
R E T R O S P E C T I V Ă  N E C E S A R Ă 25

Cel mai mare păcat al oamenilor e frica, 
spaima de-a privi în față ș-a recunoaște adevărul. 

El e crud, acest adevăr, dar numai el folosește. 

Mihai EMINESCU

Cu un an în urmă, când am început să scriu 
pentru revista „Limba Română” această se-
rie de materiale dedicate aniversării a 30-a a 
emisiunii de știri televizate „Mesager”, gândul 
mi-era să organizez în vara aceluiași an, 2020, 
și o dezbatere națională pe tema stării feno-
menului știrilor date la televiziunea publică în 
trecut, la acest moment și în evoluție istorică, 
dar și o întâlnire de suflet și de bilanț profesi-
onal a co-fondatorilor emisiunii în persoana 
tuturor colegilor Redacției Actualități TV a 
anilor 1990-1994. 

Pandemia Covid a intervenit brutal în pla-
nurile mele și ceea ce am reușit să fac la acest 
subiect a fost să-l comunic publicului, foar-
te sumar, prin intermediul revistei. Și lucrul 
acesta se datorează în primul rând insistenței 
paterne  a colegului și prietenului Alexandru 

V.S. – jurnalist, organizator 
de presă, editorialist, 

publicist, politolog, 
politician. Autor de 

emisiuni radio și tv de 
mare rezonanță, semnează 

editoriale pe teme 
actuale și articole privind 

problematica mass-media și 
a jurnalismului. Deputat în 

Parlament (2011-2014).
Președinte al Uniunii 

Jurnaliștilor din Republica 
Moldova (1994-2011). 

Fondează postul de radio 
„Vocea Basarabiei” (2000), 

săptămânalul „Gazeta 
Românească” (2001), 

posturile de televiziune 
„Euro-TV” (2002) și  

„TV Euronova” (2004). 

Partea a III-a, vezi Limba Română (Chișinău), nr. 6, 
anul XXX, 2020, p. 52-66.

Valeriu SAHARNEANU
Nu trageți în „Mesager”-ul 
care vă aduce vestea libertății (IV)



26 R O M Â N Ă

Bantoș, îngrijitorul-fondator și redactorul-șef al revistei. Îi sunt recu-
noscător pentru insistența tenace, pentru că, în fond, evenimentul cu 
asta a rămas – cu evocarea lui în paginile revistei „Limba Română” și 
atât. Mai mult nu s-a putut, dar nici nu se putea, probabil, în situația în 
care actualul „Mesager” și întreaga instituție a audiovizualului public 
era în iulie 2020 încă sub talpa celui mai nerod președinte din câte i-a 
avut Republica Moldova. 

Cât privește dezbaterea națională, ea a fost de actualitate anul trecut 
și vă rămâne la aceeași cotă înaltă a interesului public și anul acesta, 
dacă reușim să depășim Covidul, și anul viitor, și ani mulți înainte. O 
conferință profesional-academică va putea fi organizată și într-un viitor 
mai îndepărtat. Dar, iată, o întâlnire de suflet și de bilanț profesional cu 
toți colegii de redacție ai acelor ani devine deja imposibilă. Pentru că 
rândurile noastre s-au rărit dramatic în ultima vreme: la sfârșit de ianua-
rie 2021 a plecat subit la cele veșnice, secerat de noul virus, Efim Josanu, 
jurnalist cu mare dăruire, comentator al evenimentelor sportive, scriitor 
și primul redactor-șef al „Mesager”-ului. Două săptămâni mai devreme 
ne părăsise omorât de molimă, lăsându-ne îndurerați, minunatul coleg 
și irepetabilul prezentator Alexei Revenco. Anul trecut, în martie 2020, 
ne luasem rămas-bun cu mare mâhnire de la excepționalul jurnalist și 

Anul 2000. Clubul Național de Presă. 
Ședință dedicată aniversării a X-a de la fondarea „Mesager”-ului. 

