaţiei pe care trebuie să o contracteze şi de poziţia avantajoasă ori chiar exclusivă monopolistă a agentului economic, prestator de servicii, astfel ca beneficiarul este nevoit să contracteze în condiţiile stabilite de ofertant. De altfel, potrivit, art. 2.1.20. Principiilor UNIDROIT nici o prevedere conţinută într-o clauză contractuală standard care este de aşa natură încât cealaltă parte nu s-ar fi aşteptat, în mod rezonabil, la aceasta nu este valabilă decât dacă a fost acceptată în mod expres de acea parte. Pentru a determina dacă o clauză are un asemenea caracter se va avea în vedere conţinutul, limbajul şi prezentarea sa. În acest context, având în vedere principiul apărării părţii slabe ale contractului considerăm necesar ca la aprecierea valabilităţii clauzelor contractuale standard să se ţină cont de posibilitatea reală a consumatorului de a înţelege conţinutul, limbajul, prezentarea acestor clauze la momentul acceptării, determinând efectele juridice ce ale celor din urmă.

Cuvinte-cheie
clauze standard, libertatea contractuală, protecţia consumatorului