Educația în vremuri de criză: învățământ artistic pe platformă video
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
331 5
Ultima descărcare din IBN:
2022-10-18 21:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016:792:004 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3845)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4103)
SM ISO690:2012
CIOBOTARI, Călin. Educația în vremuri de criză: învățământ artistic pe platformă video. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 mai 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2020, Vol.2, pp. 20-21. ISBN 978-9975-3311-5-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2020
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 mai 2020

Educația în vremuri de criză: învățământ artistic pe platformă video

Education in times of crisis: artistic education on video platform

CZU: 37.016:792:004

Pag. 20-21

Ciobotari Călin
 
Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2020


Rezumat

La jumătatea lunii martie, când cursurile celor mai multe universități din România au fost suspendate pe o perioadă nedeterminată, am avut cu toți sentimentul unei răscruci: pe ce drum o luăm, pe cel al așteptării pasive a normalității, sau, din contra, pe identificarea unor noi mijloace a continua procesul de predare – învățare? Dilema aceasta, față de cazul instituțiilor de învățământ teoretic, a avut o formulare mult mai acută în cazul învățământului vocațional. Studiul de față își propune să descrie și să evalueze calitatea soluțiilor identificate la nivelul învățământului teatral românesc, cu un accent suplimentar pe situația de la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu Iași, acolo unde activează semnatarul prezentei lucrări. Încă din prima săptămână de suspendare a cursurilor, o parte din cadrele didactice, în special de vârstă tânără, a inițiat așa numite „întâlniri on-line”, pe diverse platforme video dintre care privilegiate au fost (și, la ora redactării acestui material, încă sunt) Zoom Meeting și mai familiarul Skype, acesta din urmă utilizat din când în când în mediul academic românesc. Platformelor video li s-au adăugat altele, de tipul Google Classroom, utile postărilor de teme, comunicărilor în scris etc. Aceste „întâlniri on-line”, neimpuse oficial prin vreun ordin ministerial, ci doar prin recomandări interne, au constituit un fel de introducere într-o lume pedagogică necunoscută, în care parte din vechile principii psiho-pedagogice se dovedeau nefuncționale. O chestiune ce s-a ivit pe parcurs a fost cea legată de ambiguitatea distincției spațiu public – spațiu privat în cadrul cursurilor și seminarelor ținute pe platforme video. Dacă o sală universitară este, fără îndoială, spațiu public, o platformă video în care intri logându-te cu un cod încetează să mai fie ușor încadrabilă în sfera publicului. Totul devine și mai complicat atunci când și tu, profesorul, și ei, studenții, vă aflați în spații evident private, unde, ipotetic, ne/ le este permis orice. E o situație interesantă, intim conectată la cea mai generală despre caracterul public sau privat al, să spunem, rețelelor de socializare. Un procent dintre studenții noștri s-a văzut pus, fără voia nimănui, într-o flagrantă situație discriminatorie care, odată reclamată, ar fi vulnerabilizat întregul proces educațional on-line. Deși mic, acest procent readuce în atenție o problemă considerată a fi fost depășită: situația economică individuală a beneficiarilor actului educațional și, implicit, imposibilitatea lor de a urma cursurile și seminarele on-line. Pentru că încă suntem în interiorul perioadei de lockdown (în România estimându-se că abia din 15 mai se vor ridica, treptat, unele restricții), e dificil să analizezi distanțat, științific, avantajele și dezavantajele noii paradigme educaționale. Este motivul pentru care mult mai util ni se pare un sondaj de opinie, avându-i ca respondenți pe studenți și cadre didactice ai/ ale Facultății ieșene de teatru și o încercare de interpretare sintetizatoare a răspunsurilor lor. Aflat în curs de realizare, rezultatele sondajului vor fi prezentate în lucrarea in extenso.

Cuvinte-cheie
predare on-line, Zoom Meeting, Google Classroom, blocaj educațional, discriminare