Elaborarea și implementarea Curriculum-ului şcolar „Istoria, cultura și tradițiile romilor în Republica Moldova”: bunele practici europene și provocările curente interne
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
995 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-05 20:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016.046:94:39(=214.58)(478) (1)
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (3925)
Всеобщая история (525)
Этнография. Жизнь народа. Обычаи. Образ жизни. Фольклор (2219)
SM ISO690:2012
DUMINICA, Ion. Elaborarea și implementarea Curriculum-ului şcolar „Istoria, cultura și tradițiile romilor în Republica Moldova”: bunele practici europene și provocările curente interne. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 83-84. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Elaborarea și implementarea Curriculum-ului şcolar „Istoria, cultura și tradițiile romilor în Republica Moldova”: bunele practici europene și provocările curente interne

CZU: 37.016.046:94:39(=214.58)(478)

Pag. 83-84

Duminica Ion
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 29 ianuarie 2020


Rezumat

În anul 2016, în cadrul Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr.734 din 09.06.2016 „Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pe anii 2016–2020”, – a fost inclusă Acţiunea 1.2.2, care stipula necesitatea elaborării Curriculumului şcolar la disciplina „Istoria, cultura şi tradiţiile romilor din Republica Moldo va”. În cadrul prezentării vor fi abordate bunele practici europene preluate din România şi Republica Slovacă, care au servit autorului ca suport teoretic pentru elaborarea Curriculum-ului şcolar trilingv (romani/român/rus) „Istoria, cultura şi tradiţiile romilor în Republica Moldova”. Totodată, vor fi reliefate provocările curente interne aferente implementării acestui modul didactic în cadrul instituţiilor de învăţământ primar din Republica Moldova (amplasate în localitățile dens populate de romi), printre care merită să fie evidenţiate: Lipsa cadrelor didactice instruite pentru implementarea modulului „Istoria, cultura şi tradiţiile romilor din Republica Moldova”; Lipsa materialului didactic bilingv (romani/român) pentru predarea modulului „Istoria, cultura şi tradiţiile romilor”; Rata scăzută a elevilor romi din majoritatea instituţiilor de învăţământ, cauzată de abandonul şcolar timpuriu şi absenteismul nemotivat (fenomene sociale determinate de migraţia sezonieră a părinţilor, aflaţi în căutarea unor câştiguri ocazionale). Totodată, factorul amplasării asimetrice a comunităţilor rome pe teritoriul Republicii Moldova, diminuează conştientizarea etnică a elevilor romi în calitate de grup omogen/distinct. În prezent, pe teritoriul Republicii Moldova, conform datelor expuse în „Raportului reprezentativ privind Cartografierea Localităților dens populate de Romi din Republica Moldova” (elaborat în anul 2013 de către experții delegați de PNUD Moldova, la solicitarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei al Republicii Moldova), sunt atestate 44 de localități dens populate de romi.