Referinte verticale în cântarea religioasa de resursa bizantina
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
476 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-02 23:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.1 (14)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
GALAICU, Violina. Referinte verticale în cântarea religioasa de resursa bizantina. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 53. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356315
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Referinte verticale în cântarea religioasa de resursa bizantina

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356315
CZU: 783.1

Pag. 53-53

Galaicu Violina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2020


Rezumat

Muzica de cult bizantină, artă prin excelență monodică, țesută doar din raporturi de succesivitate, nu s-a putut dispensa de efectele spațializării și ale concomitenței fonice. Mai mulți factori și-au dat concursul pentru ca melosul de resursă bizantină să se sustragă liniarității stricte și să-și adjudece – cu prinos pentru paleta lui expresivă – o serie de referințe verticale. Încercând o catalogare a acestor factori, realizăm că ei sunt, în parte, de ordin exterior (acea tradiție a vehiculării cântării liturgice răsăritene pe care o numim semioralitate/oralitate funciară, particularitățile de interpretare a melosului vizat: în grup vocal compact, în grup vocal cu detașarea solistului, în manieră responsorială, în manieră antifonică), în parte – de ordin interior, rezultând din principiile componistice acreditate de sistemul stilistic de care ne ocupăm (variația, improvizația, în strânsă legătură cu acestea – ornamentarea, acompaniamentul cu ison). Deși se lasă decantați teoretic, în practică toți factorii enumerați acționează ca un mănunchi sinergetic de circumstanțe care se potențează reciproc. Cea mai vizibilă referință verticală în muzica de cult bizantină este, desigur, acompaniamentul cu ison. Isonul (în limba greacă „isos” înseamnă egal, uniform, nivelat) desemnează vocea care însoțește firul melodic (în idiomurile stihiraric și papadic) printr-un sunet prelung ținut pe treapta întâia sau a cincea a modului (sau pe ambele simultan) și sonorizat, de regulă, cu vocala „a”. Folosit cu știință și îndemânare, isonul se arată a fi un mijloc de expresie de maxim randament; ciocnirea pe verticală a sunetelor melodiei cu sunetul/sunetele pedalei „dezvelește” substratul armoniei modale latente, adaugă discursului elemente de eterofonie și polifonie (și odată cu acestea, irizări coloristice savuroase), oferă celor interesați (compozitorilor) sugestii de proliferare multivocală a cântării monodice.