Tradiții ale adolescenței
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
572 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-19 20:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.3(-053.6) (1)
Obiceiuri, datini privind viața particulară (263)
SM ISO690:2012
OSADCI, Raisa. Tradiții ale adolescenței. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile, 24 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Editia 5, p. 57. ISBN 978-9975-52-222-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 5, 2020
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile"
Chişinău, Moldova, 24 noiembrie 2020

Tradiții ale adolescenței

CZU: 392.3(-053.6)

Pag. 57-57

Osadci Raisa
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 25 noiembrie 2020


Rezumat

Trecerea la vârsta adolescentină era relevată, în societatea tradițională, prin obiceiurile înfrățirii / înfârtățirii / prinderii verilor la băieți și însurățirii / prinderii văruțelor la fete. Aceste tradiții presupun primele aderențe la comuniunea de gen și, deci, accentuarea conștientizării caracteristicelor de gen personale, precum și ale celor din jur: semeni de aceeași vârstă sau persoane din alte categorii de vârstă. Înfrățirea și însurățirea de la începuturile adolescenței marcau debutul detașării individului de familie, în special, de mamă, care l-a adus pe lume și i-a întreținut viața, hrănindu-l și îngrijindu-l, adică demarau detașarea de viața de copil. Obiceiurile respective constituiau, de asemenea, începuturile uniunilor secrete sau semisecrete de gen (masculine și feminine – de feciori și de fete mari; de bărbați și de femei) și deschideau calea către ritualurile inițiatice personale și de grup. Se prindeau / se luau de frate sau de soră și cei mai mari, dar în asemenea cazuri, rostul obiceiului căpăta cu prevalare accente de coeziune, de susținere, de ajutor reciproc: era o altă etapă a datinei, una cu valențe mai mult practice. Fiind o categorie de vârstă intermediară, adolescența păstrează unele caracteristici și funcții ale copilăriei, iar altele le preia de la tinerețe. Astfel, adolescenții păstrează capacitatea copiilor, asigurată de puritate, de a influența ritual trecerile dintre stări, trecerile dintre lumi, cum ar fi de exemplu: mersul cu lipia în Ajunul Crăciunului; jocul / dansul (Li)lioarelor, numit și al Mărioarelor-surioarelor, executat de fete printre morminte în cadrul ciclului pascal, obiceiul Paparudei etc. Participarea cu rol secundar a adolescenților la sărbătoarea Dragobetelui, la focurile aprinse ritual cu anumite ocazii calendaristice etc. îi apropie de categoria tinerilor. Pentru a se pregăti de intrarea în horă, adolescenții organizau serate dansante de dimensiuni reduse, unde erau asistați de adulți.

Cuvinte-cheie
categorie de vârstă, adolescenta, obicei, înfrățire, însurățire