Utilizarea corectă a vitaminelor în meniul zilnic din şcoli şi grădiniţe pentru dezvoltarea organismului la copii şi menţinerea sănătăţii lor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
521 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-19 20:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
612.392.1 (2)
Fiziologie. Fiziologie umană și comparată (719)
SM ISO690:2012
TÎLTU, Elena, BELEA, Alexandrina, TÎLTU, Ilona. Utilizarea corectă a vitaminelor în meniul zilnic din şcoli şi grădiniţe pentru dezvoltarea organismului la copii şi menţinerea sănătăţii lor. In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă: consacrată jubileului "90 de ani ai Facultăţii Biologie şi Chimie, 21-22 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2020, Vol.2, pp. 195-197. ISBN 978-9975-76-308-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Vol.2, 2020
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
Chişinău, Moldova, 21-22 martie 2020

Utilizarea corectă a vitaminelor în meniul zilnic din şcoli şi grădiniţe pentru dezvoltarea organismului la copii şi menţinerea sănătăţii lor

CZU: 612.392.1

Pag. 195-197

Tîltu Elena, Belea Alexandrina, Tîltu Ilona
 
Liceul Teoretic Cotiujenii Mari, r. Şoldăneşti
 
Disponibil în IBN: 22 iulie 2020


Rezumat

Introducere. Toţi cunoaştem faptul ca viitorul depinde de generaţia pe care o creştem astăzi şi o educăm. Sarcina fiecăruia dintre noi este de a ghida aceste procese pentru a avea un rezultat cât mai calitativ. În primul rând ar trebui să o facă părinţii ajutaţi de legile statului. Însă realitatea este mult mai dură, deoarece finanţele nu ţin cont de normele biologice pe care am dori noi să le vedem inclusiv în domeniul alimentaţiei. Scopul. Analiza şi studierea materialului suport pentru a putea compara indicii reali de vitamine utilizaţi în raţia alimentară zilnică a copiilor şi necesarul lor zilnic. Obiectul de cercetare. Diverse meniuri zilnice din şcoli şi grădiniţe pentru a putea identifica cantitatea de vitamine cuprinsă în alimentele utilizate. Obiectivele cercetării.  ➢ Analiza literaturei de specialitate privind diversitatea vitaminelor, originea şi rolul lor. ➢ Elaborare de tabele pentru a stabili cantitatea şi diversitatea de vitamine necesare zilnic copiilor. ➢ Proiectarea şi desfăşurarea demersului practic de calcul prin comparaţie a cantităţii de vitamine din diverse meniuri zilnice. ➢ Formulare de concluzii şi recomandări privind îmbunătăţirea calităţii hranei din instituţiile preşcolare şi preuniversitare ale statului. Materialul studiat. Literatura de specialitate din domeniul biologiei, meniuri zilnice, norme, legi şi standarde tematice. Metodele: analiza literaturei de specialitate,  investigaţie, comaraţie, demonstraţie, prelucarea şi interpretarea datelor. Activităţi planificate şi realizate în cadrul proiectului: -de studiat desfăşurat istoria descoperirei vitaminelor, la fel compoziţia chimică, conţinutul în diverse alimente, rolul lor în dezvoltarea normală a copiilor. -de sistematizat vitaminele în tabel după cantitatea zilnică necesară copilului;-de evidenţiat cele mai bogate produse în diverse vitamine; -de comparat diverse meniuri din şcoală şi grădiniţă şi precăutat tipul vitaminelor prezente; -de propus corectări în meniuri zilnice în baza studiului efectuat; -de reprezentat combinaţiile optime de vitamine sub diverse bucate originale. Activitatea în cadrul proiectului ne-am propus-o pentru a încerca de a face o schimbare argumentată în meniul zilnic al copiilor din şcoli şi grădiniţe, reeşind din necesităţile biologice ale lor. Pentru a ajunge la scop am cercetat atent literatura de specialitate în domeniul biologiei la subiectul vitaminele, realizând un tabel în care am notat parametrii de orientare după care am analizat meniurile identificând diversitatea vitaminelor prezente. Următorul pas a fost de a identifica carenţele de vitamine din meniuri şi de a  încerca de implimentat prin anumite corectări cu argumentele necesare în limita admisibilului reeşind şi din aspectul financiar. La aspectul inovativ vom încerca să grupăm câite trei fructe sau legume într-un tip de bucate care s-ar putea implimenta în meniul zilnic al copiilor pentru ai asigura cu necesarul zilnic de vitamine. În concluzii vom încerca să facem o autoevaluare al proiectului propus cu realizările obţinute. Inovaţie: La acest capitol al lucrării  ne-am propus să precăutam şi să propunem combinaţii optime care se pot utiliza în meniurile din şcoli şi grădiniţe de produse alimentare simple şi accesibile pentru a asigura necesarul zinic de vitamine necesare copiilor pentru o creştere şi dezvoltare normală.  I exemplu:  la orice tip de terci de utilizat o salată simplă din ardei dulce amestecat cu roşii, ciapă şi verdeaţă; II exemplu: la fel se poate varia cu altă reţetă: salată din varză cu măr, morcov ras şi verdeaţă, amestecată cu ulei; III exemplu: următorul exemplu pe care vi-l propunem este de preparat o salată din măr sau pere rase cu morcov şi nuci mărunţite; IV exemplu: mai avem şi două reţete de suc proaspăt stors din: măr, struguri, sfeclă roşie; V exemplu: alt exemplu este din portocală amestecată cu coacăză şi măr dulce; Concluzii: În concluzie vom încerca să facem o analiză amplă a activităţii noastre care să ne reprezinte subiectul abordat. Astfel vitaminele si rolul lor au fost minimalizate secole, însă ele nu trebuiesc pierdute din vederea noastră dar să le căutăm atent în fructe şi legume proaspete. Experimentele pe modele animale efectuate la inceputul secolului XX au arătat că animalele hrănite cu alimente înalt purificate (proteine, glucide, lipide si saruri minerale) nu se dezvoltau corespunzator.In 1912 Frederick Gowland Hopkins a publicat "Feeding Experiments Illustrating The Importance of Accesory Factors in Normal Dietaries" unde se discuta despre factori alimentari suplimentari necesari pentru cresterea si dezvoltarea organismului, factori denumiţi ulterior vitamine. Astfel fiind preocupaţi de această întrebare ne-am propus să facem o cercetare mai amplă şi să identificăm neajunsurile din meniurile zilnice propuse copiilor de către stat, dar si să venim cu anumite corectări şi propuneri în viziunea noastră optime de implimentat. Vitaminele sunt nutrienti esentiali avand roluri in : mentinerea barierei de aparare la nivelul mucoaselor si cresterea rezistentei la infectii; metabolismul proteinelor, glucidelor, lipidelor si mineralelor; sinteza unor structuri indispensabile (acizi nucleici si nucleoproteine din molecula de ADN, enzime, factori de coagulare); procesele de oxidare (efect antioxidant) si aterogeneza (efect antiaterogen). În final le dorim tuturora multă sănătate şi nu uitaţi că sănătatea dumneavoastră depinde inclusiv de consumul zilnic de vitamine.