Specificul vizualizării tradițiilor naționale din lista reprezentativă UNESCO a patrimoniului cultural imaterial din a doua jumătate a secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea: cazul cărților cu imagini editate in Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
415 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-01 10:34
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[008+39](478) (17)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2218)
SM ISO690:2012
KRAVCENKO, Vladimir. Specificul vizualizării tradițiilor naționale din lista reprezentativă UNESCO a patrimoniului cultural imaterial din a doua jumătate a secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea: cazul cărților cu imagini editate in Republica Moldova. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului Cultural, Ed. 2, 24 septembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Garomont Studio", 2020, Ediția 2, pp. 46-47. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 2, 2020
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
2, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2020

Specificul vizualizării tradițiilor naționale din lista reprezentativă UNESCO a patrimoniului cultural imaterial din a doua jumătate a secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea: cazul cărților cu imagini editate in Republica Moldova

CZU: [008+39](478)

Pag. 46-47

Kravcenko Vladimir
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 10 noiembrie 2020


Rezumat

De-a lungul anilor, tradițiile de odinioară – 1) colindatul de ceata bărbătească; 2) țesutul de covoare de perete; 3) mărțișorul ca practică culturală asociată cu 1 martie, incluse recent în lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO (2013, 2016, 2017) – sunt considerate în ilustrații de carte drept simboluri naționale. Toate reprezentările se pot categorisi în conformitate cu principii istoricoculturale, formal-stilistice, iconografice. În cadrul acestor trei grupuri s-au alcătuit unele modele culturologice sau binome pe baza proceselor de durată: moldovenesc (non-românesc) – moldovenesc (românesc); romantic – documentar; dinamic – static; procesate de mână – procesate de computer. În compoziții este explorată o gamă largă de tendințe de reprezentare (narativ-descriptivă, romantică, grotescă, asociativă), metode de portretizare a protagoniștilor (fragmentarea cadrată, în plină statură, plan apropiat, plan îndepărtat, plan mijlociu, vederea panoramică, vederea generală), procedee compoziționale (perspectivă aeriană, perspectivă liniară, spațiu bidimensional, spațiu tridimensional), stiluri și maniere (veristic, pictoral, grafic, decorativ, naiv, manieră de autor), tehnici, materiale și instrumente (tradiționale: acuarelă, guașă, tuș-peniță, cerneală, creion, pastel, tehnica mixtă, hârtie; digitale: line, stroke, fill, gradient, brush, pen, pencil) ș.a. Tradițiile sunt reprezentate cel mai evident, fie integral, fie fragmentar, în creația lui Igor Vieru (Soacra cu trei nurori de Ion Creangă, 1956, 2014; Capra cu trei iezi de Ion Creangă, 1988, 2003), Ilia Bodgesco (Miorița, balada populară în prelucrarea lui Vasile Alecsandri, 1967), Isai Cârmu (Ministrul bunelului de Spiridon Vangheli, 1971), Anatolii Smîșleaev (Privighetoarea de Spiridon  Vangheli, 1987), Alexei Colâbneac (Poveștile lui Trifan Baltă, 1987; Punguța cu doi bani, 2004, 2017), Ion Moraru (Colinde, 1993), Lică Sainciuc (Pom înaurit, 1988, 2015; Enciclopedia P. Guitz, 2006, 2015), Iurie Răileanu (Etno ABC, 2015).