De la stânga: P. Bogatu, V. Saharneanu, C. Pîrțac, E. Josanu



R E T R O S P E C T I V Ă  N E C E S A R Ă 27

redactor Petru Bogatu, prim-redactor-șef adjunct al „Mesager”-ului. În 
decembrie 2018, a cedat inima lui Alexei Barat, Maestru în artă, opera-
tor, regizor și documentarist. Câteva luni mai devreme s-a oprit în plin 
zbor și inima colegului Boris Iarușevschi. De ceva vreme nu mai sunt 
printre noi jurnalista Larisa Narojnâi, redactor-responsabil de ediția rusă 
a „Mesager”-ului și mult regretatul coleg și prieten Veaceslav Scobioală, 
prim-redactor-șef adjunct al „Mesager”-ului. 

În această perioadă de 30 de ani, reuniuni cu dezbateri publice și co-
memorări colegiale s-a izbutit să se facă doar de două ori. În iulie, anul 
2000, la un deceniu de la fondare, „Mesager”-ului i-a fost dedicată o 
ședință specială a Clubului Național de Presă. Acum putem spune că 
a fost o ședință istorică, pentru că alta în aceeași componență nu se va 
mai putea convoca niciodată, dată fiind dispariția prematură a colegi-
lor mei. Atunci, în iulie 2000, în fața colegilor-jurnaliști de la mai multe 
publicații centrale și teritoriale, invitați de Uniunea Jurnaliștilor la o 
ședință specială a Clubului Național de Presă, au apărut Constantin 
Pârțac, directorul general al Televiziunii moldovenești între anii 1990-
2004; Efim Josanu, redactor-șef al „Mesager”-ului în perioada februa-
rie 1990-ianuarie 1991; Petru Bogatu, prim-redactor-șef adjunct în 
perioada mai 1991-1994; Veaceslav Scobioală, prim-redactor-șef 
adjunct în perioada februarie 1990-mai 1994; subsemnatul, Valeriu 
Saharneanu, prim-redactor-șef adjunct al „Mesager”-ului în perioada 
februarie 1990-mai 1991 și redactor-șef al „Mesager”-ului în perioada 
mai 1991-mai 1994. A doua întâlnire, una colegială, a avut loc în 2010, 
la cea de-a 20-a aniversare a emisiunii. 

Dacă ați reținut: ambele evenimente au avut loc în afara instituției ma-
terne care este Compania de Stat Teleradio Moldova, fără interesul și 
contribuția ei și fără participarea reprezentanților ei de referință. Este 
de remarcat și faptul că în acești treizeci de ani lăsați în urmă, Compania 
a celebrat pe picior larg câteva grandioase prin fastul lor aniversări per-
sonale, dar niciodată la ele nu au fost invitați jurnaliștii-protagoniști 
ai „Mesager”-ului anilor 1990-1994. Nici vorbă de pomenirea vreunor 
merite ale acestora. De parcă s-ar fi vrut cu tot dinadinsul să fie dată 
uitării anume această perioadă din istoria instituției, să se arate că, poa-
te, din punctul de vedere al mereu altei conduceri a instituției, acea 
echipă a clacat profesional, că produsul ei – știrile și emisiunile ana-



28 R O M Â N Ă
litice – a fost răsuflat, plictisitor, nu a avut priză la public, că, la urma 
urmei, redacția „Mesager-90” a pătat bunul nume al Radioteleviziunii 
Naționale de atunci.  

Ba bine că nu este așa. Din contră: și emisiunile parcă au fost la înălțime 
– actuale, dinamice, curajoase, cuprinzătoare –, și popularitatea a fost 
parcă la cea mai înaltă cotă, echipa aducând și spor la bunul nume al 
instituției. Este de luat în seamă că acest colectiv a lucrat într-o perioadă 
istorică deosebit de complicată, marcată de răsturnări dramatice de sis-
teme social-politice, de prăbușire periculoasă de imperiu și a trecut prin 
convulsiile acestuia; a activat în vremi de transformări sociale și politice 
dintre cele mai neașteptate, de profundă criză economică urmată de o 
super-inflație pauperizantă, însoțită, la rândul ei, de mari hoții și acte de 
corupție. Echipa a trecut zi de zi printr-un îndelung război, cu moarte 
și suferință, riscând viața celor trimiși cu misiuni redacționale în prima 
linie. În fine, nota muncii acelei echipe a pus-o publicul telespectator, cel 
care trebuie considerat cel mai echidistant și mai notoriu arbitru. 

