Anton Mater – scenograf de referință din Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
484 11
Ultima descărcare din IBN:
2022-03-21 14:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.071.1(478) (9)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
MALCOCI, Vitalie. Anton Mater – scenograf de referință din Republica Moldova. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului Cultural, Ed. 2, 24 septembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Garomont Studio", 2020, Ediția 2, p. 48. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 2, 2020
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
2, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2020

Anton Mater – scenograf de referință din Republica Moldova

CZU: 792.071.1(478)

Pag. 48-48

Malcoci Vitalie
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 10 noiembrie 2020


Rezumat

Anton Mater, unul dintre cei mai reprezentativi scenografi de teatru și film, și-a desfășurat activitatea în Republica Moldova începând cu anul 1947. Plasticianul deja avea experiență bună în montarea spectacolelor, activând anterior ca scenograf în or. Sverdlovsk (Rusia). Astfel, artistul era un bun creator al spațiului scenic și al amenajării decorului plastic. Concomitent cu A. Mater, în Moldova sunt direcționați alți câțiva plasticieni în domeniul scenografiei și anume: Grigori Kurenoi, David Mordohovici, Anatoli Șubin, iar ceva mai târziu Constantin Lodzeiski, Boris Sokolov, Nikolai Alentiev ș.a. Aceștia au stat, de fapt, la temeliile constituirii scenografiei sovietice moldovenești, contribuind la dezvoltarea artei teatraldecorative profesioniste din republică. Deși, în perspectivă, marea parte a spectacolelor semnate de A. Mater țin de scenografia de film, cariera sa ca pictor-decorator o începe în teatru. Astfel, din anul 1948, începe activitatea sa în Teatrul Muzical-Dramatic din Chișinău. Aici montează o serie de spectacole cum ar fi: „Vară fierbinte” (1948), „Lumina” (1949), „Slugă la doi stăpâni” (1949), „Trembita” (1949), „Kotovski” (1951) ș.a. În decursul anilor, devenind membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova (1948), montează spectacole și în alte teatre din republică: Teatrul Dramatic Rus din Chișinău, cu piesa „Viața lui Stepan Nagorneak” (1952) sau Teatrul de Operă și Balet, cu montarea primei opere moldovenești „Grozovan” (1959). Astfel, artistul contribuie la elaborarea direcțiilor și principiilor noi de organizare a spațiului scenic și a decorului teatral. Se simte o proporție dozată de pictură în decoruri și evitarea excesivă a detaliilor în aranjamentul scenic. Sesizăm o anumită modernizare a tehnicilor implementate și a mijloacelor noi de exprimare. Tendințele noi reflectate în creația artistică a lui Anton Mater remarcă transformări relevante în arta teatral-decorativă, care a determinat, în mare măsură, imaginea artei scenografice naționale din Moldova.