Tangențe istorice de evoluție plastică a relațiilor proporționale în costum și arhitectură
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
455 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-01 03:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
391+73+72 (1)
Îmbrăcăminte. Costume. Costume naționale. Modă. Podoabe (275)
Arte plastice (429)
Arhitectură (635)
SM ISO690:2012
ŞTAIHMAN, Stela. Tangențe istorice de evoluție plastică a relațiilor proporționale în costum și arhitectură. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine, Ed. 2, 22-23 septembrie 2020, Chişinău. Iași – Chișinău: 2020, Ediția 2, pp. 168-172. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine
Ediția 2, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine"
2, Chişinău, Moldova, 22-23 septembrie 2020

Tangențe istorice de evoluție plastică a relațiilor proporționale în costum și arhitectură

Historical plants of plastic evolution of proportional relations in costume and architecture

CZU: 391+73+72

Pag. 168-172

Ştaihman Stela12
 
1 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova,
2 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 11 martie 2021


Rezumat

The process of admiration and detailed selective analysis of visual phenomena in the field of Fine Arts from other times highlights the similar means of compositional organization of two different three-dimensional structural systems as a concept and performance, such as costume and architecture. As an eloquent method of plastic association of forms and details in a whole, the proportional contrast relations, hue and resemblance with which the logic of the interior construction and the connection of the structure with the environment are conceptualized. The Proportional Harmony Theory, used in the process of designing and constructively developing technology for both clothing and architectural edifices, lists its millennia since its emergence, and as an aesthetic category is promoted in space and time through the following relations and division systems: Egyptian, Ancient, Gothic, Renaissance, Baroque, Rococo, Classical, etc. Plasticians create in the ambience of everyday life different original space structures, in which both edifices and costume are defined as aesthetic means of protection, shelter, covering, with conventional narrative tectonic meanings.

Cuvinte-cheie
compositional organization, three-dimensional system, proportional relations, divisional ratio, aesthetic means, narrative meaning