The Unknown Masterpiece of Georgian Silent Cinema (In Connection with the 90th Anniversary of the Film “My Grandmother”)
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
842 24
Ultima descărcare din IBN:
2021-10-05 23:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43(479.22) (1)
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1699)
SM ISO690:2012
DOLIDZE, Zviad. The Unknown Masterpiece of Georgian Silent Cinema (In Connection with the 90th Anniversary of the Film “My Grandmother”). In: Arta , 2019, nr. 2(AAV), pp. 64-67. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597258
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

The Unknown Masterpiece of Georgian Silent Cinema (In Connection with the 90th Anniversary of the Film “My Grandmother”)

O capodoperă a filmului mut georgian

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3597258
CZU: 791.43(479.22)

Pag. 64-67

Dolidze Zviad
 
Shota Rustaveli Theatre and Film Georgia State University
 
 
Disponibil în IBN: 23 ianuarie 2020


Rezumat

The article is dedicated to the Georgian film My Grandmother unknown to the general public because it has been on the index for almost forty years. The film was created in 1928 by director Constantin (Cote) Mikaberidze and immediately banned, being classified as an anti-Soviet work. Later, after being restored and released on screens, it is considered as a true masterpiece, in which bureaucracy and protectionism are ironized. It has enjoyed success at several international festivals. It is important that this satirical comedy, launched by a debutant director, who successfully introduced elements of documentary film and animation, is still current today. It retains its caustic spirit and shapes the genius conditions of a cinematic caricature – a genre rarely encountered in the history of film art.

Articolul se dedică filmului georgian Bunica mea necunoscut publicului larg din cauza că s-a aflat la index aproape patruzeci de ani. Filmul a fost creat în 1928 de către regizorul Constantin (Cote) Mikaberidze și imediat interzis, fiind clasat ca o lucrare antisovietică. Mai târziu, după ce a fost restaurat și lansat pe ecrane, este considerat drept o veritabilă capodoperă, în care se ironizează birocratismul și protecționismul, bucurându-se de succes la mai multe festivaluri internaționale. E important că această comedie satirică, lansată de un regizor debutant, care a reușit să introducă cu succes și elemente de film documentar și de animație, e actuală și astăzi, păstrându-și spiritul său caustic și configurând condițiile genuistice ale unei caricaturi cinematografice – gen mai rar întâlnit în istoria artei filmului.

Cuvinte-cheie
Constantin Mikaberidze, satirical comedy, cinematographic caricature, genial conditions, cinematic language,

Constantin Mikaberidze, comedie satirică, caricatură cinematografică, condiții genuistice, limbaj cinematografic