
 

 

166 

MASS-MEDIA DIN REPUBLICA MOLDOVA: ÎNTRE 

ÎNREGIMENTARE DOCTRINARĂ ŞI PLURALISM POLITIC 

 

Constantin MARIN, 

doctor habilitat, profesor universitar, 

Universitatea de Stat din Moldova 

 

Summary. The article includes an analysis of the path of the local media from the Soviet 

paradigm of functioning by regimentation in the ideological system of the Communist Party to 

the media pattern of democratic societies. The author reveals that this journey in the case of the 
Republic of Moldova in the last three decades has been intermittent, contradictory and 

inconsistent, which, grosso modo, did not culminate in the enthronement of the media 

pluralism. In this context, the current media area includes the characteristics of the partisanship 

/ mercenary and the political pluralism as well. 

 

Key words: ideological sistem, media pluralism, political pluralism, monopartidism, 

pluripartidism, transition, totalitarism, democracy, mass-media.  

 

Republica Moldova a moştenit de la vechiul regim o presă scrisă şi electronică 

profund înregimentată ideologic. Această stare de lucruri a fost determinată de cadrul 

legislativ în vigoare în perioada sovietică. Constituţia URSS (1977), deşi proclama în 

art. 50 libertatea cuvântului şi cea a presei, le-a conferit o interpretare doctrinară: 

libertăţile menţionate urmau să fie racordate „intereselor poporului şi scopurilor 

consolidării şi dezvoltării orânduirii socialiste”. Îndoctrinarea mijloacelor de informare 

şi propagandă de masă (astfel în perioada sovietică au fost denumite resursele media) a 

fost determinată de asemenea de monopolul exclusiv al Partidului Comunist al Uniunii 

Sovietice (PCUS) şi, implicit, al organizaţiilor ei teritoriale (inclusiv, al Partidului 

Comunist al Moldovei – PCM) în această sferă a vieţii sociale.  

Dominaţia respectivă şi-a găsit expresie în controlul de partid al apariţiei oricărei 

publicaţii periodice, în finanţarea acestora, determinarea politicilor lor editoriale, 

supravegherea prin aplicarea cenzurii a conţinuturilor media, deţinerea monopolului 

asupra multiplicării şi răspândirii presei periodice, precum şi asupra emisiei 

audiovizuale etc.  

Esenţa şi impactul monopartidismul medatic absolut din epoca sovietică lesne 

pot fi dedus chiar dintr-un singur document. E vorba de nota informativă a Biroului CC 

al PC(b)M din 23 ianuarie 1959, citată de cercetătoarea Mariana Bagrin, şi din care 

reproducem unele spicuiri: „(...) Subvenţia de stat alocată pentru editarea ziarelor şi 

revistelor din RSSM sub egida Partizdatului CC al PC(b)M constituia 4 mil. ruble 

anual, iar măsurile preconizate în vederea reducerii pierderilor suportate de publicaţiile 

periodice şi renunţării la subvenţia de stat pentru presă erau următoarele: desfiinţarea 



 

 

167 

ziarului republican Colhoznicul Moldovei şi compensarea acestui lucru printr-o 

reflectare mai largă a problemelor agriculturii în „limba moldovenească” în ziarul 

Moldova socialistă. Tirajul de 50 de mii de exemplare ale publicaţiei Colhoznicul 

Moldovei urma să fie transmis Moldovei socialiste; (...); ziarele de tineret Tinerimea 

Moldovei şi Молодежь Молдавии urmau să apară pe viitor întro singură ediţie, cu text 

similar în limbile moldovenească şi rusă (...); (...) dublarea (...) preţului de abonare la 

revista Nistru de la 2,5 ruble la 5 ruble pentru un număr, iar în cazul revistelor Femeia 

Moldovei şi Scânteia leninistă – de la 1 rublă la 2 ruble pentru un număr” [1]. 

Întru confirmarea aceleiaşi teze privind monopartidismul mediatic mai amintim 

că în 1962, potrivit sursei citate, prin decizia PC a fost suprimată întreaga presă 

raională din RSSM, locul ei fiind luat de ziarele interraionale: Scânteia (Bălţi), 

Drapelul leninist (Bender), Leninistul (Brătuşeni), Calea spre comunism (Cahul), 

Drapelul leninist (Bender), Zorii (Călăraşi), Satul colhoznic (Căuşeni), Zorii Moldovei 

(Comrat), Zorii comunismului (Cotovsc), Drapelul victoriei (Criuleni), Drumul leninist 

(Lazo), Drapelul comunismului (Leova), Farul nistrean (Râbniţa), Pravda (Ungheni), 

Drapelul roşu (Floreşti), Tribuna (Otaci). Am insistat asupra acestui registru de ziare 

pentru a developa şi tiparele ideologice cuprinse în chiar titlurile acestora. 

Îndoctrinarea presei în perioda monopartidsmului mediatic a fost realizată din 

plin şi de aplicarea cenzurii rigide şi necontenite, instituţionalizată în Glavlit, 

acronimul rusesc la Glavnoe upravlenie po delam literatury i peciati. Fondată în 1922, 

această entitate a fost calificată de unii cercetători drept „KGB-ul ideologic”. Istoricul 

Ion Varta în articolul Cenzura sovietică din R.S.S. Moldovenească în anii ’70 ai 

secolului al XX-lea (2011) în această ordine de idei nota: „...cenzura draconică de tip 

comunist a făcut ravagii, decenii la rând, schilodind şi mutilând destinele nu doar ale 

reprezentanţilor culturii, ştiinţei din R.S.S.M. Prin privarea de dreptul de a accede, în 

mod nestingherit, la informaţia utilă, pe care cenzorii sovietici, aceşti „ostaşi ai 

frontului invizibil”, au dosit-o cu multă „grijă”, s-au comis alte multiple crime, 

deformându-li-se şi conştiinţa sutelor de mii de basarabeni şi ale căror consecinţe le 

mai resimţim şi în prezent” [2]. 

Modificarea articolului 6 din Constituţia sovietică din 14 martie 1990 a marcat 

încheierea etapei de dominaţie absolută a PCUS. Noile prevederi constituţionale, însă, 

au avut un conţinut ambivalent: pe de o parte, PCUS înceta să mai fie calificat drept 

nucleu al societăţii, iar pe de alta - partidele politice altele decât PC, deşi au intrat în 

legalitate şi puteau să acţioneze în limita prevederilor lor programatice şi statutare, 

totuşi, nu puteau depăşi cadrul constituţional al statului socialist. În pofida acestei 

restricţii, Constituţia în redacţia 1990 a consemnat apusul erei monopartidiste şi a 

deschis perspective pentru societatea pluripartidistă. Concomitent a fost declanşat 

procesul de demontare a monopolului PC în domeniul mass-media, a deschis 

perspectivele de retragere a presei din sfera politicului şi trecerea ei în spaţiul public.  