Dar apare, totuși, întrebarea: ce-o fi însemnând această atitudine de 
nerecunoaștere, poate chiar de respingere, a echipei „Mesager-90”, de-
monstrată în toți acești ani de mereu înnoitele conduceri ale instituției? 
Poate că răspunsul ar putea să ni-l dea cazul istoric concret al sfârșitului, 
deloc elegant, ca să nu spun de-a dreptul brutal, cuprinzând și ele-
mente curat banditești, al acestui promițător proiect jurnalistic. Este 
evident că actul de sugrumare fizică a proiectului, un fel de puci an-
ti-jurnalistic al puterii politice de atunci, a fost, de fapt, o operațiune 
complexă, minuțios coordonată la cel mai înalt nivel politic. El începe 
cu atacul terorist asupra redactorului-șef, pus la cale în noaptea de 23 
spre 24 februarie 1994, în legătură cu alegerile parlamentare din 27 
februarie 1994. Acestea au fost organizate și câștigate detașat (cum al-
tfel?) de Partidul Democrat Agrar, iar atacul cu ghilotina s-a produs 
prin Decretul nr. 63 al președintelui Republicii Moldova din 11 martie 
1994, care a țintit lichidarea Radioteleviziunii Naționale, disponibili-
zarea tuturor angajaților și crearea, în urma unor trieri punctuale de 
personal, a Companiei de Stat Teleradio Moldova. 

Tot scenariul acestei piese sinistre în trei acte a fost pus în scenă cu 
unicul scop: să decapiteze, să desființeze și să pulverizeze în cele patru 
vânturi redacția „Mesager”-ului. Țin să subliniez că ideea redacției și a 



R E T R O S P E C T I V Ă  N E C E S A R Ă 29

directorului general al Televiziunii Naționale, Constantin Pârțac, era să 
afirme în politica editorială a instituției niște principii ale televiziunii 
publice pe partea pregătirii și difuzării știrilor. Or, tocmai lucrul acesta 
nu se dorea la nivel politic înalt. În anul de grație 1994, televiziunea pu-
blică, acest deziderat al democrației, prezent parcă printre rânduri și în 
Declarația de Independență, se vedea bine că nu mai corespundea noii 
viziuni agrariene, împărtășite și de președintele Mircea Snegur, asupra 
formelor de organizare și de funcționare a statului.

Atacând redacția, forțând sistematic caracterul liber și corect al ale-
gerilor parlamentare, sechestrându-l politic pe președintele republicii 
și făcându-l complice la ticăloasa conspirație, grupul coordonator al 
complotiștilor Lucinschi-Sangheli-Diacov-Andronic urmărea lichida-
rea ultimei redute a ceea ce am numit mai sus Republica de la 27 august 
1991 ori Republica Declarației de Independență. 

Biata Republică de la 27 august...! A avut durata de viață a unei efe-
mere libelule: a trăit și ea o singură zi. De cum s-a născut în dimineața 
însorită a acelei minunate zile de august din speranța milioanelor de 
moldoveni la împlinirea visului de unitate națională și la o viață libe-
ră, mai bună, a roit apoi în adunări și hore euforice în Marea Piață, 
stârnind talazuri jubilatoare în mijloc de zi, tot așa, a prins a-și strânge 
aripile și a-și pierde vigoarea la venirea apusului, idem cu plecarea pe la 
casele lor a oamenilor. 

