Chipul femeii în arta plastică din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească în anii 60-80 ai secolului XX
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
497 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 14:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.041.5-055.2(478)”XX” (1)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
ENACHI, Valentina. Chipul femeii în arta plastică din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească în anii 60-80 ai secolului XX. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile, 24 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Editia 5, p. 40. ISBN 978-9975-52-222-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 5, 2020
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile"
Chişinău, Moldova, 24 noiembrie 2020

Chipul femeii în arta plastică din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească în anii 60-80 ai secolului XX

CZU: 75.041.5-055.2(478)”XX”

Pag. 40-40

Enachi Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 24 noiembrie 2020


Rezumat

Imaginile feminine țin de patrimoniul cultural al națiunilor și deloc întâmplător faptul că interesul față de această temă a crescut în ultimii ani. Chipul femeii în arta Moldovei Sovietice poate fi tratat complex doar în contextul cunoașterii realităților din perioada sovietică și a condițiilor de azi, care oferă o deschidere largă spre tratarea și analiza multilaterală a operelor de artă. Intelectualitatea artistică din RSSM a fost influențată de atmosfera timpurilor. În comunicarea dată vor fi analizate direcțiile de tratare a problemei de gen din domeniul artistic al anilor 60-80 a secolului XX în Republica Sovietică Socialistă Moldovenească. În arta plastică e mai dificil de a găsi anumite narative ideologice, dar formele de reprezentare estetică și temele operelor pot fi analizate și sintetizate pentru a trage concluzii. Drept criterii de analiză vor fi datele culese din albumele editate în anii 70-80: „Arta plastică a Moldovei Sovietice”. În aceste lucrări sunt arătate prioritar femei din domeniul agriculturii: mulgătoare, colhoznice, cultivatoare de sfeclă. Mai puține lucrări cu prezentarea chipurilor intelectuale. Arta plastică din RSSM a purtat amprentele realismului socialist. Chipurile feminine au fost create după modelele adaptate cerințelor ideologiei comuniste. Eroinele muncii socialiste, mulgătoarele, colhoznicele sunt cele mai frecvente teme ale creațiilor din domeniul artei plastice dedicate femeii. Aceste tablouri păstrează șabloane naturaliste. Chipul femeii în arta sovietică moldovenească este influențat de ideologia sovietică și confirmă postulatul că femeia merită a fi reprezentată ca o lucrătoare și cetățeancă a unui stat mare și puternic, în primul rând. Aceste teme sunt cel mai des abordate în creația pictorilor sovietici din RSSM. Puțini dintre pictorii autohtoni au putut evita clișeele obligatorii ale esteticii ideologizante. Dar astfel de artiști au fost. Putem afirma că există elemente estetice noi în arta Moldovei, care au fost utilizate în tratarea chipurilor feminine, contribuind la inovația și originalitatea artistică atât a picturii de gen cât și a artei plastice în general.

Cuvinte-cheie
teme, femeie, portret, imagine, stil, forme estetice