 

 

168 

1. De la monopartidism la pluripartidism media 

A. Presa de partid în anii 90  

Pluripartidismul media a constituit inovaţia anilor 90 în câmpul mijloacelor de 

informare autohtone. „Creştrerea numerică fără precedent în prima jumătate a aa.90 a 

formaţiunilor politice (totalul lor depăşise cifra de 50), notam în articolul Presa de 

partid şi valorizarea societăţii civile [Mass-media din Moldova,1999, iunie, pp.21-22], 

a fost însoţită de proliferarea presei de partid.Mai fiecare asociere politică considera 

drept angajament editarea unui ziar. Astfel, în anul apariţiei ziarului Ţara,1990 

(predecesor al ziarului Ţara a fost buletinul informativ Deşteptarea, lansat în mai 

1989 - n.n.), sunt lansate deasemenea publicaţia social-democraţilor Republica, 

tipăritura comuniştilor Cuvântul. În 1993 pe arena presei debutează socialiştii cu 

ziarul Dreptatea, pefediştii de astăzi (atunci Congresul Intelectualităţii) pornesc 

Mesagerul, agrarienii – Pământ şi Oameni. Partidul Reformei pune la cale 

Observatorul de Chişinău. Ceva mai târziu apar Moldovanul (Partidul Republican), 

Albina (Partidul Democrat al Muncii), Libertatea (Partidul Liberal), Luceafărul 

(Partidul Renaşterii şi Concilierii), Dialog (Mişcarea pentru o Moldovă Democrată şi 

Prosperă), Furnica (Mişcarea Social-Politică „Alianţa civică pentru reforme”) etc. O 

serie de partide în aceiaşi perioadă de timp au purces la crearea verigii locale de 

presă”.  

Activitatea editorială a partidelor a fost pe căt de perseverentă, pe atât şi de 

instabilă. Curba ei a fost în creştere în ajunul şi pe parcursul campaniilor electorale. 

Intensitatea interesului faţă de presă, însă, a scîzut brusc imediat după consumarea 

scrutinului. Excepţie au făcut doar partidele care au depăşit baremul stabilit de 

legislaţia electorală în vigoare.  

În anii 90 dincolo de pluripartidismul presei, fenomen înscris perfect în sfera 

politicului, au fost atestate şi primele tentative de migrare a presei în spaţiul public 

comunicaţional. În context, invocăm ziarul Observatorul de Chişinău. Publicaţia a fost 

lansată în ajunul alegerilor parlamentare din 1994 de către Partidul Reformei. Ea a 

apărut un timp scurt – de la 16 noiembrie 1993 până la 15 martie 1994. Partidul 

Reformei, neavând suportul social suficient, a rămas în afara cursei electorale şi curând 

a dispărut pentru câtva timp de pe eşicherul politic autohton. Odată cu el a dispărut de 

pe arena informaţională şi ziarul. Astfel comportamentul partidului a fost unul obişnuit, 

deloc reformator. În schimb ţinuta şi consistenţa informaţională a Observatorului au 

denotat că partidul şi-a onorat cu brio propria denumire. 

Ziarul de partid Observatorul de Chişinău a constituit pentru anii ′90 mai curând 

o excepţie, decât o regulă atunci când a fost vorba de presa de partid. Revelaţia pe care 

a produs-o şi care, consider, trebuie remarcată în istoria modernă a mass-media din 

Moldova, a constat în faptul că Observatorul (poate şi graţie profesionalismului 

colaboratorilor lui, dorinţei lor de a practica un jurnalism de bună calitate), a 

demonstrat o voinţă clară de a respecta dreptul cetăţeanului la informaţie. Articolele 



 

 

169 

din ziarul examinat inserate la rubricile Societate, Politică, Economie şi Business, 

Hârtii de valoare, Bănci şi Finanţe, Publicitate, Cultură, unele dintre care fiind 

novatoare pentri presa naţională de atunci, s-a distins prin exhaustivitate, largă 

respiraţie civică şi chiar, în linii mari, prin imparţialitate.  

B. Presa de partid, două decenii mai târziu 

Ziarele editate în ultimul deceniu al secolului trecut de numeroasele formaţiuni 

politice a constituit pentru o vreme unul dintre pilonii presei autohtone din acea 

perioadă. În jurnalismul de partid, profesat de această categorie de presă, opina 

cercetătorul media Ion Bunduchi, „rămâne puţin loc pentru jurnalismul responsabil”.  

Iată de ce presa de partid tipărită, cunoscând un aflux fulminant în prima jumătate a 

anilor 90, a intrat în conul de umbră în următoarele decenii, încetând azi să mai fie 

unul dintre segmentele de bază ale sistemului mediatic naţional.  

În ultima vreme presa de partid, grosso modo, s-a adaptat oportunităţilor oferite 

de spaţiul virtual. Astfel, unele partide parlamentare şi formaţiuni politice 

extraparlamentare au secundat ziarele printate cu versiunile lor electronice. Este cazul, 

de exemplu, al Partidul Socialiştilor din Moldova (www.socialistii.md), Partidului 

Democrat din Moldova (http://moldovademocrata.md/ ), dar şi PCRM care nu a intrat 

în legislativ în urma alegerilor din 2019 (http://www.comunist.md/# ).  

Formaţiunile politice ce au renunţat sau nu au dispus de ziare printate au 

recuperat presa de partid cu diverse platforme web 2.0. Astfel, de exemplu, blocul 

electoral ACUM, constituit din Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS) şi Partidul Politic 

Platforma Demnitate şi Adevăr (PPDA), au lansat în comun pagina web 

https://acum.md/, iar PPPDA de unul singur – pagina http://www.platformada.md/ro/#. 

La fel au procedat şi alte formaţiuni politice autohtone. Am putea spune că la aproape 

trei decenii după destrămarea monopartidismului mediatic presa de partid a evoluat în 

paginile web de partid. Acestea, în frecvente cazuri, asigură abonarea virtuală la 

fluxurile de ştiri elaborate de exponenţii unei sau altei formaţiuni politice. Paginile web 

de partid pot fi accesate de asemenea pe diverse reţele de socializare (Facebook, 

Twitter, Odnoklasniki etc.). 

Presa de partid în ultimii ani a evoluat, din punctul nostru de vedere, şi în 

coordonatele paginilor web personalizate ale liderilor de partid şi (sau) ale 

blogurilor/vlogurilor personale ale unor fruntaşi de partid ori ale unor formaţiuni 

politice. Ele au devenit platforme de promovare a programului de partid, de diseminare 

a declaraţiilor politice şi articolelor semnate de liderii de partid pe marginea diferitor 

evenimente şi fenomene social-politice.  

