Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
684 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-01-19 17:51 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.229:929(478) (1) |
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1700) |
Биографические и подобные исследования (484) |
SM ISO690:2012 . Spre o estetică a docudramei cinematografice. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2019, nr. 2(35), pp. 63-71. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 2(35) / 2019 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.229:929(478) | ||||||
Pag. 63-71 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pornite încă din timpurile creştinismului timpuriu de la hagiografiile (vieţile sfinţilor) naive ale autorilor anonimi şi până la biografiile personalităţilor remarcabile, redate în zilele noastre profund şi complex şi, care, graţie importanței lor polifuncţionale, s-au aflat mereu în centrul atenţiei literaţilor, oamenilor de artă şi cultură. De aceea, toate filmografiile lumii, dacă ne referim la arta cinematografică cu marele ei potenţial artistico-estetic, conţin numeroase filme istorico-biografice documentare şi de ficţiune, dedicate unor personalităţi din cele mai diverse domenii şi cu destine neordinare, adesea dramatice. Desigur, că şi filmografia noastră naţională e bogată în această specie a filmului de nonficţiune, fiindcă aproape toţi regizorii de la Studioul „Moldova-Film” s-au implicat în realizarea unor filme istorico-biografice: Anatol Codru, Emil Loteanu, Vlad Druc, Iacob Burghiu, Pavel Bălan, Mircea Chistruga, Andrei Buruiană, Nicolai Harin ş.a. Faptul că în centrul acestor discursuri cinematografice se dezlănţuie drama unui destin concret, care a activat într-un anumit climat sociopsihologic, face ca acestea să fie clasificate drept docudrame – gen emergent apărut la finele anilor ’60 ai secolului trecut şi constituie o combinaţie a elementelor dramatice într-un context documentar. Această reconstrucţie dramatică a realităţii, efectuată prin limbajul cinematografic, duce la o evidentă interpretare a activităţii protagonistului. În domeniul filmului istorico-biografic s-a manifestat plenar poetul-cineast Anatol Codru, interesat mereu atât în creaţia sa poetică, cât şi în acea cinematografică, de destinele, biografiile personalităţilor, pe care se ţine tot ce are neamul nostru mai valoros – patrimoniul spiritual. Filmele sale Alexandru Plămădeală, Arhitectul Şciusev, Dimitrie Cantemir, Balada prietenului meu, Vasile Alecsandri, Eminescu, Ion Creangă sunt veritabile docudrame. Construite pe evenimente reale, acestea conţin puternice conflicte sufleteşti, cauzate adesea de unele pierderi, de unele neîmpliniri sociale, morale, spirituale sau existenţiale. Ele sunt compuse dintr-o simbioză organică dintre limbajul poetic şi cel cinematografic, fiind trecute prin „eul” cineastului şi poetului Anatol Codru, concepute şi expuse la modul reflexiv, profund poetic – fapt ce ne permite să contemplăm şi asupra noţiunilor de docudramtizare şi pluriperspectivism. |
||||||
Cuvinte-cheie film istorico-biografic, limbaj poetic, limbaj cinematografic, docudramă, docudramatizare, pluriperspectivism, historical-biographical film, poetic language, cinematic language, docudrama, docudramatization, pluriperspectivism |
||||||
|