Nivelul cunoștințelor și competențelor bibliotecarilor universitari privind metrii tradiționali și/sau alternativi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
344 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 12:15
SM ISO690:2012
DOBREA, Olesea. Nivelul cunoștințelor și competențelor bibliotecarilor universitari privind metrii tradiționali și/sau alternativi. In: Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea Universității de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, 21-23 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: USMF, 2020, p. 760.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea Universității de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” 2020
Congresul "Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea Universității de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”"
Chişinău, Moldova, 21-23 octombrie 2020

Nivelul cunoștințelor și competențelor bibliotecarilor universitari privind metrii tradiționali și/sau alternativi

Level of knowledge and skills of university librarians regarding traditional and / or alternative metrics


Pag. 760-760

Dobrea Olesea
 
Biblioteca Ştiinţifică Medicală a USMF „Nicolae Testemiţanu”
 
 
Disponibil în IBN: 9 aprilie 2021


Rezumat

Background. In the realm of the Information Society, librarians face a dynamic challenge of the technological and research environment, which requires the development of new knowledge and skills. The new competence profile of librarians cannot exist without the knowledge of bibliometrics and altmetrics. Objective of the study. The aim of the study is to establish the level of professional knowledges and skills that librarians in university libraries in the Republic of Moldova have according to traditional metrics (bibliometrics) and / or alternatives (altmetrics). Material and Methods. In order to carry out the study we applied the following research methods: sociological – survey based on the online questionnaire, which included 23 structured questions (closed, open, mixed and opinion); comparative analysis, as well as the analysis and synthesis of research data. The research was conducted between November 6, 2019 – May 5, 2020 with the group of 100 respondents. Results. The hypothesis established at the beginning of the research was confirmed, most respondents do not have sufficient knowledge and skills about bibliometrics and altmetrics, which is an impediment in providing bibliometric services in libraries. We have also found out that the field of altmetrics is less known than that of bibliometrics, but librarians have been open to training in this direction. Librarians with more than five years of experience have more and more complex knowledge of bibliometrics. The provision of bibliometric and altmetric services will be valuable to all, the library, the librarian and the user. Conclusion. Libraries must ensure the formation of a bibliometric culture of staff, which will contribute to the professional development of the librarian, to increasing the visibility and strengthening the position of the library in academic field.

Introducere. În contextul Societății Informaționale, bibliotecarii se confruntă cu o provocare dinamică a mediului tehnologic și de cercetare, care impune dezvoltarea de noi cunoștințe și competențe. Noul profil de competență a bibliotecarilor nu poate exista fără cunoașterea bibliometriei și altmetriei. Scopul lucrării. Scopul studiului constă în stabilirea nivelului de cunoștințe și competențe profesionale pe care le posedă bibliotecarii din cadrul bibliotecilor universitare din RM despre metrii tradiționali (bibliometria) și/sau alternativi (altmetria). Material și Metode. În vederea realizării studiului am aplicat următoarele metode de cercetare: sociologică – ancheta bazată pe chestionarul online, care a cuprins 23 de întrebări structurate (închise, deschise, mixte și de opinie); analiza comparativă, precum și analiza și sinteza datelor de cercetare. Cercetarea s-a realizat în perioada 06 noiembrie 2019 - 05 mai 2020 pe un eșantion de 100 de respondenți. Rezultate. Ipoteza stabilită la începutul cercetării a fost confirmată, majoritatea respondenților nu au cunoștințe și competențe suficiente despre bibliometrie și altmetrie, ceea ce constituie un impediment în prestarea serviciilor bibliometrice în cadrul bibliotecilor. De asemenea, am constatat că domeniul altmetriei este mai puțin cunoscut decât cel al bibliometriei, însă bibliotecarii s-au arătat deschiși pentru formarea în această direcție. Bibliotecarii cu o vechime în muncă mai mare de cinci ani posedă cunoștințe mai multe și mai complexe privind bibliometria. Prestarea serviciilor bibliometrice și altmetrice va da un plus valoare atât bibliotecii și bibliotecarului, cât şi utilizatorului. Concluzii. Bibliotecile trebuie să asigure formarea unei culturi bibliometrice a personalului, ceea ce va contribui la dezvoltarea profesională a bibliotecarului, la creșterea vizibilităţii şi consolidării poziţiei bibliotecii în mediul academic.

Cuvinte-cheie
bibliometrics, almetrics, librarian, skills, knowledge,

bibliometrie, altmetrie, bibliotecar, competențe, cunoştinţe