Pluripartidismul mediatic, marcând destrămarea monopolul unei singure 

formaţiuni politice în câmpul comunicaţional (lucru pozitiv în sine), chiar dacă a 

încercat să se conformeze la noile resurse de comunicare, s-a dovedit, totuşi, a fi un 

fenomen efemer, având puţine premise pentru a dispune de o sustenabilitate pertinentă. 

Vectorul descendent de dezvoltare a fost determinat, preponderent, de abordarea 



 

 

170 

deschis doctrinară a evoluţiilor sociale ce a contravenit dreptului la informaţie de 

interes public, cuprins în art.34 al Constituţia Republicii Moldova (1994). 

2. De la pluripartidism la partizanat media  

Fenomenul pluripartidismului presei în spaţiul informaţional naţional, aproape 

că din start, a fost secundat de controlul neafişat din partea formaţiunilor politice 

asupra unor publicaţii periodice tipărite, declarate formal neangajate politic, sau de 

afilierea tacită şi(sau) ocultă a acestora faţă de unele partide politice. Acest fenomen, 

pe care la timpul respectiv, l-am calificat drept partizanat politic al presei scrise, s-a 

prefigurat în anii 90 şi s-a proliferat în perioada următoare la scara presei electronice şi 

a new media. 

A. Partizanatul media din anii 90 

„În esenţă veşmântul mass-media actuale e de fabricaţie trecută – astfel am calificat 

evoluţiile din anii 90 ale presei indigene în articolul Mass-media din Moldova: între 

partizanatul politic şi jurnalismul liber (Vocea Civică, 1997, vol.3, nr. 1, pp. 10-11). El, în 

opinia mea, ar putea fi calificat partizanat politic. (...) După 1990, odată cu 

înlăturarea Partidului Comunist de pe arena politică locală, situaţia, în aparenţă, s-a 

schimbat : pluripardismul a substituit monopartidismul. Structural presa, însă, a 

rămas intactă. Ea a devenit doar multipolară. Mass-media a rămas fidelă vechilor 

tipare, a servit şi serveşte o instituţie politică, lăsând ca şi mai înainte cititorul, 

telespectatorul şi radioascultătorul de izbelişte”. 

Comportamentul partizan al mass-media din anii 90 a fost consemnat şi de alţi 

cercetărori şi comentatori ai evoluţiilor din câmpul mediatic. Astfel, directorul Asociaţiei 

pentru Democraţie Participativă "ADEPT", Igor Boţan, evaluând în anul 2004 conduita 

mediilor de informare în campaniile electorale din anii 1994-2003, a constatat că 

publicaţiile periodice de stat şi compania Teleradio Moldova, cu anumite excepţii, au fost 

partizane. „Exemplul alegerilor prezidenţiale din noiembrie 1996 este extrem de 

edificator, nota el. Atunci televiziunea de stat şi ziarul Nezavisimaia Moldova au făcut 

partizanat în favoarea preşedintelui Parlamentului Petru Lucinschi, care a câştigat 

alegerile, iar Moldova suverană a făcut partizanat în favoarea prim-ministrului, Andrei 

Sangheli, lucruri confirmate în raportul final al misiunii OSCE” [3].  

E de menţionat că partizanatul media a fost tratat ca ceva firesc şi salutar, 

promotorii lui fiind apreciaţi înalt de exponenţii puterii. Şi dimpotrivă. Instituţiile 

media ce făceau dovada prestaţiei imparţiale în campania electorală au fost blamate, iar 

conducătorii lor au fost supuşi presiunilor. Igor Boţan astfel a calificat ironic drept „o 

curiozitate a campaniei din 1996” faptul că directorul de atunci al radioului naţional, 

Alexandru Dorogan, care a primit felicitări din partea tuturor concurenţilor electorali 

pentru prestaţia demnă şi imparţială a instituţiei pe care a condus-o, a fost nevoit să-şi 

caute un alt loc de muncă. „A fost o vendetă a învingătorilor că nu a procedat ca 

redactorul de la „Nezavisimaia Moldova”? se întreba el. Oare nu de aici izvorăsc 

moravurile ce domină în mass-media de stat? După venirea în 2001 la guvernare a PC 



 

 

171 

prestaţia instituţiilor mass-media de stat s-a deteriorat dramatic, fiind supuse 

controlului şi în serviciul intereselor acestuia. 

B. Partizanatul media, două decenii mai târziu 

La început de secol pe piaţa locală au fost lansate mai multe entităţi media ce au 

demonstrat ataşament faţă de valorile jurnalismul liber. Constantin Tănase, redactor-şef 

şi director al Flux-ului (1997-2001), nota: „...Toată presa liberă şi independentă din 

RM de după anul 2000 a ieşit din FLUX-ul lansat pe 15 martie 1997”. Alături de Flux, 

la acea vreme, exponenţi ai jurnalismului liber, cu rezervele de rigoare, au fost Timpul. 

Info-magazin, 2001/Timpul de dimineaţă, 2004, Экономическое обозрение Логос 

пресс/Observator economic Logos Press, 1990 ş.a., câteva servicii de televiziune şi 

radio (Antena C , 1998, Pro TV Chişinău, 1999, DTV, 2001, Eu TV, 2002, etc.). 

Mediile de informare menţionate în anii lor de glorie au reuşit să-şi păstreze 

independenţa, statutul de neangajare faţă de o structură politică sau grupare economică.  

Ziarul Timpul, în special după ce a devenit cotidian (2005) şi cu precădere pe 

durata cât la cârma lui s-a aflat fondatorul lui, Constantin Tănase (2001-2014), dar şi în 

ultimii ani de apariţie în format print, deşi a beneficiat de sprijinul financiar al 

Guvernului României, a fost, după cum se menţiona, pe bună dreptate, pe site-ul 

instituţional, „un spectator al vieţii politice şi sociale din Moldova, care oferă constant 

analize politice, comentarii şi reacţii la evenimentele ce au loc în viaţa de zi cu zi. El a 

oferit o pluralitate de opinii, prin supravegherea vieţii publice din Republica Moldova, 

informaţii importante despre evenimentele de interes public”. 

Un alt exemplu de jurnalism liber l-a demonstrat ziarul privat Экономическое 

обозрение Логос пресс (Observator economic Logos Press) ce apare în format printat 

de aproape trei decenii, iar în ultima vreme – şi în versiune electronică. Dmitrii Kalak, 

redactor-şef al Logos Press, a explicat astfel longevitatea publicaţiei: „...pe piaţa 

noastră, există puţine instituţii mass-media care nu depind din punct de vedere 

financiar şi politic, care sunt cu adevărat imparţiale şi netendenţioase, printre acestea 

numărându-se, cu siguranţă, Ekonomiceskoie obozrenie Logos-Press. Principalele 

trăsături caracteristice ale publicaţiei, care au constituit cheia creşterii autorităţii 

acesteia, sunt imparţialitatea în reflectarea celor mai actuale probleme ale ţării şi 

distanţarea evidentă de toate grupurile politice şi structurile puterii”. 