În chiar prima noapte de după ziua serbării, servanții cu stagiu în 
științe comuniste de arta manipulării s-au și pus deja pe lucru, imitând 
înfrumusețarea jinduitei Republici, dar, de fapt, mutilând-o. Chiar în 
ziua a doua de după cea a nașterii și jubilării, acești servanți – ofertanții 
politici ai momentului – le-au propus moldovenilor chipul transfor-
mat peste noapte și ascuns sub mantia Declarației de Independență 
a unei republici-mutant, controlată de ei, a cărei slăbiciune ereditară 
era tocmai alergia acută la substanța de fond a Declarației. Pentru a 
înțelege evoluția de mai departe a lucrurilor, dar și unele secvențe mai 
puțin clare ale trecutului, această substanță trebuie numită în formula 
ei exactă. Numele ei este adevărul istoric în stare pură despre români-
tatea Republicii de la 27 august 1991, românitate impregnată pentru 
totdeauna în actul ei de naștere. Este o întreagă istorie a modului în 
care, sub imperiul acestui frison alergic al protagoniștilor republicii-



30 R O M Â N Ă
mutant, a fost organizată pângărirea sistematică, apoi distrugerea fizi-
că, prin ardere, a Declarației de Independență, cu circa douăzeci de 
ani mai târziu. Faptul că niciunul dintre regimurile comunistoide ale 
republicii-mutant nu a îndrăznit deschis anularea ori revizuirea de 
fond a Declarației nu înseamnă că ele nu și-au dorit asta. Incinerarea 
cu tot cu Parlament a originalului Declarației și lipsa unei anchete de 
cercetare penală în acest caz, ieșit din comun, este o mărturie în sine 
a acestui fapt. Anularea, revizuirea în esență ori rescrierea, în cu totul 
alt sistem de coordonate, a Declarației, era o chestiune de timp, iar re-
gimul Dodon a și făcut prima probă în anul 2020. În drum spre acest 
obiectiv monstruos, republica-mutant a trebuit mai întâi să lichideze 
emanațiile-simbol și emanațiile-instituții care generau emoții și în-
demnau la acțiuni în spiritul Declarației de Independență, aminteau 
periculos, pentru mutanți, de existența adevăratei Republici, cea de la 
27 august 1991 și de valorile acesteia. 

Așa a căzut în mâinile republicii-mutant și a fost dizolvat anticipat pri-
mul parlament ales democratic, cel care a legiferat Independența, cu-
noscut azi cu denumirea uzuală „Parlamentul-90”. Apoi a fost anulat 
imnul Deșteaptă-te, române!, care supăra teribil urechile servanților 
comunistoizi. A urmat îngrădirea vehementă a pătrunderii glotoni-
mului „limba română” în Constituția din 1995. Suprimarea redacției 
„Mesager”-ului în februarie 1994 a făcut parte din acest plan. Așa 
cum protagoniștii republicii-mutant nu puteau să accepte românita-
tea Declarației de Independență, ca fundament ideologic și hartă de 
parcurs ale Republicii de la 27 august 1991, la fel nu au putut ei să ac-
cepte nici proiectul de afirmare a televiziunii publice, luat în serios de 
către echipa „Mesager-90” și de către directorul general al televiziunii,  
C. Pârțac. Unul dintre principiile de bază ale televiziunii publice, înțelese 
de noi, era detașarea, mai direct spus, renunțarea categorică la practica 
comunist-sovietică a televiziunii ca instrument de influențare și mani-
pulare a maselor. Practica sovietică funcționa doar în condițiile unui stat 
capturat, când o clică, de regulă rău-intenționată, se organizează politic, 
pune mâna pe frâiele statului și face din el ce vrea: îl duce în direcția care 
convine clicii, fie ideologic, fie pecuniar, instituie norme și reguli care, 
la fel, convin doar clicii. Normele și regulile sunt îndreptate prevăzător 
împotriva celor care cârtesc ori contestă o atare stare de lucruri. Această 
schemă a funcționat în Uniunea Sovietică și a tocat în mecanismele ei 



R E T R O S P E C T I V Ă  N E C E S A R Ă 31

milioane și milioane de vieți. Renunțarea la această practică era pentru 
noi o chestiune de principiu. Instituția televiziunii și camerele ei de luat 
vederi trebuiau puse în serviciul angajatorului, care este poporul, și în-
dreptate în direcția celor care s-au angajat cu lucrul la el ca să gestioneze, 
cinstit, corect și cu cap, statul – această mega-gospodărie a poporului.  

