Instrumente de producţie în industria filmului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
982 37
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-26 12:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.44.02 (7)
Divertisment. Jocuri. Sport (1674)
SM ISO690:2012
ARIONESCU, Svetlana. Instrumente de producţie în industria filmului. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, T, pp. 49-50. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
T, 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Instrumente de producţie în industria filmului

CZU: 791.44.02

Pag. 49-50

Arionescu Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2021


Rezumat

Industria filmului face parte din industriile creative. Ea îmbină mai multe instrumente şi procese specifice de creaţie şi producţie şi folosirea tehnicii şi tehnologiilor speciale. Producţia de filme este unică şi trece treptat de la prototipul viitorului film — scenariu — la crearea unui produs unic, imaterial şi irepetabil. Procesul de transformare a prototipului într-un film necesită conlucrarea unei echipe unite constituite din diverşi specialişti. La realizarea unui film complex pot participa mult peste 150 de funcţii şi până la 500 de diferiţi specialişti. Procesul de realizare a filmului este divizat în câteva perioade distincte, care necesită aplicarea diferitor instrumente şi tehnologii de lucru în diferite perioade de fabricare a filmului. În total procesul de producţie trece prin cinci perioade: perioada de dezvoltare, perioada de pre-producţie, perioada de filmare sau producţie, perioada de post-producţie (montaj, mixaj şi alte) şi perioada de lichidare (copia master, forşpan etc.). În fiecare perioadă de realizare a filmului sunt folosite instrumente specifice. Unele instrumente, de exemplu, scenariul trece printr-o serie de transformări, devenind tot mai tehnologic şi mai raţional, uşor de folosit în perioada de pregătire, în timpul filmărilor şi în post-producţie. În continuare sunt prezentate succint principalele instrumente folosite în diferite perioade de producţie: • Scenariul literar — instrumentul principal şi prototipul viitorului film. Se scrie în formatul american şi prevede divizarea scenariului în secvenţe, care, la rândul lor, sunt constituite din câteva elemente — titlul secvenţei, numele personajului, acţiunea, dialogul/dialogul dual, notele speciale (parenthetice). În baza scenariului se estimează lungimea filmului. Se scrie de scenarist în perioada de dezvoltare. • Extrasul de scenariu (în format prestabilit) — segment al scenariului care corespunde secvenţei structurat pe elemente — zi/noapte, int./ext., durata, actori principali, secundari, figuraţie, costume, recuzită, grimă, auto/animale în cadru, sunet, echipamente, note de producţie etc. Extrasele de scenariu se transmit tuturor membrilor echipei implicaţi în procesul de pregătire a filmărilor. Se elaborează de 1st AD în perioada de pregătire. • Scenariul regizoral (decupaj) — este un alt format al scenariului, în special, folosit în spaţiul ex-sovietic. Este structurat pe cadre şi conţine numărul cadrelor, acţiunea în cadru, dialogul, informaţia despre sunet, durata, încadratura, alte note. Acest format este elaborat de echipa de creaţie în perioada de pregătire, este semnat de regizor şi producător şi devine document obligatoriu pentru toţi membrii echipei. • Extrasul de decupaj (plan de lucru pe obiecte de filmare) — prevede o planificare detaliată a filmărilor intr-o anumită locaţie. Fiecare secvenţă este evidenţiată prin numărul curent al secven ţei din scenariu, titlul şi durata acesteia, numărul cadrelor din secvenţă şi durata lor preluată din scenariu regizoral. • Planul calendaristic de producţie conţine 3 componente: planul calendaristic pe perioade de producţie, programul de filmare a actorilor şi programul filmărilor (schedule). Programul filmărilor trebuie să prevadă folosirea eficientă a timpului, a resurselor umane şi financiare. Este semnat de producător şi regizor. • Devizul general al filmului se estimează separat pe perioade de producţie. Cea mai mare parte din cheltuieli este pentru perioada filmărilor. Devizul de cheltuieli este constituit din 11 categorii de cheltuieli directe şi 2 categorii de cheltuieli indirecte. • Raportul (jurnalul) de producţie prevede modul de desfăşurare a activităţii echipei de filmare, se întocmeşte obligatoriu zilnic, începând cu prima zi de activitate în perioada de dezvoltare până în ziua predării copiei master. Jurnalul de producţie cuprinde analiza activităţii fiecărei zile de lucru, modul şi condiţiile de desfăşurare a activităţii, respectarea programului de lucru, realizarea filmărilor obiectelor propuse şi altele. Jurnalul de producţie este pregătit şi semnat de directorul filmului şi contrasemnat de producător executiv şi regizor, care pot completa sau schimba conţinutul Jurnalului.

Cuvinte-cheie
instrument de producţie, perioade de producţie, scenariu, extras de scenariu, scenariu regizoral, extras de decupaj, program de filmare, deviz de cheltuieli, jurnal de producţie