Antena C, cu o arie de acoperire echivalentă cu două treimi din teritoriul ţării, 

emitea nonstop 24 buletine de ştiri, inclusiv 6 în limba rusă, iar de două ori pe 

săptămână prezenta actualităţi în engleză, franceză şi spaniolă. Postul a avut în grilă 

emisiuni tematice social-politice, economice, culturale, multe dintre care aveau carac-

ter interactiv. El în scurt timp s-a afirmat drept o sursă echidistantă de informare a 

ascultătorilor ceea ce i-a alimentat bunul lui nume. Politica editorială respectivă, însă, a 

fost schimbată cardinal în 2007, odată cu privatizarea lui şi gestionarea lui de persoane 

interpuse în favoarea PCRM. 



 

 

172 

Pro TV Chişinău, DTV şi Euro TV (pănă la privatizarea ultimului în 2007) au 

introdus pe piaţa audiovizuală din Republica Moldova o nouă manieră, pluralistă şi 

echidistantă, de realizare şi prezentare a programelor informative şi analitice, devenind 

în acest sens servicii media de referinţă. Grila de emisie a DTV, de exemplu, includea 

de luni până vineri câte şapte programe informative de 60 de minute, iar în weekend – 

emisiuni analitice şi documentare, inclusiv „Presa presei!”, „Km O”, „Lumea de lângă 

noi” etc. Politica lui editorială, axată pe abordarea imparţială a realităţii cu participarea 

reprezentanţilor diferitor partide politice, a fost tratată cu reavoinţă de guvernarea 

comunistă de atunci care i-a creat mai multe piedici. În 2007, astfel, după privatizarea 

Euro TV, cu care DTV a partajat până atuncui canalul 23, emiţător 3 kw din Străşeni, a 

fost lipsit de această posibilitate.  

Exemplele de referinţă, precum şi altele câteva ce nu au încăput în aceste pagini, 

au constituit pe parcursul ultimelor decenii, în pofida presiunilor exercitate, totuşi, 

excepţii şi nicidecum – normalitate în promovarea valorică a jurnalismului liber. Mass-

media în partea lor covârşitoare, spre deosebire de exemplele citate, au avut un cu tot 

alt comportament, rămând în acest răstimp tributară partizanatului politic. Acesta a 

afectat atât presa tipărită, cât şi resursele mediatice, aflate în topul consumatorilor: 

televiziunea şi mai nou, platformele informaţionale online. 

Partizanatul politic al mediilor de informare a fost articulat în mod diferit. În 

primul rând, e vorba de servilismul politic, demonstrat de mass-media moştenite din 

regimul sovietic. Astfel s-au comportat, în primul rând, fostele organe de partid şi 

sovietice Moldova Socialistă şi Cоветская Молдавия. Acestea, chiar dacă şi-au 

schimbat denimirile (Moldova Suverană, Независимая Молдова) şi au început să 

apară în serii noi, au urmat vechile practici de a servi partidul de guvernământ. Aceiaşi 

conduită din raţiuni similare a fost adoptată şi de o serie de servicii media audiovizuale 

atât vechi (TV Moldova, Radio Moldova), cât şi noi, afiliate tacit la PCRM (NIT, Euro 

TV şi Antena C – ultimele două cu începere din 2007).  

Centrul de Jurnalism Independent şi Coaliţia pentru alegeri libere şi corecte, 

analizând prestanţa acestei categorii de mass-media pe parcursul a cinci campanii 

electorale dintre anii 2001-2008 (studiul Evaluarea situaţiei mass-media din Republica 

Moldova – e posibilă reflectarea liberă şi corectă a campaniei pentru alegerile 

parlamentare 2009?), au relevat predilecţia discretă a mediilor de informare 

menţionate de a fi instrument fidel al PCRM.  

Monitorizările efectuate în acea perioadă au conchis:  

„după aproape doua luni de monitorizare, tendinţele au rămas aproape aceleaşi 

- numărul mass-media care fac partizanat politic în favoarea partidului de guvernământ 

este mai mare”;  

buletinele de ştiri de la postul de televiziune Moldova 1, Radio Moldova, NIT 

şi Antena C au fost „concepute în aşa fel încât să influenţeze electorala în favoarea 



 

 

173 

PCRM”, iar EU TV a favorizat în continuare PPCD, „atât în ştiri cât şi în emisiunile de 

opinii”;  

ziarele Moldova Suverana, Nezavisimaia Moldova, Agentia de stiri Moldpres 

si portalul www.omg.md sprijină PCRM prin „publicarea materialelor elogioase la 

adresa acestui concurent electoral”.  

Comportamentul partizan, în paradigma descrisă mai sus, deşi s-a mai temperat 

după scrutinul din 2009, nu a fost abandonat definitiv de mediile de informare de 

referinţă. Acesta doar a fost racordat la noile realităţi politice, partizanatul media 

devenind multipolar, în funcţie de registrul partidelor ce au ajuns la guvernare sau s-au 

poziţionat vizibil pe piaţa politică. Afilierea politică multipolară respectivă în ultimii 

trei-patru ani a fost articulată, grosso modo, potrivit mai multor monitorizări ale CJI, 

API, APEL, în cel puţin şapte segmente partizane media: 

mediile pro-guvernarea PDM, inclusiv posturi de televiziune (Prime, Publika, Canal 2 

şi Canal 3), servicii radio (Publika FM, MuzFM şi Maestro FM), portaluri web 

(publika.md, voxpublika.md, epresa.md, autostrada.md, zumi.md, vesti. md, 24h.md) 

etc. Acestea au avut sprijinul financiar prin redistribuirea publicităţii de la agenţiile de 

publicitate Casa Media şi Casa Media Plus;  

 mediile pro-platforma politică a PSRM, inclusiv posturi de televiziune (Accent 

TV, NTV Moldova, 2016 ca post TV generalist ce are la bază difuzarea 

contentului postului tv HTB din Federaţia Rusă, şi canalul distratctiv Exclusiv 

TV, 2017; ziarul şi portalul web Argumenti i fakti şi tsn.md, ziarul Panorama 

difuzat în UTA Găgăuzia, portalul actualităţi.md, Exclusive Sales House etc. 