Indiscutabil, „Mesager”-ul anilor 1990-1994, cu „toanele” lui de 
redacție pusă în serviciul poporului, cu obiectivul asumat profe-
sional de a critica prompt greșelile, dar mai ales, faptele ilegale ale 
funcționarilor statului, indiferent de lățimea, grosimea și înălțimea lor 
ierarhică, nu putea să încapă în schemele statului-mutant. Din aceste 
cauze, „Mesager-90” a și fost mai întâi decapitat banditește, apoi lichi-
dat cu ferocitate. Iar faptul că „Mesager-90” a fost și a rămas lipsă în 
rapoartele de etapă și în toată istoria instituției-mamă din ultimii 25 de 
ani este dovada că pe toată această întindere temporală, statul inițiat 
la 27 august 1991 nu și-a mai revenit, că valorile lui sunt în continuare 
neglijate ori negate, că instituția publică a fost și este și ea un organism-
mutant, modificat după chipul și moravurile republicii-mutant pe care 
o servește. În următoarele rânduri vom încerca să redăm câteva detalii 
relevante ale relației „Mesager-90” cu puterea politică a vremii.

... Era, probabil, în toamna anului 1996, când în biroul meu din Casa 
Presei a intrat un curier guvernamental. Eram curios să văd ce mi-a 
adus misteriosul curier. Fără să mai aștept ca el să părăsească biroul, am 
și deschis cutiuța. Acolo era o medalie. Avea o panglică dreptunghiula-
ră tapițată cu o pânză în culorile Tricolorului de care avea prins corpul 
rotund al decorației. Aversul avea imaginea scoasă în relief a stemei de 
stat a Republicii Moldova sub care am citit inscripția „Om emerit”. Am 
înmărmurit. Să fie oare acea decorație anunțată de Președinție imediat 
după puciul de la Moscova din august 1991 și evenimentele care au fost 
declanșate de acesta, inclusiv ieșirea din componența Uniunii Sovietice 
și proclamarea Republicii Moldova independente? Din câte s-au întâm-
plat între redacția „Mesager”-ului și Președinte în perioada dintre puciul 
din august 1991, început cu pericol de teroare, dar terminat festiv, și până 
în noaptea atentatului din 23 februarie 1994 și a decretului prezidențial 
din 11 martie 1994 de lichidare a „Mesager-90” prin reorganizarea 
Radioteleviziunii, eram convins că toate decretele referitoare la decorații 
și brevete de titluri în privința noastră au fost anulate. 



