Articolul precedent |
Articolul urmator |
367 32 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-14 21:30 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
[342.8+324](4)UE (1) |
Lege electorală. Votare. Sisteme electorale (102) |
Alegeri. Plebicist. Referendum. Campanie electorală. Corupție electorală. Vicierea alegerilor. Rezultatele alegerilor (119) |
SM ISO690:2012 ZALDEA, Teodora-Elena. Participarea la alegerile pentru Parlamentul European sau despre prima obligaţie ce îi revine unui cetăţean European. In: Știinţa juridică autohtonă prin prisma valorilor și tradiţiilor europene, 16 octombrie 2018, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2018, pp. 121-144. ISBN 978-9975-3471-1-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Știinţa juridică autohtonă prin prisma valorilor și tradiţiilor europene 2018 | ||||||
Conferința "Știinţa juridică autohtonă prin prisma valorilor și tradiţiilor europene" Chișinău, Moldova, 16 octombrie 2018 | ||||||
|
||||||
CZU: [342.8+324](4)UE | ||||||
Pag. 121-144 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Apropierea alegerilor pentru Parlamentul European, ce se vor desfăşura în perioada 23-26 mai a.c., ne obligă la realizarea acestui studiu ce nu se vrea exhaustiv, ci mai degrabă calibrat pe identificarea cauzelor dezinteresului afişat de cetăţenii europeni vis a vis de alegerile europene, considerate simple alegeri naţionale pentru legislativul european, lipsite de rezultate vizibile şi tangibile. Pentru aceasta, prima secţiune a prezentului studiu va analiza toate acele aspecte de ordin tehnic ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor europene, pentru ca apoi secţiunea a doua să aducă în prim plan necesitatea informării, respectiv consultării politice a cetăţenilor. Ultima secţiune a prezentei analize vine să constate o dată în plus faptul că electorii europeni continuă să rămână profund ataşaţi naţiunii şi cadrului de exercitare a reprezentării politice naţionale, nereuşind să ofere un sens votului pe care sunt nevoiţi să-l ofere unor candidaţi ce apoi se vor „pierde“ într-un corp de peste 700 de persoane. Pe de altă parte, vom descoperi, punând sub lupa analizei literatura de specialitate dedicată fenomenului electoral european o serie de propuneri de reformare a alegerilor europene, precum măsura introdusă prin Tratatul de la Lisabona menită să dea un „nou suflu“ şi o mai mare importanţă votului european — alegerea preşedintelui Comisiei Europene ţinându-se cont de rezultatele alegerilor pentru Parlamentul European sau iniţiativa lui Duff Andrew de modificare a regulilor de organizare a alegerilor europene, unde electorii europeni ar trebui să acorde două voturi: unul pentru alegerile desfăşurate pe lista naţională ori regională, iar cel de al doilea pentru lista transnaţională europeană. Concluzia unei astfel de analize este una simplă şi deloc surprinzătoare: cetăţenii au nevoie a percepe votul nu doar ca pe o datorie civică, ci ca pe acel instrument generator de schimbare aflat la îndemâna sa, drept ce o dată exercitat le poate conferi unele beneficii personale şi colective ce le pot influenţa existenţa cotidiană. |
||||||
Cuvinte-cheie alegeri europene, vot, cetăţeni europeni, consultare publică, participare, informare, alegeri de ordin secund, democrație participativă, democraţie reprezentativă, vote, European elections, European citizens, participation, information, consultation, second order election, participatory democracy, representative democracy |
||||||
|