Se presupune că acest segment poate să cuprindă şi ziarul «Комсомольская 

правда в Молдове» (КП) şi site-ul acestuia; 

 mediile pro-platforma politică PAS-PPDA, inclusiv posturi de televiziune 

(Jurnal TV), servicii de radio (Jurnal FM), ziarul Jurnal de Chişinău; 

 mediile pro-platforma politică a Partidului Şor (posturile Televiziunea 

Centrală şi Orhei TV); 

 mediile pro-platforma politică a PCRM (postul de televiziune Moldova 1 între 

anii 2001-2009, NIT TV, 1997-2012, serviciile Radio Moldova, Antena C după 

anul 2007). În 2012 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a retras licenţa 

de emisie acordată NIT TV pentru nerespectarea pluralismului de opinii. Acest 

segment a existat până la ultimele alegeri parlamentare; 

 mediile pro-platforma politică PLDM (posturile de televiziune TV 7, TNT, 

Bravo) – acest segment a dispărut odată cu declinul politic al partidului şi 

schimbarea în 2016 a proprietarului TV 7); 

 mediile pro-platforme politice ocazionale (la această categorie am putea 

atribui, cu toate reservele ce se impun, posturile de televiziune, gen Vocea 

Basarabiei TV (2015) şi radio Vocea Basarabiei (2000); TVC 21 (1999), Ren 



 

 

174 

Moldova (2013), RTR Moldova (2013) etc.). Acestea se comportă/acţionează 

mai curând în funcţie de prilejurile financiare oferite şi conjunctrura politică. 

Partizanatul multipolar al mediilor de informare a fost şi este alimentat, în bună 

parte, de incapacitatea sau imposibilitatea acestora de a-şi asigura un suport financiar 

demn pentru funcţionare liberă (în virtutea pieţei de publicitate restrânse şi 

monopolizate autohtone). Altfel spus, mass-media de la noi din start a trebuit să aleagă 

între statutul de întreprindere economică sau una politică. În cele mai frecvente cazuri 

mediile de informare locale au preferat cel de-al doilea statut, lunecând astfel spre 

partizanatul politic.  

Pluripartidismul şi partizanatul media multipolar şi-au avut rostul lor în 

diversificarea pieţei media din Republica Moldova. E vorba, întâi de toate, că aceste 

fenomene au pus capăt stării politice monocolore a mijloacelor de informare, proprii 

perioadei sovietice. În al doilea rând, ele au consacrat voci diferite, abordări multiple şi 

platforme media polivalente ce-au configurat peisajul mediatic autohton din ultimele 

trei decenii. Drept urmare, fenomenle respective au generat o anume diversitate 

politică media. Aserţiunile enunţate, însă, nu trebuie percepute ca o justificare a 

efectelor nocive iminente ale pluripartidismului şi partizanatului media multipolar, ci 

trebuie interpretate doar ca parte a unei abordări multidimensionale a fenomenelor de 

referinţă. 

Pluralismul media 

Pluralismul în domeniul media preponderant face referinţă la diversitate. Din 

această perspectivă pluripartidismul şi partizanatul media multipolar, dimensionat în 

paginile anterioare, pot fi tratate ca manifestări particulare ale pluralismului media. 

Totodată vom remarca că acestea reprezintă faţete periferice ale fenomenului complex 

de pluralism media. 

Una dintre dimensiunile fundamentale ale pluralismului media, din punctul 

nostru de vedere, derivă din reflectarea/abordarea evenimentelor şi fenomenelor de 

interes public prin optici şi surse multiple, axată pe necesitatea omului de a fi informat 

suficient pentru a-şi forma liber propria înţelegere şi a-şi determina comportamentul 

social. Pluralismul media la nivel de conţinuturi presupune de asemenea coexistenţa 

viziunilor nu doar multiple, ci şi divergente/adverse asupra unui eveniment/fenomen. 

Drept urmare, consumatorul de informaţie are la îndemână o varietate de opinii şi 

argumente, pe care le poate evalua, la care se poate ralia sau de care se poate detaşa. 

Pluralismul media din această perspectivă, deci, nu impune omului o anumită 

interpretare, întelegere, ci îi oferă şansa reală de a alege una dintre opiniile enunţate 

sau de a elabora propria opinie în baza datelor/judecăţilor de valoare furnizate. Altfel 

spus, din acest punct de vedere atestăm pluralism media în cazul în care un ziar, post 

de radio sau de televiziune, portal de ştiri etc. adoptă o politică editorială realizată la 

nivel de conţinuturi în coordonatele valorice ale diversităţii de opinii şi surse, ale 



 

 

175 

echidistanţei şi imparţialităţii. Aceasta va fi optica de evaluare a pluralismului media 

autohton din ultimele trei decenii. 

A. Pluralismul media din anii ′90 

Analizând acum două decenii fenomenul pluripartidismului mediatic, 

consemnam în articolul Presa de partid şi valorizarea societăţii civile (Mass-media din 

Moldova,1999, iunie, pp. 21-22) că „peisajul informaţional autohton din aniii ′90 a fost 

marcat de două evenimente relevante. Primul l-a constituit lansarea ziarului Glasul , 

celălalt – editarea publicaţiei Frontului Popular Creştin Democrat din Moldova Ţara. 

Ele, pe de o parte, au semnalat apusul dominaţiei unui partid – a celui comunist – în 

domeniul mass-media, iar pe de alta – au întrunit însemnele evoluţiei ambivalente a 

presei scrise locale. Ziarul Glasul  putea fi caracterizat în acest sens drept reper 

potenţial pentru pluralitatea presei în Moldova. Ţara, după cum aveam să ne 

convingem ulterior, a consemnat începuturile pluripartidismului presei sau ale presei 

pluripartidiste. În primul caz, intuiam  intenţia de edificare a unei prese ce-ar reflecta 

întregul spectru de opinii existent în societate, ce-ar da curs libertăţii de exprimare şi 

abordării imparţiale a aranjamentelor sociale şi de altă natură. În cazul al doilea, se 

anunţa libertatea formaţiunilor politice eterogene din punct de vedere doctrinar de a se 

manifesta pe tărâmul mass-media”.  

Dintre cele două tendinţe, semnalate acum două decenii, continuitate a avut-o 

cea de-a doua. Prima, pluralismul media, deşi ar fi trebuit să aibă întâietate, conferind 

în condiţiile democratizării sustenabilitate evoluţiei fireşti a mijloacelor de informare, a 

purtat, însă, un caracter spontan, selectiv şi discontinuu. Din acest considerent, în anii 

′90 putem vorbi doar despre prefirarea unui anumit pluralism media (alias diversitate). 

E vorba, întâi de toate, de pluralismul media la nivel lingvistic (presa scrisă, în 

special, a fost editată nu doar în limbile română şi rusă, ci şi în găgăuză, bulgară, chiar 

dacă ultimele limbi încă erau utilizate sporadic). Drept urmare, a fost atestat, în al 

doilea rând, un anume pluralism cultural sau multicultural (presa a promovat etosul atât 

al naţiunii titulare, cât şi al minorităţilor etnice). În al treilea rând, s-a constatat 

pluralismul politic şi structural media, exprimat, după cum cum am mai spus, în 

pluripartidsmul, iar mai apoi – şi în partizanatul media. În anii de referinţă puţine 

tipărituri, (aici reamintim ziarele Flux, Timpul. InfoMagazin etc., postul de radio 

Antena C, cel de televiziune ProTV Chişinău şi alte câteva medii scrise şi 

audiovizuale) au servit probe ale ataşamentului faţă de pluralismul media.  

