Unele aspecte ale artei interpretative tradiţionale din Republica Moldova: acordeonul în sec. XX—XXI
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
453 22
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 20:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.8(478)”XX-XXI” (1)
Muzică (1804)
SM ISO690:2012
SLABARI, Nicolae. Unele aspecte ale artei interpretative tradiţionale din Republica Moldova: acordeonul în sec. XX—XXI. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, T, pp. 12-13. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
T, 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Unele aspecte ale artei interpretative tradiţionale din Republica Moldova: acordeonul în sec. XX—XXI

CZU: 786.8(478)”XX-XXI”

Pag. 12-13

Slabari Nicolae
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 23 februarie 2021


Rezumat

Se ştie că acordeonul ca instrument tradiţional, reflectat prin repertoriu şi reprezentanţi instrumentişti (lăutari),este remarcat în arealul românesc încă de prin anii ‘30-40 a sec. XX. Făcând o scurtă retrospectivă a evoluţie acordeonului pe mapamond, constatăm că, implementarea acestuia în muzica tradiţională din arealul românesc a fost posibilă, pe de o parte, prin caracteristicile şi evoluţia sa tehnicoconstructivă, şi pe de alta, prin diversitatea şi avansarea repertorială (genuistică, stilistică) care a avut loc în sec. XX. De altfel, se ştie că acordeonul este un instrument polifonic, portativ, cu rezervor de aer şi claviatură, care s-a bucurat de o mare popularitate în perioada interbelică (legat de epoca de glorie a tangoului, de unde va fi prelut în muzica tradiţională a mai multor popoare). Cu toate că este un instrument relativ tânăr, acordeonul are instrumente de rudenie cunoscute mult mai devreme(în China antică, pe timpul dinastiei Fong cu cca. 3500 i.Hr., exista sheng-ul chinezesc — sau orga chineză de gură). În articolul de faţă ne propunem să abordăm unele probleme legate de dezvoltarea artei interpretative tradiţionale din Republica Moldova, având în obiectiv de studiu acordeonul ca instrument tradiţional. Pentru ai percepe rolul social, reflectat prin: implantarea sa în mediul tradiţional, evoluţie, repertoriu şi reprezentanţi instrumentişti (lăutari), a fost necesară consultarea diferitor surse istorice, etnologice, etnomuzicologice, internet. Importante au fost şi informaţiile extrase din interviurile realizate cu personalităţi/reprezentanţi ai muzicii tradiţionale, care ne-au relatat date importante despre acesta (acordeon) şi reprezentanţi instrumentişti din Republica Moldova, cuprinzând perioada de timp a sec. XX — înc. sec. XXI. De asemenea, a fost realizată o tentativă de clasificare a varietăţii repertoriale pentru acordeon, utilizând criterii precum: domeniul artistic, contextul social, funcţional, diacronic, aplicativ, etc. Conştientizând că o redare complexă a acestui subiect necesită o arie extinsă de abordare, în articol vom elucida informaţii de referinţă, cu caracter generalizator, punctând repere cheie. Cuvinte-cheie: acordeon, muzică tradiţională, lăutari, clasificare, folclor

Cuvinte-cheie
acordeon, muzica tradiţională, lăutari, clasificare, folclor