Articolul precedent |
Articolul urmator |
471 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-11 12:37 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783:784.67(498)"XIX" (1) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
Muzică vocală (286) |
SM ISO690:2012 CRUCERU, Alexandru-Ionut. Istoria unui cântec scolar românesc compus de Macarie Ieromonahul: Cântarea diminetii. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 52. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12366434 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 12, 2020 |
|||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020 | |||||
|
|||||
DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12366434 | |||||
CZU: 783:784.67(498)"XIX" | |||||
Pag. 52-52 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
„Cântarea dimineții” poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute și apreciate cântece românești prezente la ceremoniile școlare și alte evenimente publice, desfășurate pe parcursul secolului al XIX-lea. De asemenea, se află printre cele mai frecvente partituri regăsite în manuscrisele și publicațiile muzicale neobizantine. Poezia a fost creată în 1822 de Ion Heliade Rădulescu, însă prima sa versiune muzicală a fost compusă de Macarie Ieromonahul în jurul anului 1825, pe glasul al optulea („makam Nihavend”). Datorită background-ului său muzical „exotic”, în anii următori, „Cântarea dimineții” a fost interzisă de noua guvernare rusească și scoasă în afara școlilor publice românești. Ca urmare a politicilor de occidentalizare, în urma Regulamentului Organic (1831), versiunea lui Macarie a fost înlocuită cu o compoziție armonică pentru două voci. Cu toate acestea, melodia originală a fost revalorificată mai târziu de Anton Pann, care a devenit astfel cel dintâi care a publicat cântecul în 1848. Prezenta comunicare își propune să discute evoluția „Cântării dimineții”, de la începuturile sale până în secolul XX, luând în considerare variațiile estetice - ilustrate în unele manuscrise găzduite de Biblioteca Academiei Române -, precum și contextul istoric și politic. |
|||||
|