Partea covârşitoare a mass-media a anilor ′90, totuşi, a fost departe de a fi 

pluralistă la nivel de politici editoriale şi conţinuturi. Întru susţinerea acestei aserţiuni 

vom face referinţă la unele estimări, răspândite pe larg în presa şi investigaţiile 

timpului. Institutul European pentru mass-media (The European Institute for the 

Media – EIM) în anul 2001, monitorizând comportamentul electoral din alegerile 

parlamentare anticipate din 25 februarie a cinci posturi tv (TVM, ORT Moldova, NIT, 

Catalan TV, TV-21), a tot atâtea posturi de radio (Radio Moldova, Antena C, Nostalgie, 



 

 

176 

HIT FM, Russkoe Radio) şi a nouă ziare (De facto, Flux, Ţara, Luceafărul, 

Nezavisimaia Moldova, Kommunist, Săptămâna, Jurnal de Chişinău şi Dialog), a 

constatat că propriu-zis informaţii, obiective şi imparţiale despre concurenţii electorali 

au fost foarte puţine, fapt ce a redus considerabil rolul presei de a prelucra şi a 

generaliza informaţia.  

Comportamentul media din electorala 2001, developat de EIM, a constituit o 

expresie concentrată a filosofiei îmbrăţişată de presa scrisă şi cea electronică la început 

de mileniu nou. Ea a fost în totalitate circumscrisă practicilor, articulate în condiţiile 

înţelegerii strâmbe sau perceperii distorsionate a libertăţii presei şi a libertăţii de 

exprimare. În rezultat, pluripartismul şi partizanatul politic în câmpul media a substituit 

sau a redus la limită pluralismul media. 

B. Pluralismul media, două decenii mai târziu 

După 2001, perspectivele pluralismului media de la noi au devenit şi mai reduse, 

asta pe motiv că PCRM, instalat la putere în acel an, a instituit, potrivit  deputatului 

social-liberal de atunci Oleg Serebrean, „politica sistematică de monopolizare a 

discursului public”. Faptul dat a fost consemnat în prima moţiune simplă din istoria 

parlamentarismului autohton „Libertatea presei şi libertatea de expresie sunt 

sugrumate”, înaintată legislativului în 2007 de 15 deputaţi din opoziţie. În ea se 

menţiona: „Limitarea dezvoltării pieţei mass-media, prin intervenţii guvernamentale şi 

încălcarea principiului liberei concurenţe în acest domeniu au devenit o realitate în 

perioada 2001-2007. Imixtiunea politico-guvernamentală pe piaţa mass-media s-a 

manifestat prin alocarea de fonduri bugetare instituţiilor media guvernamentale şi celor 

partizane; influenţarea activităţii Consiliului Coordonator al Audiovizualului; prin 

aplicarea unui tratament economico-financiar diferenţiat şi discriminatoriu în privinţa 

operatorilor de media şi în activitatea unor mijloace de informare în masă; prin 

abonarea obligatorie a instituţiilor şi organizaţiilor de stat la ziarele guvernamentale şi 

cele partizane; prin alte abuzuri ale funcţionarilor” [5].  

Deputaţii-comunişti, conform relatării din 6 iulie 2007 a redacţiei de la Chişinău 

a Europei Libere, au respins moţiunea respectivă, ei considerând faptele prezentate ca 

fiind unele izolate. Decizia respectivă a venit în contradicţie cu starea reală de lucruri. 

Astfel, studiul sociologic efectuat de Centrul Independent de Jurnalism în perioada 15 

iunie – 20 august 2007 în rândul profesioniştilor de media, a constatat „starea precară a 

presei din RM” care „ a generat una din cele mai grave consecinţe: lipsa de 

independenţă”. Respondenţii, după observaţiile cercetătorilor Olivia Pârţac şi Eugen 

Râbca (2008), au apelat la exemplul IPNA Compania Teleradio-Moldova, care reflectă 

evenimentele părtinitor, în favoarea autorităţilor centrale şi în care autocenzura este o 

practică predominantă atât a jurnaliştilor angajaţi de IPNA, cât şi la ziarele finanţate de 

autorităţile locale. Deputaţii-comunişti au ignorat de asemenea şi faptul că din 2007, 

chiar şi unele dintre mediile pluraliste de până atunci, EuroTV, Antena C au devenit 

partizane politic. Această situaţie s-a menţinut aproape intactă până în 2010, când la 



 

 

177 

guvernare au venit forţele politice liberale, iar Partidului Comuniştilor din Republica 

Moldova a trecut în opoziţie [6].  

Pluralismul de conţinut media în următorii ani, deşi nu a devenit un fenomen 

omniprezent, totuşi, treptat a cuprins un număr crescând de medii de informare. 

Scrutinul din 2009 a fost ultimul în care TV Moldova 1 şi Radio Moldova şi-au etalat 

partizanatul politic procomunist. Comportamentul lor electoral în timpul alegerilor 

parlamentare anticipate din 2010 s-a schimbat vizibil. Din 2010 IPNA Compania 

Teleradio Moldova, în condiţiile de reformă instituţională în spiritul valorilor 

radiodifuzorului public, a adoptat abordarea imparţială şi echidistantă a evenimentelor 

şi fenomenelor sociale.  

În ultimul deceniu o pledoarie consistentă pentru pluralismul de conţinuturi 

media au continuat să demonstreze PRoTV Chişinău, Radio Moldova. Pe acest făgaş au 

pornit TVR Moldova, TV 8, Radio Chişinau. E de menţionat totodată că o serie de 

medii de informare partizane au fost suspendate. Astfel, în 2012 postul de televiziune 

NIT TV, care continua să reflecte realităţile sociale prin optica ideologică şi 

programatică a PCRM, pentru nerespectarea pluralismului de opinii, a fost lipsit de 

CCA de licenţa de emisie. Ceva mai înainte a încetat să emită postul de radio Antena 

C, înregimentat politic de PCRM. 

Pluralismul de conţinuturi media, atestat în ultimii ani, este în multe cazuri 

inconsecvent pe motiv că mijloacele de informare aplică discreţionar principiile 

echidistanţei şi imparţiatăţii. Un exemplu de acest gen l-a demonstrat postul de 

televiziune Canal 2. Astfel, CJI în analiza Vox-uri „diverse” fără pluralism de opinii, 

publicată pe 23 ianuarie 2017 pe portalul său media-azi.md, a avut în obiectiv un 

reportaj cu opiniile moldovenilor despre guvernul Pavel Filip. Toţi cei intervievaţi s-au 

dat cu părerea despre guvernarea respectivă, iar răspunsurile lor, „deşi au fost diferite, 

nu au prezentat o diversitate de opinii”. Fiind un instrument de sondare a opiniei 

publice, Vox-ul (sondajul stradal), se menţiona în analiza de referinţă este considerat 

un element democratic, care le oferă oamenilor simpli ocazia de a-şi face publică 

opinia. Totuşi, în materialul pus pe post de Canal pare să fi fost selectate doar 

răspunsurile pozitive la adresa Premierului Filip şi a Cabinetului de miniştri condus de 

acesta.  

