Aspecte ale semiologiei în dezvoltarea la elevi a comunicării prin ornamente şi simboluri în ceramică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
349 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-18 21:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.036:738.045 (1)
Educație (14077)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
JABINSCHI, Tatiana. Aspecte ale semiologiei în dezvoltarea la elevi a comunicării prin ornamente şi simboluri în ceramică. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, T, pp. 58-59. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
T, 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Aspecte ale semiologiei în dezvoltarea la elevi a comunicării prin ornamente şi simboluri în ceramică

CZU: 37.036:738.045

Pag. 58-59

Jabinschi Tatiana12
 
1 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2021


Rezumat

Scopul articolului este de a prezenta aspectul semiologic în modelarea şi ornamentarea ceramicii decorative cu elevii, având la bază funcţia comunicativă şi modul de transmitere a mesajelor. Cunoaşterea semnelor în ceramica decorativă permite elevului-creator de a coordona specificul lingvistic de comunicare cu publicul şi de interferare a ideilor cu spectatorii, constituind un mijloc eficace pentru a descoperi şi redescoperi locul său în lume. Studierea simbolicii în cadrul orelor de modelare deschide elevului noi orizonturi către o ştiinţă cu un ansamblu de cunoştinţe despre tot ceea ce ne înconjoară, natură, societate, gândire (despre trecut şi prezent), despre fenomene şi culturi ancestrale. Jean Caune, citat de Ludmila Moisei, relatează că cunoaşterea corespondenţelor semnelor reprezintă o educare, un preambul al pregătirii spirituale. Simbolul este un liant al corespondenţelor simbolice între oameni şi are funcţie de interpretare a mesajelor transmise prin producţiile artistice. Aceasta oferă o motivare enormă elevilor de a-şi dezvolta o formă captivantă de comunicare prin creaţie, utilizând semnele şi simbolurile, studiind bazele ornamenticii, cercetate de numeroşi autori ce au contribuit la descifrarea semnelor şi a simbolurilor criptate în ornamente pe diverse materii (de expunere a mesajelor), cum ar fi piatra, osul, vestimentaţia, arta covoarelor, ceramica, sticla etc. Unii autori clasifică decorul semantic din considerente ale mediului de credinţă religioasă a poporului, ceea ce este binevenit elevilor de a cunoaşte. Astfel, Gheorghe Mardare ne oferă trei clasificări: 1) Sfânta Biserică Creştină cu credinţa în Dumnezeu; 2) Anturajul cosmic şi terestru al naturii sacralizate; 3) Spaţiul locativ. Sub aspect morfologic, autorul clasifică în trei grupuri mari ornamentica spaţiului euro-asiatic, cum ar fi: 1. Grupul motivelor numite geometrice sau abstracte; 2. Grupul motivelor geometric stilizate ori geometrizate; 3. Grupul motivelor numite realiste. Simbolul are funcţia de integrare prin comunicare a mediului social de diverse grupuri, entităţi în timp şi spaţiu, un astfel de tip de limbaj este forma de comunicare semnificativ abstractă, ceea ce permite transmiterea şi receptarea unui număr mare de informaţii. Studierea semioticii şi a semiologiei în artă va trasa noi punţi elevilor de a face conexiune cu cunoştinţele care le deţineau strămoşii noştri, de a-şi îmbogăţi bagajul imagistic, de a selecta din realitatea noastră tot ce e frumos, de a combina/sintetiza şi de a reda prin propriile creaţii o lume nouă, o viziune proprie

Cuvinte-cheie
semn, simbol, ornament, ceramică, comunicare, mesaj, elev, modelare