Monitorizarea atitudinilor etice ale cadrelor didactice: esență și strategii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
574 33
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 19:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.648:37.091+174 (1)
Psihologie socială (972)
Organizarea instruirii (533)
Filosofie morală. Etică. Filosofie practică (390)
SM ISO690:2012
PANIŞ, Aliona, LUNGU, Corina. Monitorizarea atitudinilor etice ale cadrelor didactice: esență și strategii. In: Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare, Ed. Ediţia a III-a, 8 mai 2020, Bălți. Bălți: Tipografia din Bălţi, 2020, Ediția 3-a, pp. 479-482. ISBN 978-9975-3422-5-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare
Ediția 3-a, 2020
Conferința "Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare"
Ediţia a III-a, Bălți, Moldova, 8 mai 2020

Monitorizarea atitudinilor etice ale cadrelor didactice: esență și strategii

MONITORING THE ETHICAL ATTITUDES OF TEACHERS: ESSENCE AND STRATEGIES

CZU: 316.648:37.091+174

Pag. 479-482

Paniş Aliona1, Lungu Corina2
 
1 Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,
2 Ministerul Educației, Culturii și Cercetării
 
 
Disponibil în IBN: 28 decembrie 2020


Rezumat

Pentru formarea monitorizării atitudinilor etice a cadrelor didactice, este de la sine înțeles că e necesar de elucidat unele semnificații esențiale în terminologia respectivă și, desigur, elaborarea unor strategii specifice conceptului. Astfel, în acest articol, sunt analizate strategii originale: Strategia euristică de monitorizare a atitudinilor etice ale cadrelor didactice, care presupune adoptarea în activitatea de monitorizare a unor metode de tip activ-participative-intersubiective, angajând participanții de a-şi expune opiniile cu privire la o problemă; trainingul de conformitate; tehnica trainingului de convicțiune, care se bazează pe convingerea partenerilor și include tehnica „Alege răspunsul”; tehnica discernământului etic, prin care se formează abilităţi de a rezolva probleme morale şi de a decide în situaţii complicate prin aplicarea unor repere etice; Tehnica „Condiționarea”, pentru care atractivitatea sursei mesajelor constituie un prim factor de captare a atenției receptorului potențial; Tehnica ”Este înțeles”, în care întelegerea mesajului reprezintă o condiție fundamentală a acceptării lui și deci o etapă semnificativă în procesul schimbării atitudinilor; Tehnica intenției comportamentale care reprezintă un model de analiză a predicției comportamentului de către atitudine; Scalarea este principala modalitate de măsurare a atitudinilor; Rezolvarea paradoxului atitudinii etice, care presupune găsirea soluției de coexistență între atitudine și etică prin schimbarea atitudinilor, care se bazează pe primirea unor informații, a receptării și prelucrării unor mesaje. Toate aceste strategii necesită a fi incluse într-un Model al monitorizării atitudinilor etice ale cadrelor didactice.

It is doubtless that in order to form the monitoring of teachers’ ethical attitudes, it is necessary to elucidate some essential meanings in the respective terminology and, of course, to elaborate strategies specific to the concept. Thus, this article analyses the original strategies: The heuristic strategy for monitoring the ethical attitudes of teachers, which implies the application of active-participatory-intersubjective methods in the monitoring, engaging participants to express their opinions on an issue; the compliance training; the conviction training technique, which is based on convincing partners and includes the "Choose the answer" technique; the technique of ethical discernment, used to develop skills of solving moral problems and of making decisions in complicated situations by applying ethical guidelines; the “Conditioning” technique, for which the attractiveness of the message source is the main factor in capturing the attention of the potential receiver; The “It is understood” technique, in which the understanding of the message represents a fundamental condition of its acceptance and therefore a significant stage in the process of changing attitudes; The technique of behavioral intention which is a model of analysis of behavior prediction by the attitude; Scaling is the main way to measure attitudes; Solving the paradox of ethical attitude, which means finding the solution of coexistence between attitude and ethics by changing attitudes, which is based on receiving information and messages and processing them. All these strategies need to be included in a Model of monitoring the ethical attitudes of teachers.

Cuvinte-cheie
atitudine, atitudini etice ale cadrelor didactice, monitorizare, monitorizare a atitudinilor etice a cadrelor didactice, strategii, tehnici, model,

attitude, teachers’ ethical attitudes, monitoring, monitoring teachers’ ethical attitudes, Strategies, techniques, model