Observatorii media, în această ordine de idei, au relevat multiple alte cazuri când 

instituţiile media devin tributare unor practici perimate de partizanat sau mercenariat 

politic. Aceste derogări sunt generate de motive financiare, identitare, profesionale 

(politici editoriale) sau deontologice. Din aceste considerente o serie de mijloace de 

informare pendulează între partizanat şi pluralism ori se află la confluenţă acestor 

practici. În context, facem referinţă, de exemplu, la ziarul Timpul care, după decesul 

fondatorului lui, Constantin Tănase, în 2014, a devenit, metaforic vorbind, bicefal: 

versiunea printată a ziarului a promovat o politică editorială, iar cea online - alta sau 

una particulară. Iată ce releva ultimul redactor-şef al Timpului printat Pavel Păduraru în 



 

 

178 

numărul din 31 mai 2019: „TIMPUL a susţinut întotdeauna, chiar şi pe vremea lui 

Tănase, politicienii şi formaţiunile politice proromâneşti, pentru a menţine curentul 

unionist şi a apăra valorile naţionale. Dacă unele dintre aceste partide şi-au schimbat 

macazul, niciodată nu le-am ţinut parte. În ultimii ani însă am decis să dăm dovadă de 

obiectivitate din toate punctele de vedere în ceea ce priveşte politica internă, pentru că 

în R. Moldova a început să domine haosul, pentru că nu avem nicio forţă politică 

sănătoasă, pentru că oamenii nu mai cred în nimeni şi pentru că toţi alegătorii ştiu că 

sunt minţiţi. De aceea am publicat numeroase materiale de opinie pro şi contra tuturor 

partidelor importante de la noi, lăsând cititorii să tragă concluzii”. 

Cu titlu de exemplu, am putea aminti şi comportamentul ambivalent al TV 

Moldova 1 în zilele de 7-9 iunie 2019, când radiodifuzorul public a demonstrat prin 

politica sa editorială şi grila de emisie deopotrivă simpatia discretă pentru guvernarea 

PDM, aflată pe punct de apunere, şi informarea fragmentară şi haotică despre noua 

guvernare, creată de majoritatea parlamentară PSRM-blocul ACUM. Drept consecinţă, 

radiodifuzorul public a redevenit ţinta criticilor atât din partea societăţii civile, cât şi a 

clasei politice. 

Practica curentă ne sugerează că pluralismul de conţinuturi media poate fi 

prejudiciat chiar de o singură ştire. Iată un exemplu concludent. Ziarul Naţional.md în 

data de 12 iunie 2019 a publicat o ştire cu titlul: „Suprarealism incredibil”: Şedinţa de 

Parlament a început cu FELICITĂRI la adresa Federaţiei Ruse şi s-a terminat cu un 

minut de reculegere în memoria DEPORTAŢILOR. Zinaida Greceanîi: „Eu nu am 

avut de suferit”. Relatarea dată a trezit reacţia portalului Mediacritica al Centrului de 

Jurnalism Independent care a calificat-o drept o ştire manipulatorie datorită citatelor 

trunchiate şi judecăţilor de valoare: „Textul, dar şi titlul ştirii conţin mai multe judecăţi 

de valoare: „coaliţia neordinară”, „momente „delicate” în şedinţe”, „suprarealism 

incredibil”. Aceste sintagme trădează atitudinea jurnalistului faţă de subiectul relatat 

(mai curând e vorba de atitudinea părtinitoare faţă de PSRM şi liderul formal al 

acestuia – c.m.), fapt ce contravine normelor deontologice. Totodată, în titlul ştirii a 

fost folosit un citat trunchiat, fapt care a modificat sensul declaraţiei făcute de 

spicherul Zinaida Greceanîi. Şi anume, în titlu apare citatul „Eu nu am avut de suferit”, 

pe când mesajul Zinaidei Greceanîi a fost altul: „Eu nu am avut de pătimit. Au pătimit 

părinţii mei. Eu m-am născut acolo, în Tomsk”.  

Pe 8 iunie 2019 a avut loc învestirea Guvernului condus de Maia Sandu. Acest 

eveniment a avut parte de reflectări/interpretări divergente. O serie de posturi de 

televiziune au dat dovadă de neutralitate şi echidistanţă, fără a admite încălcarea 

normelor deontologice şi/sau folosirea unor tehnici de manipulare. Între ele au fost 

PRO TV Chişinău, Jurnal TV, TV 8, TV Moldova 1, NTV Moldova, precum şi 

portalulurile monitorizate Unimedia.info şi Sputnik.md. Totodată, potrivit analizei 

cercetătorului Victor Gotişan, efectuate în cadrul proiectului CJI Mediacritica şi 

publicată pe 25 iunie 2019, unele din cele 12 instituţii monitorizate au dat dovadă de 

https://www.ziarulnational.md/sedinta-de-parlament-a-inceput-cu-felicitari-la-adresa-federatiei-ruse-si-s-a-terminat-cu-un-minut-de-reculegere-in-memoria-deportatilor-zinaida-greceanii-eu-nu-am-avut-de-suferit/?fbclid=IwAR170-VbDtoaFHEfUewLkNwjCfAHDoXvOn1PQsVlDxkuEWvyfwvjAFvQUOM
https://www.ziarulnational.md/sedinta-de-parlament-a-inceput-cu-felicitari-la-adresa-federatiei-ruse-si-s-a-terminat-cu-un-minut-de-reculegere-in-memoria-deportatilor-zinaida-greceanii-eu-nu-am-avut-de-suferit/?fbclid=IwAR170-VbDtoaFHEfUewLkNwjCfAHDoXvOn1PQsVlDxkuEWvyfwvjAFvQUOM
https://www.ziarulnational.md/sedinta-de-parlament-a-inceput-cu-felicitari-la-adresa-federatiei-ruse-si-s-a-terminat-cu-un-minut-de-reculegere-in-memoria-deportatilor-zinaida-greceanii-eu-nu-am-avut-de-suferit/?fbclid=IwAR170-VbDtoaFHEfUewLkNwjCfAHDoXvOn1PQsVlDxkuEWvyfwvjAFvQUOM
https://www.ziarulnational.md/sedinta-de-parlament-a-inceput-cu-felicitari-la-adresa-federatiei-ruse-si-s-a-terminat-cu-un-minut-de-reculegere-in-memoria-deportatilor-zinaida-greceanii-eu-nu-am-avut-de-suferit/?fbclid=IwAR170-VbDtoaFHEfUewLkNwjCfAHDoXvOn1PQsVlDxkuEWvyfwvjAFvQUOM


 

 

179 

lipsă de echidistanţă, recurgând la titluri tendenţioase, la etichetări şi la prezentarea 

selectivă a informaţiei, calificând evenimentul drept un fapt „ciudat” şi „ilegal” (Prime 

TV, Canal 3). Altele au recurs la generalizări şi estompări, şi nu au asigurat dreptul la 

replică celor vizaţi în conţinutul media produs şi difuzat (Accent TV, Televiziunea 

Centrală, Orhei TV). O a treia categorie de servicii media audiovizuale au tratat 

instalarea Guvernului Sandu drept „victorie”, „căderea dictatorului”, scrierea „istoriei” 

(Jurnal TV, NTV Moldova, Accent TV).  

