Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
846 28 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-21 15:01 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
32 (7947) |
Политика (2937) |
SM ISO690:2012 PÎRŢAC, Grigore. Aspectele psihologice privind realizarea puterii politice. In: Vector European, 2020, nr. 1, pp. 164-167. ISSN 2345-1106. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Vector European | ||||||
Numărul 1 / 2020 / ISSN 2345-1106 /ISSNe 2587-358X | ||||||
|
||||||
CZU: 32 | ||||||
Pag. 164-167 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În acest articol autorul analizează fenomenul puterii politice prin prisma aspectelor psihologice. Este subliniat faptul, că puterea este rezultatul unor raporturi distincte, stabilite între membrii unei colectivităţi, izvorâte din nevoia ei de a se organiza şi conduce, de a asigura coeziunea membrilor ce o constituie. În acest context autorul menționează teoria relațiilor umane, elaborată de George Elton Mayo, F. J. Roethlisberger și W.J. Dickson. Autorul susține că, puterea politică, pentru a influenţa mai profund conştiinţa socială trebuie să se sprijine pe valorile, acceptate în societate,care se manifestă drept un mijloc necesar al antrenării cetăţenilor în sistemul politic, iar drept premisă subiectivă a activizării valorilor acceptate se manifestă supremaţia valorilor. Sunt analizate trei tipuri ale supremaţiei valorilor în dependenţă de fundamentarea ei subiectivă,respectiv orientarea valorică obligatorie, orientarea valorică de identificare, orientarea valorică de adaptare. În concluzie, se menționează că, deținătorii puterii politice acţionează în sensul păstrării încrederii maselor în orânduirea politică existentă;deoarece conștientizează că loialitatea nu este absolută, fiind necesară o perpetuare continuă a ei,respectiv guvernarea aspiră în primul rând să obţină supunerea valorică pentru a o extinde în tot spaţiul politico-motivaţional al societăţii. |
||||||
Cuvinte-cheie puterea politică, relațiile de putere, teoria relațiilor umane, comportamentul prosocial, supremația valorilor, supunerea valorică, socializarea, comportamentul politic, conștiință socială, orientarea valorică, tipurile orientării valorice, legitimitatea politică, ideologia politică, political power, power relations, human relations theory, prosaically behavior, value supremacy, value subjection, socialization, political behavior, social consciousness, value orientation, types of value orientation, political legitimacy, political ideology. |
||||||
|