Memorie culturală și identitate: paradigme in cercetarea artei teatrale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
438 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 12:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.01/.02 (2)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana. Memorie culturală și identitate: paradigme in cercetarea artei teatrale. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului Cultural, Ed. 2, 24 septembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Garomont Studio", 2020, Ediția 2, p. 43. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 2, 2020
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
2, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2020

Memorie culturală și identitate: paradigme in cercetarea artei teatrale

CZU: 792.01/.02

Pag. 43-43

Ghilaş Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Teze de doctorat:
 
Disponibil în IBN: 10 noiembrie 2020


Rezumat

În comunicare este abordată problema memoriei culturale și autodefinirii identitare în textul dramaturgic și în reprezentările teatrale. Pornind de la conceptele despre memorie, valabile la ora actuală în cercetările științifice, propunem o perspectivă asupra discursului dramaturgic și al celui teatral din punct de vedere al relației memorie culturală – identitate. Scopul investigației este de a demonstra rolul artei ca rezistență prin cultură, dar și funcția critică și cea autoreflexivă a memoriei culturale care, conform cercetătorilor J. și A. Assmann, este cea mai importantă formă a identității culturale. În acest sens, drept obiecte de referință au constituit texte dramaturgice și spectacole prin care sunt reliefate relația dintre memoria culturală și identitatea personală, etnică, socială, orientândune la ideile cercetătorilor menționați anterior precum că trecutul nu este un dat, ci un construct, este ideea pe care persoana sau un grup și-l face asupra lui, în procesul amintirii. Textul dramaturgic și discursul teatral devin astfel parte integrantă a „culturii amintirii” (J. Assmann), demonstrând cum funcționează, într-un context istoric anume, memoria individuală și cea socială. În urma analizei și interpretării unor discursuri artistice, relevăm specificul, modalitățile de manifestare și de păstrare a memoriei culturale în imaginarul artistic al dramaturgului Ion Druță și în viziunea regizorală a lui Ion Ungureanu și Alexandru Cozub. Rezistența prin artă ca formă de apărare a memoriei culturale este exprimată în textul dramaturgic al acestui autor, în primul rând, prin modul de manifestare a relației dintre memoria oficială – impusă de putere și memoria colectivă (sau alternativă), relevând, totodată, rolul memoriei culturale ca modalitate de identificare a personalității și a societății.