Exemplele citate, deşi relevă conduite în situaţii particulare şi nu pot fi tratate ca 

fiind reprezentative pentru cutare sau cutare instituţie media, totuşi, din punctul nostru 

de vedere, sunt suficient de sugestive pentru a ilustra şubrezenia pluralismului în 

contenturile curente ale media autohtone. Totodată ele probează că mediile de 

informare nu au la îndemână politici editoriale ce ar asigura profesarea conştientă, 

coerentă şi necontenită a pluralismului. În vremea de la urmă o serie de mass-media, 

partizane tradiţional în favoarea PSRM (Accent TV, NTV Moldova, sputnik.md etc.) şi 

ostile altor formaţiuni politice (fostului bloc ACUM, de ex.) au dat dovadă de un 

comportament conjuncturist pe durata guvernării PSRM+blocul ACUM. Conduitra 

respectivă, însă, a redevenit partizană în favoarea PSRM imediat ce blocul acum a fost 

debarcat de la guvernare. De altfel, concursul de împrejurări (conjunctura politică) de 

asemenea a alimentat identitatea editorială a mediilor de informare. 

***** 

Pluralismul media autohton, determinat şi dezvoltat în circumstanţele socio-

politice, economice şi culturale de tranziţie de la totalitarism spre democraţie, precum 

şi în coordonatele politicilor editoriale, cauzate de gradul de racordare la legislaţia 

media şi deontologia profesională, de statutul lor de proprietate şi afilierea politică, pe 

parcursul anilor a fost articulat în pluripardism, partizanat politic multipolar ca expresii 

ale pluralismului implicit şi în jurnalism liber, mai mult sau mai puţin constant sau 

intermitent. Manifestările de referinţă au influenţat gradual ca intensitate şi impact 

mentalităţile, atitudinile şi comportamentele consumatorilor de informaţie.  

Date concludente în acest sens ne oferă sondajul sociologic, efectuat de IMAS 

(2018) privind evoluţiile şi preferinţele mass-media din REpublica Moldova. Astfel, 

doar 3% dintre respondenţi s-au declarat foarte mulţumiţi, iar alţi 37% - destul de 

mulţumiţi de mass-media. Tot 3% este ponderea celor care au susţinut că presa este 

„complet independentă”, alţi 12% au opinat că ea este „mai degrabă independentă”, în 

timp ce 59% le-au plasat în zona „complet sau mai degrabă dependentă”. Doar 1% 

consideră că ceea ce prezintă mass-media din Republica Moldova corespunde în foarte 

mare măsură realităţii, iar alţi 21% au afirmat că relatările din mass-media corespund 

în mare măsură realităţii. Cei mai mulţi (75%), însă, consideră că mass-media 

distorsionează realităţile.  



 

 

180 

Sondajul a constatat de asemenea gradul redus de credibilitate a mass-media pe 

motiv că jurnaliştii sunt înregimentaţi politic sau ideologic, iar informaţia difuzată nu 

corespunde adevărului. Astfel, ponderea celor care cred că informaţia din mass-media 

este complet falsă constituie 35%, iar a celor care consideră că jurnaliştii îndeplinesc 

comanda altor ţări sau organizaţii internaţionale este de 44%.  

Pluralismul media autentic derivă şi este dimensiune indispensabilă a societăţii 

democratice. Principalii lui piloni sunt pluralismul politic, alegerile liberi şi corecte, 

economia de piaţă, bazată pe proprietatea privată, statul de drept drepturile şi libertăţile 

efective ale omului. În lipsa acestor piloni edificarea mass-media în spiritul 

pluralismului, după cum o demonstrează experienţa Moldovei, rămâne un efort fără 

finalitate sustenabilă.   

 

Referinţe bibliografice: 

1. Bagrin Mariana. Presa periodică din RSSM în contextul politicii privind mass-
media în perioada lui N.Hrusciov. revista Akademos, 2016, nr.1. 

http://akademos.asm.md/files/Presa%20periodica%20din%20RSSM%20in%20con

textul%20politicii%20privind%20mass-media%20in%20perioada%20lui%20N. 
%20H rusciov.pdf (vizitat 27.05.2019). 

2. Varta Ion. Cenzura sovietică din R.S.S. Moldovenească în anii ’70 ai secolului al 

XX-lea. Revista Limba Română, 2011, nr.3-6. http://limbaromana.md/ 
index. php?go=articole&n=1230 (vizitat 27.05.2019). 

3. Boţan Igor. Mass-media în Republica Moldova. Asociaţia pentru Democraţie 

Participativă "ADEPT", 13 iunie 2004. http://www.e-democracy.md/ 

monitoring/politics/comments/200406162/ (vizitat 03.09.2019). 
4. Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova din 8 noiembrie 2018. 

Disponibil: http://lex.justice.md/md/378387/ (vizitat 27.09.2019). 

5. Deputaţi din opoziţie vor solicita adoptarea unei moţiuni privind libertatea presei şi 
de expresie. Moţiunea de cenzură a Partidului Social-Liberal, 2007. 

https://www.ipn.md/ro/deputati-din-opozitie-vor-solicita-adoptarea-unei-motiuni-

privind-libertatea-7965_963984.html (vizitat 11.09.2020). 
6. Pîrţac Olivia Rîbca Eugeniu. Evoluţia libertăţilor mass-mediei în contextul 

implementării planului de acţiuni UE-Moldova. Asociaţia Adept 2008. 

http://www.e-democracy.md/files/studiu-mass-media.pdf (vizitat 19.06.2019). 


	7. Lebedev A. Presa online, o cursă a încrederii într-un spaţiu propice manipulării. http://mediacritica.md/ro/presa-online-o-cursa-increderii-intr-un-spatiu-propice-manipularii/ (vizitat 27.07.2020).
	3. Boţan Igor. Mass-media în Republica Moldova. Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT", 13 iunie 2004. http://www.e-democracy.md/ monitoring/politics/comments/200406162/ (vizitat 03.09.2019).