32 R O M Â N Ă
Relația noastră cu președintele și Președinția a mers pe o traiecto-
rie similară cu cea a atitudinii clasei politice de la putere față de va-
lorile Republicii de la 27 august 1991, adică din rău în mai rău. Noi, 
„Mesager”-ul, angajându-ne de partea acelei Republici prin a-i apăra va-
lorile și promova dezideratele, am prins a intra în coliziune din ce în ce 
mai dură cu politicul care în zilele și lunile imediate de după proclama-
rea Independenței au început să calce alături de acele valori, urmărind 
chiar anihilarea dezideratelor Declarației. Primul dezacord serios a apă-
rut în timpul campaniei electorale prezidențiale din 8 decembrie 1991. 
Candidatul Snegur nu a pregetat să folosească în cadrul ei retorica so-
vietică antiromânească, deși nu avea nevoie de ea, concurenții creându-
i condiții excelente ca să câștige detașat aceste alegeri, cum s-a și întâm-
plat. A doua coliziune s-a produs la 21 decembrie 1991, când proaspă-
tul președinte „ales de tot poporul” a plecat la Alma-Ata și, fără să con-
sulte Parlamentul, a semnat actul de aderare a Republicii Moldova la 
Comunitatea Statelor Independente (CSI), o structură creată de Rusia 
pentru a controla fostele republici sovietice, căzute din prinsoarea URSS 
când acesta a crăpat în convulsiile puciului. Speculațiile că aderarea la 
CSI va determina Rusia să înceteze șantajul cu închiderea pieței de des-
facere pentru mărfurile moldovenești și că va slăbi provocările directe 
prin sprijinirea și incitarea la conflicte militare a separatismului trans-
nistrean nu s-au adeverit. Aderarea a fost semnată în condiții umilitoare, 
când Republica Moldova era încă în doliul celor patru tineri polițiști 
uciși la Dubăsari, problemele cu pătrunderea mărfurilor moldovenești 
pe piața rusă au crescut exponențial în lunile următoare semnării, iar 
la 2 martie 1992, partenerul principal din cadrul CSI, Federația Rusă, 
pornește chiar un război de agresiune deschisă împotriva Republicii 
Moldova. Era exact ziua în care la sediul de la New York al Organizației 
Națiunilor Unite se arbora drapelul de stat al Republicii Moldova, 
eveniment simbolizând noua calitate a ei de stat-membru. Sfârșitul 
războiului a fost un alt dezastru național și o palmă dată luptătorilor 
moldoveni. În criză de soluții, Mircea Snegur s-a lăsat „salvat” de un 
oarecare Birștein, un trimis al lui Ruțkoi, vice-președinte al FR și, strâns 
la perete să accepte toate condițiile de încetare a „conflictului”, dictate 
de același Ruțkoi. Consecințele le avem și astăzi: „conflictul înghețat” la 
21 iulie1992 a devenit un război setat pe nesfârșit. Suferințele la fel. Că 
președintele a scăpat la momentul respectivei disperări de o bătaie de 



R E T R O S P E C T I V Ă  N E C E S A R Ă 33

cap nu înseamnă că a scăpat de nevoi un popor și o țară. Deși în unele 
contexte președintele vorbea că noi, basarabenii, trebuie „să ne ținem 
de neamuri” cu românii, în mandatul său prezidențial a cotizat la anti-
românismul agrarian, care s-a servit de el și a creat premisele înlocuirii 
lui cu Lucinschi, apoi cu Voronin, iar și mai apoi, cu Dodon. Acceptarea 
prizonieratului agrarian și postarea în opoziție față de forțele care au 
luptat pentru crearea condițiilor dispariției URSS și apariției Republicii 
Moldova independente, organizarea în colaborare cu agrarienii corupți 
a unui referendum antiunionist și a unor întruniri republicane cu vădită 
tentă antiromânească au schimbat esențialmente traiectoria de dezvol-
tare a Republicii Moldova. Știrile date în „Mesager”-ul de atunci referi-
toare la aceste fenomene au respectat echidistanța expunerii și punctul 
de vedere al surselor, dar în comentariile redacției apariția clivajelor sus-
pomenite au fost tratate în corespundere cu dezideratele actului fon-
dator al republicii. Un punct de vedere mai elaborat al redacției asupra 
evenimentelor contradictorii de atunci și a rolului președintelui Snegur 
în acel context a fost înglobat în filmul documentar Per aspera..., autori –  
V. Saharneanu. P. Bogatu și B. Iarușevschi; regizor și operator – A. Barat. 
La Televiziunea Națională, filmul a fost pus pe post de Ziua Republicii 
– 27 august 1993 – și a fost precedat de „Mesager”-ul, care în deschidere 
a avut un reportaj de la depunerea de flori la Monumentul lui Ștefan cel 
Mare. Reportajul a redat cu exactitate atmosfera în care a decurs cere-
monia: o Piață a Marii Adunări Naționale nu doar pustie, ci și îngrădită 
de trei rânduri de polițiști, carabinieri și colaboratori ai serviciului de 
securitate; o grămăjoară de funcționari, în frunte cu „conducerea de 
vârf ”, curgând resemnate către picioarele statuii; o grămadă de lume 
înghesuită dincolo de veceul Parcului Catedralei, trimițând în direcția 
grămăjoarei slogane de blam. Câteva secvențe de arhivă despre marea 
serbare populară ce a avut loc în aceeași Piață doar cu doi ani în urmă, 
adăugate în finalul reportajului, au demonstrat abaterea flagrantă a re-
publicii-mutant de la traiectoria dată de popor Republicii de la 27 au-
gust 1991. Reportajul, dar mai ales filmul Per aspera..., a stârnit o reacție 
atât de mare în turnul din vale, încât doi dintre cei mai înfocați consi-
lieri prezidențiali, Gheorghe Mazilu și Viorel Cibotaru, s-au prezentat 
în aceeași seară la televiziune și i-au cerut directorului Pârțac timp de 
emisie pentru o replică imediată. Conciliant, directorul s-a conformat 
insistențelor și, probabil, pentru a evita excese de emoții din partea 



