Aspecte ale implementării noului curriculum la limba și literatura română
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
441 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-08 15:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.02:811.135.1+821.135.1 (1)
Probleme generale de didactică și metodică (1212)
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1456)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
PAICU, Dorina. Aspecte ale implementării noului curriculum la limba și literatura română. In: Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului, Ed. 22, 8-9 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2020, Seria 22, Vol.2, pp. 151-162. ISBN 978-9975-46-449-9; 978-9975-46-451-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului
Seria 22, Vol.2, 2020
Conferința "Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului"
22, Chişinău, Moldova, 8-9 octombrie 2020

Aspecte ale implementării noului curriculum la limba și literatura română

CZU: 37.02:811.135.1+821.135.1

Pag. 151-162

Paicu Dorina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 23 decembrie 2020


Rezumat

The current syllabi, valid from 2017-2018 onwards, are based on the eight European keycompetencies. They define the general knowledge of an adult who is flexible, able to personalize their knowledge and expand their cognitive horizons by gaining qualifications throughout their active existence in the socio-economic landscape. Romanian language is a field of study meant to create real and functional competencies that can be measured through a student‘s communication capacity, not only under a teacher‘s supervision, but also independently, integrating the three dimensions of education: formal, non-formal and informal. Newer syllabi differ drastically in their vision, starting from the student‘s rapport with the Romanian language (mother tongue or not). They also capitalize on linguistic and educational policies promoted in community spaces. The introduction of key competencies highlights life-long learning as a long term result. This way flexibility and the student‘s capacity of self-reflection can be measured using performance standards. In correlation with the pragmatic aspect of the discipline, these new factors create the graduate‘s profile.

Cuvinte-cheie
syllabus, competencies, contents, methodology, learning experiences