34 R O M Â N Ă
trimișilor, s-a propus drept moderator. Consilierii au vorbit pătimaș, au 
prezentat argumentele pe care le credeau convingătoare în combaterea 
realității redate în „Mesager” și a opiniilor din documentarul Per aspe-
ra... Părerea care s-a creat, urmărindu-le predicațiile la televizor, a fost că 
ei nu au combătut, ci au confirmat mesajele emisiunii și ale filmului. Cu 
toată străduința directorului-moderator Pârțac de a menține emisiunea 
în parametrii de conduită corectă, unul dintre consilieri a reușit totuși 
să articuleze amenințări nepermise la adresa mea, speriindu-mi părinții 
și copiii. Mazilu a revărsat de pe ecrane un torent de cuvinte furioase, 
încheiate cu sentențioasa divagație: „Dacă lui Saharneanu nu-i place 
Republica Moldova, atunci să se care dincolo de Prut”. Și asta o spunea 
un fost profesor universitar care ar fi trebuit să cunoască vestita frază a 
lui Mihai Eminescu despre greșelile politicianului – tema de fond ata-
cată de film: „Greșelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă 
milioane de oameni nevinovați, se împiedică dezvoltarea unei ţări între-
gi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei”.

Nici în emisiune și nici în film, autorii nu l-au învinuit pe președintele 
Snegur de crimă; au vorbit critic despre greșeli. Dar unii oameni de 
care s-a înconjurat președintele și de la care aștepta sfaturi nu-i dădeau 
nicio șansă să le accepte, să le înțeleagă și să le îndrepte. Iar Gheorghe 
Mazilu avea dreptate în ceea ce privește Republica Moldova: cum nu 
mi-a plăcut ea în 1993, cotonogită de agrarieni, tot atât îmi displace în 
2021, mutilată de socialiștii trădători ai lui Dodon și de degenerații lui 
Plahotniuc și Șor. Pentru că ei, corupții, trădătorii și degenerații ajunși 
la putere, sunt consecința directă a acelor greșeli.

... Iată de ce, revenind la momentul primirii tardive a medaliei din mâna 
curierului, am fost surprins că decernarea ei cu tot cu titlul onorific nu 
a fost anulată. Am acceptat-o ca pe o invitație la iertare, deși a venit cu o 
întârziere de peste cinci ani, deși a fost trimisă prin curier în situația în 
care atât emitentul decorației, cât și cel decorat erau în viață, se aflau în 
aceeași localitate și își aveau sediile în perimetrul aceluiași cartier, deși 
trecusem printr-un atentat pus la cale de politicienii care îl menajau la 
vremea respectivă pe semnatarul decretului de decorare, dar și pe cel 
de lichidare a „Mesager-90”. Vorba vine: toate se iartă, nimic nu se dă 
uitării.


